Een master maken???

samick

Ingeburgerd
Hallo

Ik werk met Cubase SX 2.0
En met Wavelab 5
En tal van plugins

Als ik een nummer heb gemaakt in cubase en ik wil hem gaan masteren,de puntjes op de i zetten.
Moet ik dan alle sporen apart inladen in wavelab???
Of moet ik de hele song inladen??
Want ik wil me nummer iets krachtiger laten klinken,wat voller van klank.
En wat is de beste manier?????
Of moet ik een ander programma hebben om te masteren
Alvast bedankt!!!:walker:

Bericht door een moderator:
Let op: masteren is geen kwestie van zomaar ff het juiste programma gebruiken. We willen je graag helpen hier, maar wellicht dat je eerst jezelf iets meer moet verdiepen in wat mastering en geluids-dynamniek eigenlijk is.

Hiermee zeg ik ook... gebruik de zoekfunctie op het forum, want hier zijn zeker al threads over

He bedankt voor je andwoord

ik weet dat je het niet in 1,2 tellen doet
Dat heb ik wel gelezen op tal van sites.
maar ik heb nog nergens iets gelezen wat de beste manier is hoe je song inlaad in wavelab.
Als lossen tracks of in zijn geheel??

Re: Een master maken???

Origineel geplaatst door samick

Vraagt het forumlid Errol ... stuur hem een e-mail of pb-tje

(Errol is een aardige vent uit de mastering business met heel wat jaartjes ervaring.... voor een schappelijk tarief is hij een relatief beter programma dan dat je ooit als onervaren persoon met een software pakketje voor elkaar zal krijgen ;))

In zijn geheel. Mastering is een post-productie process... wees voorzichtig echter, mastering is een vak apart. Je moet weten waarvoor je gaat masteren en wat de omstandigheden van je doel zijn. Vinyl heeft bijvoorbeel een standaard frequentie wobble door het slepen van de naald. Daar moet je bij mastering ruimte voor maken. Als je een cd master maakt die oa op de radio gedraaid gaat worden, dan moet je dmv compressie juist afvlakken.

Mijn ervaring: gebruik post-productie om je track een finishing touch te geven. Krik bijvoorbeeld de eq een beetje bij of verwijder een vervelende frequentie. Noem het geen mastering echter, laat dat over aan iemand die daar veel ervaring mee heeft.

Tip: gebruik bij je post-productie geen compressor. Dat komt mastering achteraf alleen ten nadele...

Jullie vergeten wat.

Het mixen zelf is de basis en die moet goed zijn. Zorg eerst dat je daar tevreden over bent. Het zo vol en krachtig klinkt als je wilt. Die volgende stap kun je dan later over gaan denken.

Wat ik niet snap is dat sommigen hier mastering als een soort 'toveren' zien terwijl het helemaal niet zo 'mystisch' is als je denkt. Iedereen kan het leren, maar het gebeurt ook niet vanzelf.

Re: Een master maken???

Hallo

Ik werk met Cubase SX 2.0
En met Wavelab 5
En tal van plugins

Als ik een nummer heb gemaakt in cubase en ik wil hem gaan masteren,de puntjes op de i zetten.
Moet ik dan alle sporen apart inladen in wavelab???
Of moet ik de hele song inladen??
Alvast bedankt!!!:walker:

Ik zou als eerste proberen de tracks zelf die klank te geven die je wilt. Doe nest alsof je niet weet wat masteren is: maak je mix helemaal goed. Tot je erbij neervalt. Save die mix in bv WAV formaat. Meetal is het goed dat te laten rusten. Later kun je kijken: hee ik wil toch meer bas, die hi-hat is toch te schel, het geheel is te dynamisch, etc.

Samen met iemand die dat vaker heeft gedaan, of alleen, als je het allemaal al weet, kun je de laatste stap proberen. Als je niet meer naar een echte masteraar gaat, zul je wellicht iets aan je EQ en compressie doen. Denk er wel om: EQ kun je enigszins terugdraaien, compressie bijna niet, zeker als het gaat "pompen". Die fout heb ik al eens gemaakt.

Ik zie zelf masteren niet als een pleister op een slechte mix!

Wat je ook kunt doen is nadat je een track hebt opgenomen in een softwaresequencer (zoals cubase) de externe wave-editor oproepen (in dit geval dus wavelab) en hier en daar verbeteringen toevoegen, op deze manier kun je dus elke track nog apart behandelen, als je eenmaal alle tracks in een song hebt geimporteerd is dit niet meer mogelijk en kun je dus alleen nog de gehele song in wavelab behandelen. Let op dat je in je sequencer zo weinig mogelijk gebruik maakt van eq, compressie e.d, tenzij je dit echt wilt, dat kun je beter doen in de volledige eindmix. Het allerbelangrijkste is wel, dat je de dingen die je opneemt in je sequencer al zo goed mogelijk klinken en denk niet; dat fix ik later wel in de eindmix.

Maar een audio amateur zal dat nooit in 123 leren, dus laat het ergens doen.

Ook de beste masteraar is ergens begonnen en als je maar bereidt bent om te leren en vooral veel te lezen over de materie, kun je best een eind komen.

2 vraagies....

2 vraagies....

Vanuitgaande dat ik een track heb gemaakt in cubase 2.0 ik heb daarin alles staan.... de beatspartijen,zang,melodielijnen
alles.... hij is nu klaar aan het volgende process; opmzetten naar audio/afmixen.

Nu wil ik de puntjes op de i zetten door het te gaan afmixen....
in WAVELAB ? Is dit een goede keuze...?MET ALS UITEINDELIJK DOEL HET OP TE STUREN NAAR PLATENMAATSCHAPPIJEN....

1.Kan ik dit alles ook doen ZONDER het over een hardware-mixtafel te doen ? Is dit op softwaregebied al zover...?
2.Is dit mogelijk om via een programma te doen bijv; wavelab ?
3. Is dit het process waar VST-pluggins komt kijken? Waar ik ook een goede Geluiskaart voor nodig heb?
4. Welke geluidskaart zou dan goed zijn? Let op ik wil een goed product wil afgeven ook met zang/scatts/rap....welke prijscatogorie
valt dit dan.... ( heb ik voor tussen de 500/700 euro een goede geluiskaart?)

( dat het daarna nog naar een masterbedrijf zou moeten voor het ECHT aftemaken, kan altijd...)

De eigelijk samenvattende vraag luidt dan ook; 5. KAN IK EEN GOED PRODUCT AFLEVEREN puur AFGEMIXT OP EEN GOEDE GELUIDSKAART EN OP GOEDE PLUGGINS ????

Ik ben echt heel beniewd.... vooral met het oog op de budgetair toekomstplannen....

Re: 2 vraagies....

Re: 2 vraagies....

Origineel geplaatst door jaccis
5. KAN IK EEN GOED PRODUCT AFLEVEREN puur AFGEMIXT OP EEN GOEDE GELUIDSKAART EN OP GOEDE PLUGGINS ????

Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor. ;)

Tuurlijk kan dat, tenminste, als je zelf kan mixen. Verwacht gewoon geen kant en klare oplossingen.

Tenzij je het uitbesteed en het mixen/masteren (mastermix maken wordt ook wel eens onder de noemer mastering gebracht btw) door iemand anders laat doen. Van die mensen zwerven hier een paar rond waaronder mijn persoontje.

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik niet snap is dat sommigen hier mastering als een soort 'toveren' zien terwijl het helemaal niet zo 'mystisch' is als je denkt. Iedereen kan het leren, maar het gebeurt ook niet vanzelf.

inderdaad ja, daar kan ik me ook al;tijd aan ergeren. als je als leek in de audiotechniek (zoals ik) over mastering begint, nou dan krijg je toch een waterval aan vage antwoorden te horen en dat terwijl er toch gewoon concrete vragen gesteld worden.

Het probleem is een beetje dat je op het eerste gezicht niet heel veel vraagt, maar eigenlijk toch wel even de essentie van muziek produceren wilt weten in een notedop.
Vergelijk het met de vraag "ik wil in m'n eentje een villa bouwen en wil alles zelf regelen en doen, hoe maak ik het beste een dak, en zo ja, heb ik dan ook een boormachine nodig en krijg ik een goede voor 300 euro, welke kleur verf heb ik nodig en hoe maak ik een badkamer?" Beetje flauw natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel...

Maar heel simpel gezegd:

0 Schrijf, bedenk en programmeer een mooi nummer

1 maak een mix van je nummer (in jouw geval waarschijnlijk met de mixer in cubase)

2 neem deze mix op (kan je ook in cubase doen)

--- vanaf hier wordt het post-productie-

3 Open de mix in een sound-editter, zoals bijvoorbeeld jouw wavelab

4 Pas de mix aan met terzake doende tools (direct-x plugins) todat hij goed klinkt en technisch aan alle eisen voldoet

Een redelijke soundcard evenals redelijke monitors zijn wel esseniteel. Voor 200 euro heb je al een goede eenvoudige geluidskaart. Over monitors is ook al bergen geschreven hier (zoekfunctie). Een externe mengtafel heb je niet persé nodig, als je niet met hardware (synths) werkt.

Masteren is uiteindelijk niet heel moeilijk.... áls je al wat ervaring hebt en écht goede spullen hebt staan, maar ik denk dat het in jouw geval gewoon beter is om je mix door iemand anders te laten mastereren, want volgens mij ben je gewoon nog niet zo ver op dit moment. Alleen al de eerste twee, drie punten zijn goed voor jaren lees-, discussie- en experimenteervoer. Over punt 4 wordt vaak heel ingewikkeld gedaan. Dit is het op zich niet, als je dus weet wat je doet. En alleen al over punt 1 zijn tientallen, mischien wel honderden draadjes op dit forum te vinden. Als ik jouw was, zou ik me eerst terdege in de deelgebieden verdiepen en dan wordt vanzelf wel duidelijk wat je nodig hebt (of wat niet). Een pasklaar antwoord is er dus niet echt, tenzij je met een dooddoener komt zoals mijn 5-stappen lijstje hierboven. ;)
Succes!

@ Jaccis

een prima geluidskaart 24bits, 96kHz heb je al voor 99 euro (Emu 0404). Maar idd, die tools zeggen natuurlijk niet al te veel. het zit em in jouw oren!

Ik heb geen vsti's pluggins alleen hardware synths en deze wil ik ook zeer zeker blijven gebruiken...

Het plan is inderdaad om alles wat ik opneem EERST in midi sequecer te doen ( Cubase SX 2) uitgezonderd
vocals en beats ( loops.samples cd's etc...)

Wat dat betreft heb ik eigelijk mijn spullies al...

Maar ik wil het uiteindelijk inderdaad afmixen voor audio via een goede geluidskaart op de laptop ( mag best een goede kwaliteit zijn; 500 euro...) met behulp van goede kwaliteit EFFECT pluggins ( geen onoverzichtelijke biblotheek van 50 pluggins maar een 10 tot 15 ?)

Met behulp van dit alles wil ik mijn nummer helemaal doorlopen,verbeteren, verhelderen,voller maken etc...

Maar mijn vraag is dus ( en hij is al grotendeeld beantwoord) kan ik met behulp van een goede soundcard en goede kwaliteit effectpluggins een goede kwaliteit nummer maken....

Waar mee ik zeker eventuele proffesionele stappen kan ondernemen .... Zonder het afmixen over de mixtafel verhaal ?

Ik heb wel al natuurlijk een mixtafeltje waar ik miin sythesizers op heb zitten maar PUUR om af te luisteren....

Origineel geplaatst door KCC
Check dit -> http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html

1. de ozone plugin is goed om te beginnen met masteren
2. de manual die je op hun site kan downloaden geeft goeie, begrijpelijke info over hoe je je tracks kan "oppompen"

Dat vind ik de slechtste softtool ooit. Het vernaggeld werkelijk heel je mix. Pas er mee op! Beter nog, begin er niet aan...

R

Ik snap je probleem niet zo goed jaccis. Mix gewoon af in cubase en exporteer het naar een .wav file. Ik denk dat jij wondermiddelen verwacht om je nummer goed te laten klinken, maar die zijn er niet.

Back