[Sequencing] wat is het moeilijkst?

DJ41

Lid sinds 1834
Wat vind jij het moeilijkst van je sequencer? (Cubase, Logic etc)

Ik ben nu bezig met het automaten van FX tracks in Cubase SX en dat vind ik toch knap lastig en tijdrovend.
Misschien dat dit na een tijdje wat sneller gaat, maar nu gaat het nog erg stug.
Soms ben ik ook het overzicht kwijt wat ik nu ge-automate heb.
Ook via de device manager alle knoppen toe wijzen is tijdrovend en een vervelend klusje.
(Het zou al helemaal erg zijn als er geen " midi learn " zou zijn.)

Wat ik het moeilijkst vind is een goed klinkende song er uit te persen zonder dat de CPU er problemen mee heeft.

Op een gegeven moment heb ik zoveel effecten draaien over een paar vsti's maar dat mijn CPU het niet meer trekt.

Freezen van een track kan dan wel, maar met SX 2.2 duurt dat best een poos, zo lang dat ik het eigenlijk de moeite niet meer vind omdat je vaak toch nog wat wil editen weer erin.

(een complete audio-mixdown duurt bij mij 45 seconden en het freezen van een track 6 minuten???)

Wat ik dan nog wel eens doe is proberen een goeie master te trekken van de song zoals ik hem dan heb, die laad ik in als wav-file in Cubase en ga ik doodleuk verder met toevoegen van elementen aan die wav-file.

Probleem waar ik dan tegen aanloop is als ik de 1e master zou willen editen ik die eerste song weer moet inladen, editen, saven, inladen weer de toevoegingen er bij en weer verder gaan.

Dit is allemaal zo omslachtig dat ik op een gegeven moment maar stop met die track verder te producen omdat ik het echt niet meer 'snap' zeg maar.

Ik zit te twijfelen, of mijn PC updaten, of Cubase updaten naar 3.0 of een andere manier van werken aanleren, want dit gaat echt niet langer zo :)

Eén van de moeilijkste dingen van mijn MPC2000xl vond ik het mappen van inkomende midi signalen naar de 32 midikanalen. Verder is het ding erg gebruiksvriendelijk, een no nonsense sequencer die binnen 20 seconden gebruiksklaar is (inclusief sequences laden).

Je komt jezelf wel tegen als je met zo'n ding gaat werken. Je moet alles zelf inspelen, de MPC kan wel quantizen natuurlijk, maar je eigen creativiteit wordt zwaar op de proef gesteld.
Je hebt namelijk niet de beschikking over tooltjes die de beats voor je maken (zoals stylus rmx) en zaken zoals piano roll edit, en de mogelijkheid om controllers te tekenen. Het is spartaans, maar uiteindelijk nu ik bijna anderhalf jaar met de MPC werk wil ik niet meer terug naar cakewalk pro audio 9.

-C-

Origineel geplaatst door SlamDub
Ja dat freezen in SX 2.2 is een ware hell! Wil ook zo snel mogelijk naar 3.0

hmm. heb ik niet zo heel veel last van op mijn amd2400+, ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen "patterns" freeze.. korte fragmenten dus (wel "zware" vsti's als imposcar etc.).

Maar beperkte CPU is inderdaad een probleem. Ik heb het een tijdje opgelost door beats + bassen in FL te maken en dan als WAV te exporteren, maar het gebrek aan flexibiliteit daarna (ff snel melodielijntje aanpassen kan wel, maar zijn gewoon te veel handelingen voor nodig -cubase afsluiten, FL opstarten etc). En vond het uiteindelijk toch bullshit om FL te gaan gebruiken als je een top sequencer als sx2.2 in huis hebt.

Wat ik nu afvraag of het mogelijk is om BINNEN een bepaalde vsti alleen bepaalde kanalen te freezen?? Zoals met bijv. dr-008 alleen kanaal 1 (en niet alle kanalen tegelijkertijd!).

Origineel geplaatst door demian
Wat ik het moeilijkst vind is een goed klinkende song er uit te persen zonder dat de CPU er problemen mee heeft.

Op een gegeven moment heb ik zoveel effecten draaien over een paar vsti's maar dat mijn CPU het niet meer trekt.

Freezen van een track kan dan wel, maar met SX 2.2 duurt dat best een poos, zo lang dat ik het eigenlijk de moeite niet meer vind omdat je vaak toch nog wat wil editen weer erin.

(een complete audio-mixdown duurt bij mij 45 seconden en het freezen van een track 6 minuten???)

Wat ik dan nog wel eens doe is proberen een goeie master te trekken van de song zoals ik hem dan heb, die laad ik in als wav-file in Cubase en ga ik doodleuk verder met toevoegen van elementen aan die wav-file.

Probleem waar ik dan tegen aanloop is als ik de 1e master zou willen editen ik die eerste song weer moet inladen, editen, saven, inladen weer de toevoegingen er bij en weer verder gaan.

Dit is allemaal zo omslachtig dat ik op een gegeven moment maar stop met die track verder te producen omdat ik het echt niet meer 'snap' zeg maar.

Ik zit te twijfelen, of mijn PC updaten, of Cubase updaten naar 3.0 of een andere manier van werken aanleren, want dit gaat echt niet langer zo :)

.. of Kjubees de deur uit en Live 4 derin?

Niks zo goed als een SoundTracker
tenmiste als je geen nauwkeurige Quantize nodig hebt.

Liever op't gehoor Muziek maken met Keyboards en toetsenbord
dan met de muis en scheel zien na een half uur.

't Moeilijkste?

Een plugin schrijven die al de tekortkomingen van je sequencers onderschept.

HomePage StephenM

"Dankzij de muziek genieten de hartstochten van zichzelf."

Idd :z

Origineel geplaatst door demian

Een belangrijk voordeel van Cubase SX 3.0 is idd dat de freeze functie een stuk sneller gaat. Maar nog is dat niet de meest prettige manier van werken. Ik zie het meer als een work arround. De beste oplossing is wat mij betreft investeren in PC. Meer rekenkracht betekent meer 'realtime' VSTi en VSTfx. Dat is wat ik heb gedaan. Een dual xeon systeem aangeschaft en Cubase SX 3 en dat werkt erg lekker. Geen last meer van CPU load van meer dan 80%.

Freezen hoef je helemaal niet te gebruiken.
Er zijn twee handige workarounds die snel en beter werken.

1: VSTI-track bouncen. Je VSTI daarna uitzetten maar niet weghalen evenals je miditrack laten staan.
Mocht je alsnog weer terugwillen naar die VSTI om wat aan te passen dan staat de originele track er nog met de goede instellingen zoals je die in je VSTI had gemaakt.

2: Voor het vastleggen van effectplugins heb je die freezefunctie ook helemaal niet nodig!
Ik hoor hier niemand over offline processing. Ga je daar maar'ns in verdiepen.
Van elk effect die te veel cpu trekt kun je een preset opslaan. Deze vervolgens via offline processing lostlaten op je audiotrack en klaar is Kees. Bevalt het je uiteindelijk toch niet kun je altijd via historie die bewerkingen eruit halen die je niet bevallen en de rest laten zitten ongeacht in welke volgorde je die handelingen hebt uitgevoerd.
Mocht je later toch het effect ietsje bij willen stellen dan geef je undo in de off-line history, effect terug op je track plaatsen, preset vervolgens oproepen en bijstellen waarna je hetzelfde truukje weerherhaalt.
Op deze manier kun je altijd met cpu vretende plugins werken op al je audiokanalen.

Wat ik het vervelendst aan SX vind is het navigeren tussen 60 kanalen. Ga mezelf nog wel'ns een keer verwennen met een filmdoek.:D

gr. Tom

Maar ik kijk naar m'n tracks liever van boven naar beneden en van links naar rechts...:D

Een scherm die van m'n éne speaker tot de andere rijkt en dan 50 cm hoog, that would be awesome!

gr. Tom

Ik bekijk ze ook liever van boven naar benden :)
Vandaar dat ik nog steeds verslingerd ben aan het absoluut niet pc capaciteit rovende Ztracker. :P

Het lastigste daarmee? Alles is wel enorm strak gequantized. Dus groovy laten klinken moet je met andere middelen doen.

Verder mis ik sysex mogelijkheden enzo wel erg. Er zou ooit een ztracker 3 komen die wel al die mooie functies zou hebben maar ik ziet er niet meer van komen.

Die ene keer dat ik cubase heb gebruikt vond ik het lastigste dat het allemaal enorm tijd rovend is. Het is vast wel te leren maar een tracker is voor mij hetzelfde een verlengstuk van m'n arme/oren. Cubase dus totaal niet.

Origineel geplaatst door C738
Eén van de moeilijkste dingen van mijn MPC2000xl vond ik het mappen van inkomende midi signalen naar de 32 midikanalen. Verder is het ding erg gebruiksvriendelijk, een no nonsense sequencer die binnen 20 seconden gebruiksklaar is (inclusief sequences laden).

huh, wat bedoel je precies. Bij mij gaat er allleen een midi master synth in en soms de arp data van een juno.

Back