Ik denk dat ik met BB meega! De basis principes kun je niet echt veranderen, die zijn nou eenmaal zo!
Kick, op 1/4 en 3/4
Snare op 2/4 en 4/4
Hihats op elke 1/4 maat.
Echter dan ga je met percussie de hele zaak opleuken. Spannender maken.
Persoonlijk vind ik een goed voorbeeld van erg goede beats DJ Tiësto. Luister eens goed naar de beats. Die zij vrij standaard echter het wordt helemaal spannend door zijn, vind ik, goed gebruik van percussie elementen. Natuurlijk kun je variëren maar uiteindelijk blijf je gebonden aan de maat voering. Toch?
Naast percussie zaken erbij kun je vervolgens met compressie en andere ´technische´ zaken gaan spelen.
Maar ben benieuwd hoe deze discussie zich gaat ontwikkelen! Any more ideas?
standaard drums met veel extra precussie in een goed lopend ritme. vooral geen R&B haperige ritmes gebruiken. tmoet gewoon lekker door rollen. daar boven op doe je dan ook nog s extra percussie elementen die niet constant terug komen. dit alles goed varieren. betreft de open hihat, soms doe ik daarvoor in de plaats een ride en dan de open hihat met een bepaald ritme er door heen laten spelen. dan kan je ook nog gaan filteren, of zelfs met een bepaald ritme filteren, is ook heel kewl. zo ie zo compressen die hap, ook weer niet te veel, tmoet wel dynamisch blijven. beetje speulen met andere effecten.
ik gebruik meestal geen geluiden die in de eerste instantie bedoeld zijn als drums [of het moeten hele oude verrotte drumcomputers zijn...] en die plemp ik in een bepaalde maatsoort, hoeft niet per se 4/4 te zijn, maar ja soms ontkom je niet aan je eigen cultuur he? vaak wel een snare op de 2e en 4e maat, maar kicks [o.i.d.] kunnen overal zitten.
vervolgens snoeihard door een of meerdere compressors halen en dan doorgaan met de vernacheling van de originele geluiden. denk aan overdrive, distortion, chorus (!) of meelopende LFO herrie, whatever.
maar da's natuurlijk niet voor alle stijlen weggelegd
pff kom op genoeg te doen aan je track zonder uit te hoeven wijken naar experimentele shit. gewoon 4/4 kick, en als t moet zelfa een open hihatje op elke DERDE tel (of een ride doet t ook goed)....en dan?
Ik geloof niet dat ik in t afgelopen jaar nog een track heb gemaakt waarin maar 1 hihat zit (lees: 1 open en 1 closed). Gewoon lekker door elkaar gooien allemaal. Eentje met de vertrouwde t taaa t taa t taa t taaa o.i.d. en met de tweede ga je lekker ritmisch aankloten. Als t in een 16den gridje past is t goed. En als het niks in de wegzit, zo HOPPAKEE, zo NOG een hihatje erbij! gefiltert zodat ie alleen mid heeft bijv, zodat je qua drums alleen al vrij breed over t frequentie sepctrum zit. Te leeg? creatief met conga's bongo's tabla's djembe's en weet ik veel wat
gebruik andere geluiden voor je drums, ga op zoek naar gekke maatsoorten of leg onverwachte accenten, zoek je eigen muzikale grenzen op en ga er overheen, knip je beats op gekke plekken, haal je inspiratie uit meer dan alleen de stijl van het nummer waar je mee bezig bent etc
Tsja, voor de een een godspe maar voor de ander een uitkomst. Flats er anders een loopje bij met wat 'allochtone' waarde en geef het een andere feel.
Trouwens bij Cubeest SX zit een midi plugin waarin je swing kunt instellen. Of gewoon de oude vertrouwde groove templates gebruiken om het niet super strak te krijgen. Vooral bij hihats en ander spul wat niet perse zo strak moet.
Ja, even zonder gekheid.. zijn er mensen hier die van die (digitale) percussie trommeltjes ofzo hebben en daar gebruik van maken en er eventueel les in hebben gehad?
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.