Beginner

The Overlord

Nieuwkomer
Ik heb hier een oude Roland MC 303 staan. Het programmeren van deze module gaat me aardig goed af. Maar is het mogelijk om deze module achter een pc te koppelen om met een softwarepakket te combineren? Zo ja, welk pakket?

Ik wil dus eigenlijk gewoon muziek maken, met samplen en verder met alles erop en eraan!

Van deze dingen heb ik haast geen verstand. Als je me iets over gitaren zou vragen zou ik je wel kunnen helpen, maar dat achterwege...

Hoop dat één van jullie me kan helpen.

Jeroen/the Overlord
8>

Bericht door een moderator:
... en AUB ook niet dubbelposten, da's nergens voor nodig!

Origineel geplaatst door C738

-C-

sjongejonge, dat kost nog meer moeite dan een fatsoenlijk antwoord geven!

Volgens mij kun je net zo goed met alleen de computer muziek maken als met de mc 303 eraan gekoppeld. Je moet de MC-303 anders misschien zien als het apparaat dat je van de computer kan verlossen. Met die MC-303 kun je allerlei hardwaresynths en samplers (met midi) aansturen.

Ik denk dat het de moeite niet loont om de MC-303 vanaf een pc te editen. Het zal best kunnen, maar dan kun je volgens mij beter gelijk in een fatsoenlijk sequencerprogramma werken en ieder fatsoenlijk sequencerprogramma kan wat een MC-303 kan (aan geluid voortbrengen that is). De MC-303 is meer een soort live-instrument, vind ik tenminste.

Origineel geplaatst door falafelbiels
Met die MC-303 kun je allerlei hardwaresynths en samplers (met midi) aansturen.

Een MC303 als hardware sequencer? hahaha... Daar moet ik wel een beetje om lachen. Je kan um niet eens normaal aansturen als soundmodule vanaf een externe sequencer.

De MC-303 is meer een soort live-instrument, vind ik tenminste.

Ja, dat is het een live-instrument. Een gadget voor ijverige DJ's die meer willen dan alleen platen draaien. De combinatie van de MC 303 met andere apparatuur (incl. computers) is een ramp. Die MC303 had net zo goed zonder midi uitgebracht kunnen worden. Maar dat is MHO.

LOL@divi

Sjezus... Het was maar een vraag hoor...

Ik heb geen verstand van programma's om muziek te maken, ik heb verstand van gitaren. Die 303 staat hier maar gewoon, die heb ik een keer van iemand gekregen, dus zodoende mijn vraag...

Gegroet...

Origineel geplaatst door shortwave
Ja, dat is het een live-instrument. Een gadget voor ijverige DJ's die meer willen dan alleen platen draaien. De combinatie van de MC 303 met andere apparatuur (incl. computers) is een ramp. Die MC303 had net zo goed zonder midi uitgebracht kunnen worden. Maar dat is MHO.
LOL@divi

Jaja rustig maar met je eerlijke mening. We weten allemaal dat iedere zelfrespecterende musicus ten alle tijde moet ontkennen dat ie ooit een MC-303 heeft gehad (waar tie ooit zo blij mee was, geef maar toe, ondankbare). De mensen doen em weg als ze er achter komen dat het een soort van kopie of vervanging van het "echte spul" is. Prima, maar je had ook effe kunnen kijken of tie misschien op een andere manier bruikbaar is. Als sequencer is tie net zo handig als een MMT8 en daar hoor je zelden iemand over klagen. Goed voor je dat je inmiddels verder bent Shortwave...

Overlord, je kunt de MC-303 prima als een drumcomputer gebruiken en voor een beetje akkoorden gefriemel is tie ook prima ter begeleiding van de gitaar. Sluit een midi-keyboardje aan op de midi in en spelen maar.

Sjeez komt er hier iemand iets vragen over hoe je een apparaat moet gebruiken en iedereen begint te verwijzen naar een zoekfunctie of te kotsen over het apparaat in kwestie, alsof dat ergens goed voor is.

Tering Shortwave wat zie ik nou? Je bent nog een moderator ook? Dan kun je helemaal wel effe je best doen om je als een grote jongen op te stellen. Echte internet-community-geest hiero hoor, in de zin van fuck de noobies. treurig...

Tering Shortwave wat zie ik nou? Je bent nog een moderator ook? Dan kun je helemaal wel effe je best doen om je als een grote jongen op te stellen. Echte internet-community-geest hiero hoor, in de zin van fuck de noobies. treurig...

Nou nou... het was allemaal niet zo bedoeld. Ik geef mijn mening over de MC303, that's all. Relax.

@The Overlord:

Zo'n MC303 is heus leuk, maar meer stand-alone. Dat bedoelde ik er maar mee te zeggen. Aansluiten op computer of andere apparatuur is vragen om gedoe.

Oke mensen. Ik weet genoeg.

De 303 is dus niet de meest geschikte module om muziek te maken. Maar om het programmeren een beetje onder te knie te krijgen vind ik het wel een leuk ding. En om nou te zeggen dat het zulke vreselijke geluiden zijn... Oké, jullie zullen dit tegen praten, maar ik ken ook geen andere apparaten.

Een vriend van me heeft net Fruityloops bij me ge-instaleerd. Ziet er nogal ingelwikkeld uit moe'k eerlijk zeggen...

Is dit prog iets voor een beginner of is dit te moeilijk? Wat zal eventueel en goed alternatief zijn?

ik denk dat Fruityloops een ideaal programma is voor een beginner. Alle muzieksoftware heeft wel een zekere moeilijkheidsgraad dus je zult er niet aan ontkomen om de handleiding een keer door te lezen, en een beetje onderzoek te doen naar de werking van audio, midi, geluidskaarten en meer van dat. Het zal allemaal niet meteen makkelijk (of zelfs begrijpelijk) zijn maar door gewoon een beetje te pielen en op knopjes te drukken en af en toe iets op te zoeken kom je al een heel eind. En anders kun je met specifieke vragen altijd op dit forum terecht. :)

Origineel geplaatst door The Overlord
De 303 is dus niet de meest geschikte module om muziek te maken. Maar om het programmeren een beetje onder te knie te krijgen vind ik het wel een leuk ding. En om nou te zeggen dat het zulke vreselijke geluiden zijn...

Vreselijke geluiden.... nah dat valt wel mee hoor. Is gewoon een leuke toy (excuzes moi le mot)... Het gaat erom wat wil je ermee. Dat is me nog niet duidelijk. Muziek maken, okay. Maar als in muziek maken met alleen een MC303 of met meer dan dat. Dan is die MC helaas niet de beste optie.

Een vriend van me heeft net Fruityloops bij me ge-instaleerd. Ziet er nogal ingelwikkeld uit moe'k eerlijk zeggen...

Is dit prog iets voor een beginner of is dit te moeilijk? Wat zal eventueel en goed alternatief zijn?

Prima voor beginners... Alternatieven zat (daarvoor verwijs ik je naar experts op soft-synth gebied), maar laat je nou niet afschrikken door iets wat er -IN EERSTE INSTANTIE- ingewikkeld uitziet. Gewoon mee klooien en er een feeling voor krijgen.

Oke.

Pielen en prutsen! Dat ben ik nou ook aan het doen ja. Maar kunnen ze het niet wat simpeler maken voor iemand die gitaar speelt?!?! Wehe...

Ik dacht dat je de geluiden van de 303 in een prog kon laden en dan gebruiken. Ook dacht ik dat je de melodien die je op de 303 maakt, ook in het prog kon laden. Of zeg ik nou heel iets doms...?

De muziek die ik wil maken zal house zijn.

Mijn muzikale voorkeur gaat echter veel verder. Luister veel naar pop, rock, punk, jazz en blues. Veel gitaamuziek dus. maar ook wel house. Oldskool, gabber, techno, drum 'n bass, 'noise' en terror/speedcore. Nou vind ik zo'n vreselijke naam voor een stroming, maar ja, in die werled noemen ze het zo... Mensen bekend met het oude Duiste PCP en Kotzaak? Dat zijn een paar van mijn house-helden!

Muziek is eigenlijk m'n grootste hobby. Nou leek het me wel leuk om naast m'n gitaren ook iets met de PC te doen. Kijken als het bevalt. Gewoon voor mezelf...

:)

Oke.

Pielen en prutsen! Dat ben ik nou ook aan het doen ja. Maar kunnen ze het niet wat simpeler maken voor iemand die gitaar speelt?!?! Wehe...

:)

Voor gitaristen kunnen ze het natuurlijk niet simpel genoeg maken, hehehe!

Back