John Cage op 40 :)

Een Australisch radiostation heeft een top 100 van luisteraars opgesteld, waarbij de compositie van John Cage 4'33'' op een 40ste plaats staat. Natuurlijk is dit ontstaan door een ludieke actie van muziekstudenten, maar toch...

4'33'' is precies 4 minuten en 33 seconden totale stilte, terwijl de pianist totaal niets doet. Zijn enige handelingen zijn: klep open, zitten, opstaan en klep dichtdoen...

Wout

Re: John Cage op 40 :)

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Een Australisch radiostation heeft een top 100 van luisteraars opgesteld, waarbij de compositie van John Cage 4'33'' op een 40ste plaats staat. Natuurlijk is dit ontstaan door een ludieke actie van muziekstudenten, maar toch...

4'33'' is precies 4 minuten en 33 seconden totale stilte, terwijl de pianist totaal niets doet. Zijn enige handelingen zijn: klep open, zitten, opstaan en klep dichtdoen...
Helemaal niks? Er wordt wel van hem/haar verwacht dat hij de 3 delen netjes uittelt? :L

* Q krijgt flashbacks van het historische Ragende Mannens 'Nee.. da's niks ..'

Wout

Ff zeiken, maar het is 4 minuut 34 :duivels:
Het stuk is geschreven met de gedachte dat de zaal, die natuurlijk rumoeriger wordt, naarmate de tijd doortikt, en de 'luisteraars' meer gespannen raken, de muziek 'maakt'. Het gekuch en mensen die hun programmablaadje nog eens omdraaien vormen nu de 'muzikale' elementen.
Muziek is gestructureerd geluid...

Jeez', en dan zeiken sommigen op trance...

Hay

Ja dat is mooi zeg, is ook met een plugin na te doen:D

wout, jij bent nogal muziekgeinterseerd, er komt wel iets heeel mooooois uit australie
een vleugel met 8 octaven ,kijk maar

http://www.stuartandsons.com/pages/home.html

greetz turtel:o:

Origineel geplaatst door turtel
Ja dat is mooi zeg, is ook met een plugin na te doen:D

Nee. Iedereen weet dat hardware stilte beter klinkt dan software stilte. :engel:

Re: Re: John Cage op 40 :)

Re: Re: John Cage op 40 :)

Origineel geplaatst door Frer!k
Ff zeiken, maar het is 4 minuut 34 :duivels:

Natuurlijk mag je zeiken, maar de compositie heet echt 4'33'' hoor! Deze waarde heeft Cage afgeleid door het absolute nulpunt, min 273 graden Celsius - waarbij de moleculen volledig stilstaan en geluid dus niet mogelijk is - om te zetten in minuten. Er bestaat een versie die 3'34'' heet en ook eentje 3'32'', maar die zijn van Mike Batt, die er nog problemen mee kreeg met de rechten van Cage :)

Verder, over kou geschreven, zo op deze gure februari dag... Waar bevindt zich de koudste plek op aarde?

Wout

Hay

volgens mij 97 , dat is best byzonder ,natuurkundig heel moeilijk om zo een dynamisch berijk te hebben
bosendorfer komt niet zo ver
er wordt ook muziek speciaal voor dit instrument geschreven

maar er zitten meer bijzonder constructies in , de kam is bijzonder
de sustain is langer dan bij steynway of een handgemaakte yamaha

alleen bluthner is zo bezig geweest , met constructies

greetz turtel

:L

Hangt er natuurlijk ook vanaf waar dat extra octaaf zit. In de lagere regionen lijkt het me een crime, terwijl bovenin alles veel eenvoudiger is...

Ik weet er een Steinway bestaat (van een beroemd pianist) met een extra bassnaar. Ben de naam vergeten, maar die zoek ik wel op.

Wout

Re: Re: Re: John Cage op 40 :)

Re: Re: Re: John Cage op 40 :)

Verder, over kou geschreven, zo op deze gure februari dag... Waar bevindt zich de koudste plek op aarde?
Siberie was het toch? Ergens in de -40 graden als ik het goed had.
Het heetste plaatsje op aarde schijnt in de US genaamd Death Valley te liggen en dat was iets van 53 graden.
Wat waren we toen blij met airco, het is bijna net zo dodelijk als rondbanjeren in Siberie.

Mag ik nu prijzen uitkiezen? ;)

Hangt er natuurlijk ook vanaf waar dat extra octaaf zit. In de lagere regionen lijkt het me een crime, terwijl bovenin alles veel eenvoudiger is...

Ik weet er een Steinway bestaat (van een beroemd pianist) met een extra bassnaar. Ben de naam vergeten, maar die zoek ik wel op.

Wout

hay

volgens mij zit er zitten er bovenin als onderin extra toetsen
had niet alleen bosendorfer modelen met 5 extra bassen, zat een klepje over de 5 toetsen
echt veel zin heeft het ook weer niet

het is moei;ijkst om hem bovenin goed te krijgen, zodat die nog goed klinkt
maar die lage sub zullen ook niet makkelijk zijn
dat is bij normale vleugels al heel moeilijk, een heleboel klinken ook niet echt lekker, onderin, of bovenin

en op de langere termijn moet nog maar blijken hoe deze is, net als die fazioli die is ook niet echt fijn meer na een paar jaar

greetz turtel:walker:

Re: Re: Re: Re: John Cage op 40 :)

Re: Re: Re: Re: John Cage op 40 :)

Origineel geplaatst door fuse
Siberie was het toch? Ergens in de -40 graden als ik het goed had.
Het heetste plaatsje op aarde schijnt in de US genaamd Death Valley te liggen en dat was iets van 53 graden.
Wat waren we toen blij met airco, het is bijna net zo dodelijk als rondbanjeren in Siberie.

Mag ik nu prijzen uitkiezen? ;)

Nee, want het antwoord is fout!
Waar is de koudste temepratuur ooit gemeten?
Trouwens, op Antartica komt - 52 graden vaak voor...

Wout

Wout

...heb je daar een mp3 van ???

Back