Ik gebruik Cubase SL. En tot volle tevredenheid.
Ik ken wérkelijk niemand, maar dan ook écht niemand, die zoveel VST-instrumenten gebruikt, of zoveel efect-sends nodig heeft als mogelijk is in SX. Bovendien heb je de score niet nodig en ga je ook nooit surround mixen. Als je in die categorie zit, dan zou je beter Nuendo kunnen aanschaffen. En 32 VST-instruments lijtk me toch wel voldoende (dat zijn 64 kanalen audio, in de meest sumiere opstelling, me dunkt dat je daar toch wel een leuk nummer mee kan maken).
Cubase SL is dus meer dan voldoende voor grote omvangrijke muziekproducties. De engine is exact gelijk met SX. Sterker, wij "componeren" in de ene studio op SX, daarna ga ik het afmixen in de tweede studio met een SL-systeem. Het is dus volledig uitwisselbaar met SX.
Vaak bestaan onze producties uit een mix van "klassieke" midi-tracks, waarmee ik dus de samplers, synths en drumcomputers enz. aanstuur (deze worden gemixed op een 03d, digitaal uit komt weer terug in cubase).
In een gemiddeld nummer zitten vaak ook altijd wel enkele VST-instruments, voornamelijk Albino, Vanguard en V-Station én omdat we met 2 studio's werken staan er ook altijd enkele audiotracks in, varierend van 6 to 16 stereotracks (opnames van de synths die niet in mijn studio staan). Veel effecten gaan dus extern (via de 03d), en binnen cubase heb ik altijd minstens één galm (Waves Trueverb) en één delay (Waves multi tapdelay) meedraaien. De 5 inserts PER KANAAL heb ik werkelijk nooit nodig gehad, hooguit 2 per kanaal, in uitzonderlijke gevallen! Dynamics doe ik vaak offline (per audiotrack in Soundforge; bijvoorbeeld compressie, gate enz.)
Meerdere galmen is overbodig én lelijk (klinkt heel onnatuurlijk) en de delay staat gesynct op bpm, dus dan is één ook ruim voldoende. Okee, doe es gek, gebruik 2 verschillende delays (wel en geen feedback) plus reverb.
Kortom, we maken zeer omvangrijke producties en ik ben tot nu toe nog niet één keer tegen de grenzen van cubase SL aangelopen. Niet in de verste verte.
Wat mij betreft is dit dus heel duidelijk. Ik durf er 1000 euro om te wedden dat iedere gemiddelde muzikant de recources van een Cubase SX niet nodig heeft en ruimschoots uit de voeten kan met SL. Ik zou dus zeggen: bespaar je die 350 euro, koop SL, en koop voor het uitgespaarde bedrag bijvoorbeeld een Steinberg Midex 8 erbij, want dan heb je qua midi een perfecte aansturing (tenzij je natuurlijk geen hardware hebt). En als je geen hardware hebt, kan je er een leuke softsytnh bijkopen of 1 gig ECC RAM in je pc stoppen.