Kanaal-filtering met MIDI-Patchbay?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik heb m'n zinnen gezet op een Akai ME30P (zo ongeveer de moeder aller MIDI-patchbays). Eigenlijk met de bedoeling om een filtering van MIDI-kanalen te bereiken en clusters van kanalen naar diverse MIDI-outs te sturen (bijv. kanalen 1-4 naar MIDI-Out 1 (sunth module), kanalen 5-9 naar MIDI-Out 2 (sampler) en kanaal 10 naar MIDI-Out 3 (drumdoos; hoe kan het anders).
Maar als ik de handleiding van die ME30P bekijk, dan kun je wel vrijelijk MIDI-Ins naar MIDI-Outs sturen, maar een filtering van de MIDI-kanalen kent 'ie niet.

Zit ik daar dan fout mee? Hoe werkt dat dan wel bij de meeste Patchbays?

Graag jullie reactie.

Pjeut.

Het motief voor deze thread...

Het motief voor deze thread...

...ligt in deze thread.
misschien dat hiermee het aantal lezers omhoog gaat.

MotU XT patchbay/interface kan dat wel. Je kunt zelfs CC's filteren.
Plus 8 geheugenplaatsen voor verschillende setups.

En zo'n ME30P kan dat niet? Ik zie in ieder geval geen menu-opties op het apparaat om dat te doen, en de manual rept alleen over de routing van de Ins en Outs.

Fuse, graag je reactie, want anders is zo'n ME30P voor mij eigenlijk zinloos.

Ik heb het idee dat deze patchbay gewoon te simpel (te oud) is voor wat jij wilt. Ik zou op zoek gaan naar wat anders.

Pjeut, voor het sorteren/filteren van de outputs op basis van MIDI kanaal moet je met een deftige MIDI patchbay aankomen. Mijn huidige Unitor8 kan het geloof ik wel, de Roland A-880 kan het in ieder geval *niet*.
Misschien heeft 6 gelijk, en kan de A-220 het ook (al kan deze alleen splitten en niet mergen).
Ik zou er voor de zekerheid gewoon even de Roland manuals op naslaan (die staan tegenwoordig gewoon op internet!).

Wat die Akai ken zou ik niet weten.
Maar wel dat die MotU's voor verdraaid weinig verkocht worden.
Als je dan bedenkt dat hij heel erg goed als midi petsbee kunnen worden gebruikt is het al alleen daarom een interessant bakkie. Aanrader voor de midioten zal ik maar zeggen.

Goh, en ik maar denken...

Goh, en ik maar denken...

...dat het opsplitsen van de diverse MIDI-kanalen één van de belangrijkste functies van een patchbay is (ook in de 80-er jaren). ik snap het nut van geen MIDI-pluggen meer omturnen, maar alleen dát vind ik wat mager.

Trouwens, ik heb het niet over een Roland, maar over een Akai ME30P.

Pjeut.

Mijn Opcode Studio 4 kan dat. Je kunt elke input doorsturen naar elke output (met onbeperkte merge) en daarbij kanalen muten of zelfs van kanaalnummer wijzigen. Dit "channelizen" kan zowel op de input als op de output, dus je kunt bijvoorbeeld ook kanaal 1 op input poort 1 doorsturen naar alle outputs en hem op elke output er op een ander kanaal uit laten komen.

In jouw geval zou je een input doorsturen naar alle benodigde outputs en op de outputs de kanalen die je niet wilt muten.

Klein nadeel van de Studio 4 is dat hij alleen programmeerbaar is vanaf een oude Mac.

Zoek jezelf gewoon een A-220:

The A-220 MIDI Separator allows you to separate certain MIDI signals from others and assign these signals to one or both of its two MIDI outs. The A-220 features a Channel Separate function as well as a Note Separate function with Upper-Lower and Individual modes, each of which can be set for each MIDI chan nel. By combining several A-220's in your rack or integrating other Roland MIDI peripherals such as the A-880 MIDI Patch er/Mixer and A-110 MIDI Display, you can easily manage the most complex MIDI systems. The A-220 is an effective addition to any MIDI system, whether you have just a few sound sources or a large professional system. Channel Separate function Any channel message on MIDI channel 1ã16 can be specified and output through either, both or none of the A-220's two MIDI outs. For example, when two multitimbral sound sources with the same receive channel are connected to a sequencer, the A-220 allows you to instantly specify which unit will sound according to MIDI channel.

Certain MIDI channels are often set for specific instrument Parts, such as MIDI Ch. 2 for a bass Part and Ch. 10 for a drum Part. Because of this standardization of MIDI channels, users must frequently change MIDI configurations for their sound sources. For example, when a user wants to switch sounds between sound sources during a song, or layer sounds from different sources, the user needs to change the Rx channels of the sound sources, or mute the specific Part, or change the Tx channels of the sequencing data. The A-220 facilitates the handling of data for multiple sound sources so users don't have to change the various settings of Parts on sound sources.

Okee, ze zijn niet op elke straathoek te koop, maar ik weet zeker dat het goedkoper is dan een vreselijk uitgebreide patchbay. Maar ook minder flexibel... kortom, wat zijn je uitbreidingsplannen, en wat is het budget?

<EDIT> je hebt pb met een beter idee. ;)

Laatst gewijzigd:
Een mooi overzichtje van de meest voorkomende MIDI patchbays
met een vergelijking van alle toeters & bellen vind je hier.

Heren, het is mij duidelijk...

Heren, het is mij duidelijk...

...ik meld de aanbieder van die ME30P dat ik ervan af zie.
Ik heb al teveel rommel dat eigenlijk niet preceis doet wat ik wil...

Bedankt,
Pjeut.

:slotje:

Ik heb zelf de volgende typen patchbays gebruikt en daar werd re-channeling niet ondersteund:

PC:
- Steinberg Midex
- Emagic Unitor8 / AMT8
- MOTU Midi Timepiece AV => LET OP: werkt wel op Mac en NIET op Windows (foute documentatie) => ik heb deze daarom weer ingeruild voor een Miditemp

Edirol UM-880 De Edirols zouden dat moeten kunnen volgens het overzicht op
http://images.emusician.com/files/33/MIDIINTERFACES.pdf, maar er is NIETS over te vinden op de website => opletten dus

Mare....waarom gebruik je dan geen Midi-Ox met de Akai ME30P? Dan werkt re-channeling bv wel

Omdat...

Omdat...

...ik dan ook m'n computer aan moet hebben staan.

meestal als ik zit te muziek-frieken hebben m'n twee dochters de computer in beslag genomen. Daarom heb ik ook een beetje "m'n eigen hoekje" gecreëerd (oef wat een spruitjeslucht). Ik zal 'ns een foto posten.

Overigens, het probleem doet zich vooral voor bij de Sound Canvas. Op m'n sampler maak ik gewoon een multi met de kanalen die ik wil gebruiken. Nou had ik in 'n andere thread al 'ns gevraagd of iemand wist hoe je "op afstand" kanalen op de SC kan muten.
En nou heb ik laatst een Sysex-lijstje gevonden met boodschappen om inderdaad te muten. Ik heb 't nog niet geprobeerd, ga'k vanavond doen, en ik zal m'n bevindingen melden.

Maar om kort te gaan, dan is die rechanneling weer niet zo nodig, en voldoet die ME30P wel weer als stekkerbox.

Groetjes..

Pjeut,
Als midi stekker blok zal de Akai ME30P prima voldoen. Je kunt je "stekker configuraties" ook nog eens opslaan, heel handig. Ik denk dat je hier toch voor een groot gedeelte het "mute probleem" moet kunnen oplossen. Maak gewoon voor iedere song een goede indeling mbt je midi kanalen. Dus per instrument een apart midi-kanaal.

Midi kanalen re-channelen: gebruik ik zelf heel veel, is heel handig maar je kunt met "work arounds" vaak ook hetzelfde bereiken. Met de Akai zal het gewoon iets meer tijd kosten om het allemaal werkend te krijgen, maar zonder patchbay zoals de Akai is het nog lastiger zoniet onmogelijk. Dus.....zie de Akai als een goedkope tussenoplossing waar je toch veel mee kunt.

Midi-Ox moet je puur zien om iets voor elkaar te krijgen zonder dat het 1 euro kost. Maar je moet wel een midi expert zijn om er mee te kunnen werken. Dus...als je iets simpels zoekt zou ik er niet aan beginnen. En inderdaad....je PC moet altijd aanstaan. Ik speel live dus ik heb niks aan Midi-Ox.

En met Sjaak 's...

En met Sjaak 's...

wijze woorden doe ik andermaal deze thread op :slotje:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back