Het probleem is een beetje dat je op het eerste gezicht niet heel veel vraagt, maar eigenlijk toch wel even de essentie van muziek produceren wilt weten in een notedop.
Vergelijk het met de vraag "ik wil in m'n eentje een villa bouwen en wil alles zelf regelen en doen, hoe maak ik het beste een dak, en zo ja, heb ik dan ook een boormachine nodig en krijg ik een goede voor 300 euro, welke kleur verf heb ik nodig en hoe maak ik een badkamer?" Beetje flauw natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel...
Maar heel simpel gezegd:
0 Schrijf, bedenk en programmeer een mooi nummer
1 maak een mix van je nummer (in jouw geval waarschijnlijk met de mixer in cubase)
2 neem deze mix op (kan je ook in cubase doen)
--- vanaf hier wordt het post-productie-
3 Open de mix in een sound-editter, zoals bijvoorbeeld jouw wavelab
4 Pas de mix aan met terzake doende tools (direct-x plugins) todat hij goed klinkt en technisch aan alle eisen voldoet
Een redelijke soundcard evenals redelijke monitors zijn wel esseniteel. Voor 200 euro heb je al een goede eenvoudige geluidskaart. Over monitors is ook al bergen geschreven hier (zoekfunctie). Een externe mengtafel heb je niet persé nodig, als je niet met hardware (synths) werkt.
Masteren is uiteindelijk niet heel moeilijk.... áls je al wat ervaring hebt en écht goede spullen hebt staan, maar ik denk dat het in jouw geval gewoon beter is om je mix door iemand anders te laten mastereren, want volgens mij ben je gewoon nog niet zo ver op dit moment. Alleen al de eerste twee, drie punten zijn goed voor jaren lees-, discussie- en experimenteervoer. Over punt 4 wordt vaak heel ingewikkeld gedaan. Dit is het op zich niet, als je dus weet wat je doet. En alleen al over punt 1 zijn tientallen, mischien wel honderden draadjes op dit forum te vinden. Als ik jouw was, zou ik me eerst terdege in de deelgebieden verdiepen en dan wordt vanzelf wel duidelijk wat je nodig hebt (of wat niet). Een pasklaar antwoord is er dus niet echt, tenzij je met een dooddoener komt zoals mijn 5-stappen lijstje hierboven.

Succes!