Zoek info/mp3s over de Yamaha TG77.

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo allen,

Ik zie af en toe de Yamaha TG77 te koop staan...
Nu is het een module dus daar heb ik nog wel plek voor misschien, weet alleen niet of hij de moeite waard is....
ik kan er ook niet veel informatie over vinden en al helemaal geen geluidsvoorbeelden...

Is het nog een interessante bak anno 2005 ?
Ik weet dat Front 242 heb gebruikt (heeft) maar ik zou graag wat meer info en vooral specifieke sounds willen horen over/van de TG77....
Heeft iemand zo'n ding staan ?

Thankx!!
Bass.

:biertje: :peukie:

Heb er een gehad.
Het is een interessante FM bak met als extra dat je er ook AWM2 samples bij hebt. Zie dat meer als extra, want je raakt redelijk snel uitgekeken op de aanwezige AWM2 samples. Mede omdat die samples erg jaren 80 zijn. En dat geldt ook wel voor de FX die erin zitten. Maar die moet je ook niet persé gebruiken.
Wat wel heel erg prettig is dat hij zoveel outputs heeft. En dus ook veel inputs van mixers op kan eisen (maar daar kan je voor patchen) Daar kan dan wel weer geen FX overheen maar voor bijv. drums ook erg handig bijv.
Om te programmeren best wel lastig met veel submenu's maar als je er eenmaal inzit en ook weet hoe FM werkt is het een zeer bruikbare alleskunner.
Voor die FM kun je geen DX7 patches inlezen. Maar via Sounddiver kon je wel DX7 patches naar SY/TG77 converteren.
Maar dan heb je ook gruwlijk veel patches.

Ja dat wel die had ik ook al gezien,

maar die mp3s zijn niet van de presets van de TG77 zelf maar patches die je kunt kopen...

Origineel geplaatst door etaoin
Je vroeg

en niet "hoe klinken de presets".

OK OK ik had duidelijker moeten zijn !

Bedankt voor de links alsnog...

Maargoed ik vroeg me eigenlijk af welke sounds Front 242 ermee gemaakt zouden hebben op hun CD's en of hij nog wel de moeite waard is...

Ik had wel begrepen dat hij erg moeilijk te programmeren is....?

Volgens mij sta ik in Bass z'n negeerlijst of leest hij uit principe m'n posts niet.

Maar een synth kopen omdat 242 hem ook gebruikt vind ik wel een domme reden om een synth te kopen.

Origineel geplaatst door fuse
Volgens mij sta ik in Bass z'n negeerlijst of leest hij uit principe m'n posts niet.

Maar een synth kopen omdat 242 hem ook gebruikt vind ik wel een domme reden om een synth te kopen.

1 Nee hoor ,

2 maar de sounds van Front-albums vind ik erg tof, en aangezien zij een TG77 gebuiken, was ik benieuwd wat voor soort sounds zij ermee maken die electronisch erg interessant klinken...
en echt niet OMDAT zij er 1 hebben, maar gewoon om de klankmogelijkheden die dan ergens op hum albums te vinden moeten zijn...
en of hij bruikbaar is voor die 'typische' FM-sounds...

En ja dat patches laden via Sounddiver wordt lastig want ik heb geen PC in mn studiootje...dat zou via sysex of midifiles in de TG gedumpt moeten worden...

Als ik me niet vergis was er een SY/TG editor voor de Atari. Maar sysex dumpen kan altijd nog.

Maar de SY/TG reeks is een luxere uitvoering van de DX serie met digitale filters plus nog onboard effecten.
SY's hebben nog sequencers onboard en de SY99 sampling geheugen.
Qua klank is de SY99 de best klinkende.

Maar die 242 geluiden zou ik niet weten.
Die SY/TG reeks is een apart type wat toendertijd uniek was en nu eigenlijk nog wel.
Hij heeft wel wat weg van een Korg Wavestation, maar dan zonder de wavesequences. Ik heb patches gehoord die ik dacht van een wavestation waren maar gewoon uit een SY kwam.
En aangezien de Wavestation ook door vele industrial groepen gebruikt is.
Maar ook nog voordat de VA's de analogen gingen nabootsen kan deze ook mbv FM synthese erg overtuigende moogachtige bassen en synstrings maken mede dankzij de voor toendertijd uitstekende digitale filters. Of dat je de AWM2 string samples gebruikt en je van die Gothic achtige stringpartijen kan fabrieken.
Of FM over z'n nek laten gaan en smerige digitale feedback effecten bouwen.
Maar je kan gerust met een TG77 hele nummers bouwen. Het is dat ik zo op cassetebandje heb anders had ik wel een mp3tje gepost. (niet dat mijn nivo zo goed was toen maar het gaat om het geluid tenslotte)

Hay

ik heb zo een tg 33 , is geloof ik 12 bit, toen ik hem kocht wou ik geen gm apparaat
maar er zitten inderdaad weirde presets op,vectorcontrol ,niet echt mooi , maar wel vreemd
ooit komt die op de vintagelijst
8o) :o: :D

Leuk, maar een TG33 is niet echt te vergelijken met een TG77, qua synthese.

Hoi,

ik ben meer een live gebruiker van een TG 77. Ik gebruik em nog niet zo lang, maar altijd al gehad willen hebben. Toendertijd te duur voor aanschaf. Mijn primaire reden is de mooie 80ties rhodes sound die ik nog nergens anders heb kunnen vinden. Helemaal top!

Wel nog een beetje aan sleutelen. Heb een ook een Kurzweil PC88 dig. pno. maar daar zit iets dergelijks niet in, heeft weer andere kwaliteiten.

Het is helemaal geweldig als je er een randje, of meerdere randjes aan toevoegd uit andere synths, die er dus haast onopvallend onder liggen maar een lekkere boost geven! Heerlijk spelen!:okdan: :okdan: :okdan:

Back