Fantom Xa eigenaren?

Rhy

Ouwe rot
Is er al iemand gelukkige eigenaar van een Fantom Xa? Hoe bevalt die?

(of is hier al een topic over? de search levert weinig op omdat "Xa" te weinig tekens bevat :( )

hmmm: :stupid topic waarin ik reageerde... hoe verstrooid kan je zijn! :o: ik zou inderdaad nogsteeds zelf gaan luisteren/voelen, maar er komt maar niks van (heb geen auto =( en ook wel druk met werk enzo). Dus mijn vraag blijft staan. 8o)

Ik twijfel namelijk nogsteeds. Xa of X? Is een X die 800 euro extra waard? (flashcard, groot kleurenscherm, meer pads, touch sensitive pads, 2x zoveel ROM, 3 extra SRX slots)
Stel ik gebruik de Xa icm met een PC en veel samples CDs. Hoe zit het de software die bij de Fantom Xa wordt geleverd? Ik lees op Harmony Central dat vrij beroert is geregeld t.o.v. bijvoorbeeld Yamaha.

Laatst gewijzigd:
Blijkbaar is de zoekmachine case-sensitive en erg opmerkzaam voor streepjes of zo... ('-') Allerlei zoektermen geprobeerd en niets gevonden, maar met 'Fantom-Xa' wil het dan toch nog: lost&found. Vreemd... :confused:

Daar staan trouwens niet echt ervaringsverhalen tussen, maar wel de verschillen. Hoe belangrijk die zijn kun je zelf beoordelen, maar volgens mij kun je heel goed informeren naar reacties op de X6-X7-X8 en zelf inschatten hoe belangrijk het verschil in specs met de Xa zal zijn.

Even terugkijkend merk ik dat het hiermee echt niet opschiet met de zoekmachine: deze thread is eigenlijk nog wel handig, maar stond er nog niet tussen. Ook zoeken op 'xa*', 'Xa*' of 'XA*' helpt niet. :frons:

Hmm thanx inderdaad waardevolle topics.

Probleem is dat ik een beetje besluitloos ben. :frons:
Ik probeer door breed te orienteren straks weer te voorkomen dat ik iets gaafs heb staan wat ik niet gebruik uit tijdgebrek (teveel stappen op de computer of ivm steep learning curve van een synth). Iets wat ik eerder heb gehad met Triton, Karma's, etc.

Ik heb nogal groot probleem als het aankomt op gebruiksvriendelijkheid van workstations op gebied van recording. En als oud-IT mannetje grijp ik dan alweer snel terug naar een computer. Terwijl ik eigenlijk ook niet afhankelijk wil zijn van een computer om te kunnen spelen. Heb in het verleden wel gemerkt dat even snel jammen er dan niet bij is. Of dat je door vele instellingen je creativiteit alweer verloren bent als je dan uiteindelijk op record knopje drukt. Daarnaast is audio bewerking ook niet mijn dingetje eigenlijk (kost relatief veel klikken met de muis), terwijl werken me samplecds (loopjes e.d.) ik wil erg leuk vind en dus zie ik de voordelen eigenlijk ook wel weer in van een workstation.

Wat raden jullie me aan? Is Fantom Xa iets voor me (als beste oplosingen tussen 2 werelden?) of toch maar een Fantom X aanschaffen?
Een synth voor mij is een emotionele ideeenbak waar ik mijn inspiratie op los kan laten en af toe iets zal recorden. Zuiver thuisstudio dus.

:frons:

Origineel geplaatst door Rhy
Probleem is dat ik een beetje besluitloos ben. :frons:
Ik probeer door breed te orienteren straks weer te voorkomen dat ik iets gaafs heb staan wat ik niet gebruik uit tijdgebrek (teveel stappen op de computer of ivm steep learning curve van een synth). Iets wat ik eerder heb gehad met Triton, Karma's, etc.

Ik denk dat er qua interface en gebruiksvriendelijkheid weinig échte verschillen zitten tussen de grote romplers.

Ik heb nogal groot probleem als het aankomt op gebruiksvriendelijkheid van workstations op gebied van recording. En als oud-IT mannetje grijp ik dan alweer snel terug naar een computer. Terwijl ik eigenlijk ook niet afhankelijk wil zijn van een computer om te kunnen spelen. Heb in het verleden wel gemerkt dat even snel jammen er dan niet bij is. Of dat je door vele instellingen je creativiteit alweer verloren bent als je dan uiteindelijk op record knopje drukt. Daarnaast is audio bewerking ook niet mijn dingetje eigenlijk (kost relatief veel klikken met de muis), terwijl werken me samplecds (loopjes e.d.) ik wil erg leuk vind en dus zie ik de voordelen eigenlijk ook wel weer in van een workstation.

Ik heb niet zo'n ervaring met recording. Snel jammen doe ik wel veel, maar dan gewoon wat geluidjes pakken op synths en wat gaan spelen, zonder op te nemen, en dat bedoel je niet neem ik aan. Ik vraag me wel af of het sowieso wel mogelijk is om én snel te jammen én een goed resultaat te krijgen. Als je iets lekkers hebt kun je het wel even snel inspelen, dan de sequencer op loop zetten en terwijl je idee blijft spelen je geluiden veranderen tot je hebt wat je wilt. Maar én snel werken, én een goed geluid hebben, én goed opnemen... Ik weet niet of je dan niet wat veel vraagt; misschien moet je meer verschil maken tussen een schets van je idee en de uitwerking? Die schets moet wel redelijk vlot te doen zijn, zeker op zo'n synth met ingebouwde sequencer, maar uitwerken kost hoe dan ook veel tijd, wat je ook gebruikt.

Ben je een expansions-mens? Ik heb al meer dan 5 jaar een XP-30, toch heb ik er pas recent een expansion voor gekocht. Zeker omdat de Fantom zo'n bootlading aan sounds al van zichzelf heeft zouden SRX-slots misschien minder belangrijk zijn in je criteria.

Laatst gewijzigd:
Even snelle copy/paste homepage van mijn crappy homepage:
Gear history

1989 Composing using Capella in DOS and PC speaker
1990-1992 Tracking with Covox/Adlib/ using Fasttracker2/Screamtracker
1992 my parents gave me a Casio model "unknown"
1995 I got a Casio CT-671, hook it up to my computer and tried some basic midi stuff using Cakewalk.
1996 Terratec Maestro 32/96 ... piece of crap. Spending more time on configuration then enjoying the damn thing.
1999 Terratec EWS64XL + Yamaha DB50XG ... nice stuff although no real patience to compose songs.
2000 I bought my first synthesizer Yamaha CS2x together with Cakewalk studio, but I soon wanted more.

Over the years next couple of years I was more into purchase and sales, then actually playing. Gear that came and go (in no specific order): Yamaha RM1x, Roland JV1010, Korg Karma, Roland XP-30, Roland JV2080, Emagic AMT8, Korg Triton Classic + SCSI + 64MB, Korg EXB04/EXB05/06, Access Virus B, Yamaha MU128, Roland PC-180/200, Midiman Oxygen 8, Evolution MK249C, Propellorheads Rebirth, Propellerheads Reason, Steinberg Cubase SX and lots of other VSTi's.

Wat uitzonderlijk goed beviel was Cakewalk 8 en JV1010+PC200 / XP30. Rm1x standalone ook erg van genoten. Voor de rest van de gear/soft afgelopen 5 jaar koste gewoon teveel tijd. Heb nog weleens teruggegrepen op die setups, maar merk gewoon duidelijk dat ik meer wil ondertussen (omdat ik weet dat het kan ;) ). Misschien wel teveel gezien de beschikbare tijd (ivm werk, eigen bedrijven, etc.)
Toch begint het zonder gear dan weer te kriebelen (heb nu niks), moet echt iets hebben om op te spelen.

Ik hecht veel waarde aan kwalitatieve sounds (piano, strings, blazers), en dat sampling staat me wel aan (voor beats). Ik ben een echte preset vent, maar een keyboard/arranger is niks voor me.
Ik speel filmachtige arrangementen, enigma achtige dingetjes ... dromerig dus. Vaak zo'n 8 tracks (hey hoor ik daar iemand Fantom X upgrade roepen? ;) :bekdicht: ), met veel contra melodieen. Maar ook zo af en toe een pop of trance nummer.
Korg biedt me die klanken niet. Yamaha vind ik de interface bij voorbaat al crappy -- voor een workstation -- dus tja dan blijft vertrouwde Roland weer over. De Fantom Xa is misschien inderdaad nog best te vergelijken met XP30/XP50 en wat dat betreft een mooie opstap.

Maar vraag me af of er mensen zijn die een Xa hebben en wel/geen spijt hebben en achteraf gezien liever een X hadden willen hebben. Of misschien moet ik niet zo peinzen, en 't geld wat ik kan verdienen met de tijd die hier ik verblijf/verspil een Fantom X kopen? :P
Anderzijds ... voor 800 euro heb ik wel een leuke auto. Het is namelijk niet zo dat ik graag geld over de balk smijt; elke euro moet een goed bestede euro zijn. ;)

Maak je keuzemogelijkheden zo klein mogelijk. Het komt uiteindelijk neer op de Fantom X of de XA. Ga hier mee spelen in goede muziekhandel. WIJ kunnen niet voor jou kiezen!

dat is zeker waar, maar dan wil ik nogsteeds graag 'testimonials' horen van huidige eigenaren

Laatst gewijzigd:
Ik weet de preciese verschillen niet, maar zo te zien heb je op de Xa b.v. ook geen aftertouch of digitale in/out, en ik vind 1 SRX ding ook niet zo superveel.

Als X7 eigenaar kan ik je iig wel vertellen dat dat scherm + OS een verademing is. Maar ik kan het zelf natuurlijk niet vergelijken met hoe ze dat op de Xa opgelost hebben. De 16 tracks sequencer (als je die gaat gebruiken, maar dat lijkt me wel als je zo'n workstation koopt) lijkt me iig een stuk makkelijker te bedienen met een groot scherm dan met de lcd van de Xa, ook schermen als de mixer - waar je in 1 overzichtelijk view bergen eigenschappen van alle 16 parts kan veranderen - of het synth gedeelte zelf, de steprecord mogelijkheden van beats en arpeggios, etc. lijken me allemaal eenvoudiger met het originele scherm/os. Het enige wat ik mis is een touchscreen :P

De Fantom X serie heeft zo'n berg mogelijkheden en instellingen dat je jezelf eigenlijk onrecht aandoet om dat niet met een fatsoenlijk scherm te besturen, en de 16 pads werken er bovendien ook goed mee samen. De enige vraag is idd of je daar dat geld voor over hebt, maar daar kan ik je ook niet mee helpen :) 't blijft jouw keuze.

Is er iemand die de Fantom-Xa heeft en iets kan zeggen over de on board orchestral sounds (strings, woodwinds)? Zijn die goed, matig, slecht...? Uiteraard subjectief, maar goed, wie kan er wat over zeggen?

Lijkt me een mooi ding om te gebruiken in een band, maar ik zou het ene SRX-slot willen gebruiken voor de Ultimate Keys-kaart... Dus de on board strijkers en houtblazers zouden dan wel goed genoeg moeten zijn.

Ben benieuwd.

Ga er maar vanuit dat die goed zijn, maar ga eens naar een dealer voor de test. Kun je het zelf horen, want over smaak valt te twisten.

Thanx.

(Had ik als trouwe HC-bezoeker al gecheckt, maar de Fantom Xa stond er niet tussen...

Tot gisteren, kennelijk.)

Ook al is geluid niet gemakkelijk via schrift over te brengen, meer gebruikerservaringen w.b. strings en orchestral sounds blijven toch welkom.

Ook al is geluid niet gemakkelijk via schrift over te brengen, meer gebruikerservaringen w.b. strings en orchestral sounds blijven toch welkom.

De engine is toch gewoon dezelfde? Ga er eens naar luisteren anders :P
Naar mijn mening zijn ze schitterend (in de X6,7,8 iig), en bovendien zijn ze tot in het onherkenbare te tweaken naar smaak, en kan je 16 parts ervan over elkaar heen gooien, tot 128 polyfonie dus als daar geen mooie orchestrale sound uit komen kan kan dat nergens mee (op een echt orkest na dan)

Ook ik wil een XA aanschaffen Het grote scherm is hartstikke mooi op de X, maar ik doe nu ook zonder dat scherm in de Equinox en dat gaat goed en ik wil hem waarschijnlijk aan de computer linken en heb dan vanzelf ook een mooi scherm.
Ook de XA kan een flashkaart beheren tot 1GB.
Ook de XA schijnt channel aftertouch te hebben staat hier http://fantomized.info/gear/fantom-xa/specs/ Mocht er echter geen aftertouch beschikbaar zijn, zou dat getriggerd kunnen worden via de D-beam contoller (dus een oplossing is voorhanden), daar komt bij dat ik weinig aftertouch gebruik en het is in een sequence altijd nog toe te voegen.
Het sample ram scheelt 28MB, Volledig benut is het in de X maximaal 544MB en in de XA is het maximaal 516MB, en is dus eigenlijk nihil te noemen. Alleen als je niet het geheugen uitbreid is het verschil aanzienlijk (4MB voor de XA en 32MB voor de X)
Wat de X wel heeft is de supermooie Grand Piano maar als je geen uitbreidingskaarten nodig hebt, zou je de SRX-11 kaart kunnen kopen en heb je ook die super piano, maar ik vind de standaard piano al mooi genoeg (als ik op de website luister)en in een sequence zal je weinig verschil horen vrees ik tussen de Grand piano in de X en de standaard piano (maar daar kan ik naast zitten natuurlijk).

Wat een nadeel kan zijn is dat het keyboard niet lekker speelt (is persoonlijk natuurlijk) en de pads zijn ook niet aanslaggevoelig!

Verder vind ik de 800 à 900 euro ook erg veel, en daar kan ik dan bijna nog een Triton LE voor bijkopen....

Ik twijfel dan ook niet echt tussen de Fantom-X en de fantom XA, maar tussen de XA en de S. De XA heeft dezelfde geluiden als de S alleen kan er maar maximaal 288MB samplegeheugen in, maar dan kan je wel nog 2 SRX kaarten er bij pluggen, of je breidt het geheugen uit tot 160MB (ingeveer 15 minuten stereo sampling) en kun je vier kaarten bij pluggen.... Nadeel is dan de 64 noot polyfonie......
Het budget laat mij niet toe om een Fantom-X te kopen, en dat is op zich wel jammer natuurlijk, maar ja als ik geld genoeg zou hebben zou ik het wel weten.

Ik ga eerdaags naar de winkel toe en ga eens spelen op de XA en als ik tevreden ben met het klavier, gaat het toch gewoon een XA worden denk ik. Anders ga ik de Fantom-S proberen

Andere opties zijn wellicht de fantom XR met een yamaha S03 (tweedehands).
Als men nog meer opties weet houd ik mij aanbevolen!

Misschien de Triton LE met sampling uitbreiding (wel maar maximaal 64 MB, maar heb nu geen sample optie en het blijft in mijn geval dus een extraatje ten opzichte van mijn equinox)

Groetjes van Rudo

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sjaak
Aja...als je een X koopt heb je er nu ook een 8-track recorder bij (OS 2.0), die zit niet in de Xa.

Ja, daar zit ook wel weer wat in, maar ik ben een solo hobbyist, die alleen maar zang opneemt. Neemt niet weg dat het wel mooie uitbreiding is op OS1....

Als het budget verruimd, ga ik ook zeker een X kopen en zo niet zal ik tevreden moeten zijn met een enorm mooi compromis.

Groetjes van Rudo

Moeilijke keus!

Moeilijke keus!

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe synth... Ik vind het echter een moeilijke keus! Wat ik belangrijk vind is dat er goede geluiden op staan (piano, koor en strings zijn wel de belangrijkste voor me). Verder wil ik erg ook een ingebouwde sampler bij hebben. Ik twijfel momenteel tussen een Korg Triton en een Roland Fantom XA. Ik denk dat de Roland een betere keus is. Maar zou het niet beter zijn om een Roland Fantom X te nemen ipv een XA?

Wat is er nu zoveel beter aan een X tov een XA, of andersom?

Grtz

Roel

De X heeft (de XA heeft)
- groot kleurenscherm (kleiner monochroom scherm)
- 16 aanslaggevoelige pads om samples te triggeren(10 pads en niet aanslaggevoelig(?))
- 16 MB flash gehuegen dus 16 MB aan data blijft bewaard na het uitzetten van de Synth (geen Flash geheugen)
- 32 MB sample geheugen uitbreidbaar tot 544 MB (4 MB smaplegeheugen uitbreidbaar tot 516 MB)
- 8 sporen audio recorder naast de 16 midi kanalen (alleen 16 midikanalen)
- Channel aftertouch (misschien geen aftertouch -is niet helemaal zeker-)
- Synth action klavier (licht synth action klavier)
- 128 MB sample rom incl. super gesamplede piano (64 Mb sample rom)

de X kost ongeveer € 2100,-- en de xa kost ongeveer € 1200,--

Dat waren de verschillen zo ongeveer. De vraag is of de verschillen jou € 900,-- waard is en of je het geld hebt!
Als je een Triton wilde kopen, welke had je dan in gedachten? de classic, de studio, de extreme of de LE?

Groetjes van Rudo

Back