Jarre FX

AlonsoMos

Vintage Schmintage
Hoi!

Ik ben bezig met een remake van equinoxe 4. De meeste geluiden kan ik wel
nabootsen met software maar nu loop ik tegen de effecten aan.

Jarre gebuikte dit ding vaak:
http://www.jarrography.free.fr/details_equipement_audio.php?id_equip=4

Ik vind vooral deze erg goed: http://www.jarrography.free.fr/synths/goodies/ems_synthiaks_vintagesynths_excerpt1.mp3

Ik heb zelfs een keer een demo van een EMS Synthi AKS-emulator geprobeerd maar dat vond ik toch wel een taai apparaat om te besturen. Weet iemand toevallig een collectie met dit soort geluiden op internet?
Bij voorkeur gemaakt met "the real thing".

Een van de mooie dingen aan die Synthi is de modulatiematrix; dat ding waar je dus zeeslagje op speelt. Overigens; die geluiden van Jarre kun je zelf namaken, als Per Kristian Risvik dat kan moet dat iemand anders ook lukken ;). (check anders even http://perkristian.net/ )

Ook de laser-geluiden in de tracks van Jarre hebben in feite met het mp3'tje dat je post te doen. Je hoort een constante modulatie die langzamer wordt (een LFO waar op de snelheid van de LFO een envelope is gezet). De LFO moduleert (met een neerwaartse zaagtand) de pitch van de oscillator. Beter nog; dit zijn 2 oscillators, beiden met sinus, die elkaar ook nog eens ringmoduleren als ik 't juist hoor.

Bij de andere geluiden in bijvoorbeeld Equinoxe 5 hoor je weer een sinus of blokgolf-oscillator met een blokgolf LFO naar de pitch van de oscillator, en een envelope die ook de pitch van de oscillator bestuurt.

Als je voor hardware wil gaan; Nord Micromodular. Een hoop gebruikers hebben zich al tegen dit probleem aangegooid en 't is een van de synths met de meest veelzijdige routeringsmogelijkheden. Ook is 'ie klein, goedkoop, en makkelijk te leren; plus, je kunt je creaties tenminste opslaan. Voor software; genoeg modulaire synths. De truc zit 'm in het nabouwen van het model en weten wat 't wel en niet kan; en vooral modulatie-met-modulatie (je kunt een LFO ook de snelheid van een andere LFO laten moduleren; hele leuke effecten).

Origineel geplaatst door metatron
Wat is dat zelfoscillerede resonantie?

Als je je resonance maximaal zet, zullen er veel synths zijn waarbij de filter gaat oscilleren. Het komt doordat de versterking van de knikfrequentie zó hevig versterkt wordt dat ie gaat 'rondzingen'. Dit uit zich in een sinusachtig geluid boven over het brongeluid.

Let wel: niet alle synths hebben een oscillerende resonance. Vooral de digitale filters bieden niet altijd deze functionaliteit.

:doei:

heb de nieuwe live dvd van jean michel 'live a pekin',de moeite,alhoewel vele nrs me vertrouwd(zoals op de cd's te horen is)voorkwamen.Met symphonie orkest.
Veel voorgeprogrameerde sequences daar ze meestal met twee voor de synth partijen zorgden

bedankt voor de antwoorden.
Ik ben gek op synths maar ik moet bekennen dat ik meestal de bestaande patches pak. Ik ga eens experimenteren met LFO ring modulator zaagtanden :-).

Welke soft synths zijn geschikt voor dit soort dingen?

Origineel geplaatst door AlonsoMos
Welke soft synths zijn geschikt voor dit soort dingen?
Iets met veel patch-vrijheid (waar een LFO dus niet 'vastgezet' staat aan of pitch, of amplitude, of filter cutoff). Reaktor is wel een extreem voorbeeld... maar als een Virus of een Supernova het ook kan...

Origineel geplaatst door Danny
Als je je resonance maximaal zet, zullen er veel synths zijn waarbij de filter gaat oscilleren. Het komt doordat de versterking van de knikfrequentie zó hevig versterkt wordt dat ie gaat 'rondzingen'. Dit uit zich in een sinusachtig geluid boven over het brongeluid.
Eh.. ja, maar da's toch gewoon een resonante filter, dan? En de digitale die je bedoelt (grootste boosdoener : Korg, nog steeds niks resonerends op een N5 terwijl de rest van de planeet dat al wel had) zijn dan vaak gewoon non-resonant; ik weet alleen niet of dat is om rekenkracht te besparen (enkele Kawai's hadden wel resonante filters, maar niet "traploos" verstelbaar).

Lijkt me een beetje een pleonasme - resonantie betekent namelijk al zelf-oscillatie ;)

Origineel geplaatst door Yoozer
Iets met veel patch-vrijheid (waar een LFO dus niet 'vastgezet' staat aan of pitch, of amplitude, of filter cutoff). Reaktor is wel een extreem voorbeeld... maar als een Virus of een Supernova het ook kan...

De Linplug Albino heeft ook veel routings-mogelijkheden. Daarnaast vind ik 'm persoonlijk erg lekker klinken en zijn er erg veel JMJ klanken voor onder de titel Bigtone Ambient.. Ga je fijn vinden ;)

De EMS Synthi is ook in een plugin gegoten; daar zijn de meningen echter wel over verdeeld (zoek maar eens op het forum).

Tot slot hier nog een paar leuke foto's:

jarre.jpg

Ik probeer al een tijdje oxygene van JMJ na te maken. Gewoon om mijn software wat beter te leren kennen.

Het lukt me echter niet om een speciaal percussiegeluidje na te maken.
Het zit telkens op de vierde tel. Ik heb de videolink even bijgesloten

Ik probeer mij te beperken tot Sylenth. Dat is mijn eigen opdracht.
Heeft iemand tips in welke richting ik moet denken?

Paul

Dat "knirrr" geluidje is een zaagtand door een high pass filter. Volgens mij een keer op youtube een filmpje over gezien.

Bedankt alvast vor de tip Grote Beer,

Ik ga er meteen mee aan de slag!

Paul

Ik was er niet opgekomen, knirr-geluidje, vandaar dat ik het ook lastig kon beschrijven waar het zat

Maar gelukkig werd het begrepen.

Inmiddels aan de slag geweest met de zaagtand en wat gepield aan de verschillende knopjes en schuifjes en iets gekregen dat er op lijkt. Op naar de volgende sound zal ik maar zeggen.

Dank voor de aanwijzingen

Paul

knirr geluid

knirr geluid

Ik probeer al een tijdje oxygene van JMJ na te maken. Gewoon om mijn software wat beter te leren kennen.

Het lukt me echter niet om een speciaal percussiegeluidje na te maken.
Het zit telkens op de vierde tel. Ik heb de videolink even bijgesloten

http://www.youtube.com/watch?v=5DDEl7JnWvo

Ik probeer mij te beperken tot Sylenth. Dat is mijn eigen opdracht.
Heeft iemand tips in welke richting ik moet denken?

Paul
dat geluid heet quijada dat zit in een korg ritmebox minipops 7 geloof ik
ik heb dat apparaat in software versie

mvg
martin h

Back