Cubase SX of SL

divinio

Starting Up...
Hey,

Ik wou weten of iemand me kon zeggen wat te doen.

Ik ga me de nieuwe Kjoebees aanschaffen maar zit wat krap bij kas...

Is dat wel de moeite om zo een SL te kopen of wacht ik beter nog wat om te sparen voor een SX?

Dat grote prijsverschil zit hem toch wel ergens????

Ik heb de SX in de meeste winkels gevonden aan meer dan € 800

Alleen bij www.piens.be (Piens Music Planet in Gent) bieden ze mij de SX aan voor € 583.58.

Veel centjes voor mij op dit ogenblik dus ik vroeg me af wat zo een SL waard was.

Thanks

Divinio

als je geen surround en score print , of een heleboel vst instruments nodig hebt : ga voor sl, scheelt je de helft, en dat voor dingen die ik tenminste nooit gebruik, andere echt grote verschillen weet ik zo even niet.

Hay

volgens mij is die SL niet verkeerd, volgens mij de zelfde basis als de SX
alleen met minder mogelijkheden, ik dacht niet dat er rewire inzat , maar dat weet ik niet zeker
dus een lekker stabiel platform , die je altijd kunt updaten naar SX

8D

Origineel geplaatst door dj sinn
als je geen surround en score print , of een heleboel vst instruments nodig hebt : ga voor sl, scheelt je de helft, en dat voor dingen die ik tenminste nooit gebruik, andere echt grote verschillen weet ik zo even niet.

Kan je maar een beperkt aantal vst gebruiken in SL? :erm:

Ja, volgens mij kun je in SL aanzienlijk minder VST instruments, insert en send effecten gebruiken.
Ik heb er ooit ook eens naar gekeken... En aangezien ik nogal veel VST plugins gebruik is SX voor mij de enige optie.

Ik heb nog minder geld uitgegeven en ben prima tevreden met Cubase SE. Op de steinberg site heb je een pdf bestand met een vergelijkingsmatrix tussen de verschillende versies.

Link naar pdf

Druid

Features Cubase SL 3 Cubase_SX 3
Native audio - no additional DSP hardware required x x
Simultaneous playback of hundreds of audio tracks x x
Unlimited number of MIDI tracks x x
Physical Inputs/Outputs 128 256
Inserts 5 8
Group channels 128 256
FX Send channels 8 64
FX Return Channels x x
VST Instrument Slots 32 64
MIDI insert plugins 4 4
Rewire 2 support x x
Adaptive and configurable track mixer o x
Number of mixer views 2 3
Extended Mixer view o x

Dit zijn denk ik de voornaamste kenmerken voor beiden. Maar vermits ik nog een newbie ben gebruik ik voorlopig hoogstens 3 VST tegelijk. Gebruikt er iemand soms meer dan 32???

En voor de inserts, bedoelen ze daarmee insert effects? Daar is niet veel verschil op.

Het enige zware minpunt lijkt me inderdaad dat je maar 8 Sent effects hebt ipv 64...

I'm in a kjoebees-knoop en geraak er niet uit!!! :stupid

P.S. Bij het posten gaan mijn kolommetjes helemaal de piste in... Dus om dit duidelijk te kunnen bekijken: na elke naam staan de gegevens eerst voor SL en dan voor SX... sorry

Ik gebruik Cubase SL. En tot volle tevredenheid.
Ik ken wérkelijk niemand, maar dan ook écht niemand, die zoveel VST-instrumenten gebruikt, of zoveel efect-sends nodig heeft als mogelijk is in SX. Bovendien heb je de score niet nodig en ga je ook nooit surround mixen. Als je in die categorie zit, dan zou je beter Nuendo kunnen aanschaffen. En 32 VST-instruments lijtk me toch wel voldoende (dat zijn 64 kanalen audio, in de meest sumiere opstelling, me dunkt dat je daar toch wel een leuk nummer mee kan maken).
Cubase SL is dus meer dan voldoende voor grote omvangrijke muziekproducties. De engine is exact gelijk met SX. Sterker, wij "componeren" in de ene studio op SX, daarna ga ik het afmixen in de tweede studio met een SL-systeem. Het is dus volledig uitwisselbaar met SX.

Vaak bestaan onze producties uit een mix van "klassieke" midi-tracks, waarmee ik dus de samplers, synths en drumcomputers enz. aanstuur (deze worden gemixed op een 03d, digitaal uit komt weer terug in cubase).
In een gemiddeld nummer zitten vaak ook altijd wel enkele VST-instruments, voornamelijk Albino, Vanguard en V-Station én omdat we met 2 studio's werken staan er ook altijd enkele audiotracks in, varierend van 6 to 16 stereotracks (opnames van de synths die niet in mijn studio staan). Veel effecten gaan dus extern (via de 03d), en binnen cubase heb ik altijd minstens één galm (Waves Trueverb) en één delay (Waves multi tapdelay) meedraaien. De 5 inserts PER KANAAL heb ik werkelijk nooit nodig gehad, hooguit 2 per kanaal, in uitzonderlijke gevallen! Dynamics doe ik vaak offline (per audiotrack in Soundforge; bijvoorbeeld compressie, gate enz.)
Meerdere galmen is overbodig én lelijk (klinkt heel onnatuurlijk) en de delay staat gesynct op bpm, dus dan is één ook ruim voldoende. Okee, doe es gek, gebruik 2 verschillende delays (wel en geen feedback) plus reverb.
Kortom, we maken zeer omvangrijke producties en ik ben tot nu toe nog niet één keer tegen de grenzen van cubase SL aangelopen. Niet in de verste verte.

Wat mij betreft is dit dus heel duidelijk. Ik durf er 1000 euro om te wedden dat iedere gemiddelde muzikant de recources van een Cubase SX niet nodig heeft en ruimschoots uit de voeten kan met SL. Ik zou dus zeggen: bespaar je die 350 euro, koop SL, en koop voor het uitgespaarde bedrag bijvoorbeeld een Steinberg Midex 8 erbij, want dan heb je qua midi een perfecte aansturing (tenzij je natuurlijk geen hardware hebt). En als je geen hardware hebt, kan je er een leuke softsytnh bijkopen of 1 gig ECC RAM in je pc stoppen.

:okdan:

Ik denk dat dit me echt wel redelijk overtuigend in de oren klonk.

Ik ga me dan maar eens de SL aanschaffen deze week! Nogmaals bedankt voor al deze uitleg!!! :halleluja

En euh... waarvoor is dat nodig die Steinberg Midi 8?

Mijn voorlopige gearlist is : PC + Audiophyl 2496 + Yamaha Cs2x keyboard (nog geen mixer in mijn setup dus).

Kan ik dat in deze setup gebruiken?

Midex 8: 8 keer midi i/o, simpel gezegd kan je hiermee een hele batterij synths en controllers met Cubase samen laten werken. Met jou setup heb je die dus niet nodig. Je midi i/o van je audiophile is precies goed.

Er is ook een Midex 3.

de specs van sl3 zijn stukken beter als die van sl2. je kan er nu veel meer mee. ik denk inderdaad dat sl3 voldoende is voor veel mensen, sx3 wordt interessant als je veel hardware hebt denk ik.

Mijn besluit staat echt wel vast nu.

Het hangt soms van niet veel af of een weekend goed of slecht begint... ;)

kan iemand mij zeggen waarom ik NIET voor SE moet gaan, maar wel voor SL moet gaan?

ja die heb ik al een tijdje geleden bekeken. Ik heb vandaag reason 3.0 samen met Cubase SE maar aangeschaft. Ik kan altijd upgraden. Ik wil eerst hier mee overweg. Het grote voordeel aan cubase ( SE in dit geval ) vind ik dat ik met grotere .wave bestanden kan werken en natuurlijk rewire-en met het machtige Reason

Weet iemand wat "Adaptive and configurable track mixer" en "Extended Mixer view" precies inhouden? Kun je in SL ook tracks (bijvoorbeeld alle MIDI tracks) in de mixer verbergen en zo?

Origineel geplaatst door wouter
Weet iemand wat "Adaptive and configurable track mixer" en "Extended Mixer view" precies inhouden? Kun je in SL ook tracks (bijvoorbeeld alle MIDI tracks) in de mixer verbergen en zo?

Ja, dat kan.

Back