Lekkerste knoppen contest!

Hanz

Anonieme Analogist
Welke studio-apparaat heeft de lekkerste knoppen?

Mijn inzending:

#1: TC M300 - ergonomisch gevormd, lekker soepel en toch precies.
#2: Moog Source - de "paddle" werkt door de soepele loop en verzwaring erg lekker voor de betere sweeps. Gewoon een ros eraan geven, de rest gaat vanzelf.

Slechtst:

#1: Microwave Programmer van Access: slappe hap, geen weerstand en totaal niet precies.
#2: Schuifjes van ARP (oddyssee etc.): hele vervelende weerstand, loopt totaal niet soepel.

Eigenlijk ben ik niet zo heel kritisch qua knoppen, zolang het er maar veel zijn :)

Maarre, er zit natuurlijk wel verschil in.

LEKKER:

M3X (lekker veel weerstand + retro!)
ION (niet de drukknopjes!)
XL-7 (ook veel weerstand)
Microwave XT (werkt gewoon lekker + alles eindloos. Ik heb nog de "oude" knoppen)

NIET LEKKER:

Protone (doet erg cheap aan; ook bijna geen weerstand. Okee, de hele synth doet erg cheap aan :D)
Akai Z8 (rare vorm voelt niet goed aan, maar ik gebruik ze ook eigenlijk nooit)
Crumar Spirit (tuimelschakelaars zijn erg Jopie Goedkopie)

De rest hangt er wel zo'n beetje tussenin....maar ja, het belangrijkste is natuurlijk dat het allemaal werkt!

Hmmmm..... moeilijke vraag.
Eigenlijk vindt ik vooral dat knoppen groter moeten zijn aan op de meeste synths nu het geval is. En natuurlijk schuiven voor de envelopes.

Persoonlijk vond ik de draaiknoppen van de minimoog voyager wel fijn (jaja, ik heb hem een keertje mogen uitproberen, maar toch maar niet gekocht ;) ;) ;) )

Slecht:
zonder twijfel, de draaiknoppen op de drumstation. Erg klein en te dicht op elkaar. Desondanks wel een fijne bak.

drukbutton topic!

drukbutton topic!

goed, ob8, xa, prophet 5 (duidelijk klikpunt, ledje in button)

volkomen kut, kurzweil k200, 2500, druktoetsen blijven snel hangen of funktioneren bij de geringste aanraking al (het druk veertje naar de klootte!)

Op 1 : staan de knoppen van de Roland Space Echo.. echt superflex!

Op 2 : de knoppen van de NordLead/Rack II wel fijn. Ook lekker zwaar.
Ook fijn als midi controller in te zetten!

Op 3 : 'k moet zeggen dat ik de schuiven van mijn Teisco 110f ook best flex vind.
Je kan lekker te keer gaan ermee :)

Ik ben het eens met dat de meeste knoppen te klein zijn en dat adsr's schuiven moeten wezen.
Qua knoppen lijkt me de EMS Synthi nog steeds een heerlijke bak. Maarja te duur.

Slecht :

- Knoppen van de Yamaha CS1x, AN1x
- De nieuwere Behringer Compressors hebben ook k*t knoppen.
Dit weer in tegenstelling tot de compressors van DBX en Focusrite, die zijn weer relax.

Heb sinds vandaag ook een LXP1 van lexicon en die heeft ook lekkere knopjes.
Heb ooit ook een M300 gehad, ook erg fijn bakkie, qua use, qua prijs én qua knopjes :)

Re: drukbutton topic!

Re: drukbutton topic!

Origineel geplaatst door bliepertronic
goed, ob8, xa, prophet 5 (duidelijk klikpunt, ledje in button)

volkomen kut, kurzweil k200, 2500, druktoetsen blijven snel hangen of funktioneren bij de geringste aanraking al (het druk veertje naar de klootte!)

ik vind de "play"-knop op de afstandbediening van m'n jvc dvd-speelding eigenlijk best erotisch aanvoelen.
hij is zo lekker zacht, laat makkelijk met zich spelen en doet me altijd weer met weemoed terugdenken aan de eerste keer dat ik als jong gemmetje m'n buurmeisje betastte en de term "venusheuvel" leerde kennen

over "volkomen kut" gesproken

gelden druk-knoppies ook?
ik vind de prophet 5 led+microswith-knoppies zeer erotisch voelen. zijn ook erg duur denk ik. doen me denken aan die klikkende arcade joysticks.
overigens de paar draaiknoppen op m'n helaas verkochte sh-7 vond ik ook errug lekker (volgens mij zelfde als roland space echo).
de pitchbender van de ju-60 is ook lekker wobbly

lekkerste knoppen :

SE1-x
Andy
Ghost

niet lekkere knoppen :

ATC-1
Fireworx
E4XT (die klikken vaak 2 keer als je 1 keer drukt)

Lekkere knoppen:

Doepfer A100 / Drehbank / MAQ 16/3
Alesis Ion
Vermona/TBS DRM1 Mk I
Electrix FilterFactory / WarpFactory / MoFX

Klote knoppen:

Doepfer MS 404
Quasimidi Polymorph
Yamaha CS2x

Klote : alpha-dial op de JX-10 en de Alpha Juno, en dan is die van de JX erger omdat je je daar suf moet draaien om 1 waarde verder te springen. Drukknopjes op de W5 - nu al de 3e keer dat ik die krengen mol. Draaiknoppen : tja, die van de Electribe A vond ik niet echt fijn, maar echt rotte heb ik er nog niet gehad.

Fijn : alpha dial op de XP-30 en de Akai S2000. Vooral die laatste schreeuwt "onverslijtbaar!" ;). Pads op de MPC, vette rubberen draaiknoppen van de Ion. Drukknoppen van de TX81z en de ESI. De dikke stroeve potmeter op de JSQ-60 en de Juno-60

De TC-M300 knoppen vind ik eigenlijk niet zo fijn; wel praktisch, maar je moet je vingers op 1 lijn stellen met de as van de knop. Bij een normale rotary hoeft dat niet :).

Origineel geplaatst door Yoozer
De TC-M300 knoppen vind ik eigenlijk niet zo fijn; wel praktisch, maar je moet je vingers op 1 lijn stellen met de as van de knop. Bij een normale rotary hoeft dat niet :).

Omdat de knop 'ovaal' is? Handig juist! Op die manier kan ik blind de juiste instelling maken... 8)

Goei Knoppen
Pioneer Efx-500
Lem Falcon Digital Mixboard

Slechte Knoppen:
Kurzweil K-2000; want die gaan stuk,
Roland MC-303; want die zijn allemaal nutteloos in SoundModule Mode.

HomePage StephenM

Vind m'n MS20 altijd wel lekker :)

Back