Lekkerste knoppen contest!

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Slechtste knop aller tijden: Airbase 99. Echt een schande.

Voor die prijs nomineer ik de Korg X5D. Daar moet je niet op drukken maar op "duwen" en dan hoor je "klikklak" :)

De Novation Nova heeft dan weer wel lekkere knopjes.

Niet zo veel ervaring met draaien, maar ik weet wel dat de knoppen van de Waldorf Pulse minder zijn: wel lekker draaibaar, maar te los in de socket (hoe heet zoiets?) waardoor je altijd het gevoel houdt dat er iets kapot is (terwijl het gewoon niet beter kan met dit ontwerp). En de waveform-knoppen van de Ion: veel te kwetsbaar en te weinig een 'druk-gevoel' (slecht interaction-design). Ik ben ook niet zo kapot van de draaiknoppen van de Ion trouwens: op zich werken ze wel lekker, maar minder zachte knoppen lijken me fijner (nooooooit tevreden zijn :D ).

Goed: Waldorf synths (zijn praktisch overal dezelfde rotaries)
Electrix gear
Emu Command Station

Slecht: die kleine plastic knopjes op Roland gear

Als "niet zo fijn" vergat ik nog te vermelden: de drukknoppen van mijn Kawai K5m. Inmiddels heb ik bijna een hydraulische pers nodig om dat ding te bedienen; de contacten zijn niet meer wat ze geweest zijn. Het goede nieuws is, dat hij o.a. daarvoor binnenkort naar de synthdokter gaat.

Het is nl. een bak die ik nooit meer weg doe! Lekker obscuur....:W

Geweldig:

Minimoog
Elka synthex - grote knoppen, veel leds, en veel ruimte tussen de knoppen.

Geloof het of niet; Mijn Arp Odyssey heeft trouwens nog behoorlijk goeie sliders.

Slecht:

Novation Nova
Yamaha cs1x, an1x

beste knoppen:

-charlize theron
-sylvia saint
-chantal janzen

slechtste knoppen:

-froukje de both
-tineke de nooy
-georgina verbaan

....of begrijp ik de vraag weer eens verkeerd?

goed:
dx-200: beetje zacht in het gevoel (ja daar houden wij mannetjes van hè? zie boven) en solide indruk

slecht:
k-station: blijf altijd het spookbeeld hebben dat ik vroeg of laat nog een keer die cut-off knop los in mijn hand heb na een tweak-sessie.

Goed :

JP8000 niks te fragiel, gewoon no nonsense

Slecht :

Alesis MMT8 , maken slecht contact.

Oh ja, en alle synths met menu's via Touchscreen is kut...

Origineel geplaatst door B.S.E.
beste knoppen:

-charlize theron
-sylvia saint
-chantal janzen

slechtste knoppen:

-froukje de both
-tineke de nooy
-georgina verbaan

....of begrijp ik de vraag weer eens verkeerd?

nee hoor :P die van verbaan klopt uitstekend, rare knoppen heeft die :bekdicht:

Het meest opgewonden wordt ik van mijn jupiter knoppen... heerlijk stevig, maar belangrijker: directe feeling met wat je doet (zo voelt die plastic pg-800 bijv. NIET)
Ook vind ik de knoppen van de Waldorf XT een lust om aan te draaien! :{

Fotootje is van een promars.. maar die is vrijwel identiek aan de jupiter 4

Attachments

• roland_promars_controls_l.jpg
    roland_promars_controls_l.jpg
    8,2 KB · Bekeken: 79
hay rotknop

rotknop is die van mijn korg m1, die drukdingen , en de display is ook klote zit allemaal shek tussen:o:
hij is wel makkelijk afstoffen

topschakelaar, de schakelaars van de arp pro soloist , kan je bedienen zonder de toetsen los te laten
de schuifies gaan ook nog lekker
hij is niet zo makkelijk af te stoffen

:koffie:

Origineel geplaatst door turtel
hay rotknop

:D HEEE jij daar, met je rotknop!!! :D

Oh ja, de Z1 heeft inderdaad ook een paar fijne knoppen. Alleen vind ik dat je wat te hard moet drukken op het X/Y-pad (maar dat kan ook aan mijn kouwe kluiffies liggen). En de MS-20 draait ook nog heerlijk weg voor zo'n oud beessie...vroeger wisten ze echt wat kwaliteit was als je het mij vraagt. De knoppen van mijn CS-30 voelen ook nog aan als nieuw - geen speling en voldoende weerstand. Petje af!

heel fijne knoppen:
Waldorf Q, Waldorf microwave XT (staan altijd goed en liggen goed in de hand)
Nord modular classic (draaien lekker stevig)
Machinedrum (combinatie druk/ draaiknoppen voelen alleen niet zo heel stevig aan)

minder fijn tot ronduit k*t:
data dial mpc1000 en de "main" knop op de mpc1000 omdat die op de verkeerde plaats zit.
Volume regelaar van mijn versterker omdat die op zachte volumes niet goed gelijk loopt (vieze pot ofzo)

Back