yamaha CS-15

joostdenatris

2 witte sterren
HA!

kijk eens wat ik gekregen heb :D

470.jpg

(niet mijn foto maar wel dezelfde synth)

gaaf ding, jammer dattie monofoon is, maar toch erg leuk om mee te pielen!

heeft iemand anders hier er ook een ?

ben benieuwd naar ervaringen...
:mega:

Een collega muzikant van mij heeft er een. We hebben wel eens samen wat gejamd en opgetreden. De CS-15 had hij toen ook bij zich want het is zijn hoofdinstrument. Hij heet Lambert Ringlage en de webstek van zijn eigen label is www.sphericmusic.de Hij kan er goed mee overweg, vooral zijn pitch bending techniek vind ik klasse.
Ik heb zelf een CS-30 gehad. Een qua geluid vergelijkbare bak, maar met meer mogelijkheden. Ik heb hem weggedaan omdat hij te weinig karakter had en de aanstuurmogelijkheden voor mij te beperkt waren.

jo, ik heb er een en hoewel ik em al 2 jaar niet aan heb gehad (wegens tijdgebrek) vind ik het een zeer interessant bakkie voor weirde goldfrapp achtige leads, maar je kan er ook erg vette kicks en snares mee maken. als een cs-30 je te ingewikkeld is met al die knopjes die op de verkeerde plekken zitten, dan is deze misschien nog wel beter. hij heeft een erg aparte architectuur, en het enige wat ik nog echt mis is een hardsync. d'r is wel een schema te vinden op het net maar heb het nooit aangedurfd.

wat betreft karakter: ik vind zowel de cs-30 als de cs-15 erg veel karakter hebben. veel meer uitgesproken dan al veel roland bakken, juist door de ietwat iele maar lekkere yamaha filters en de nogal onconventionele architectuur. de cs-30, daar moet je wel even voor zitten, dus daar haal je misschien minder snel die typische sound uit. uit de 15 lukt dat al sneller. voorbeeld: op beat dis van bomb the bass staat zo'n synth-solo, die volgens mij overigens van een james brown plaat gesampled is als ik het wel heb. nou dat geluid kan je dus echt niet op een enkele roland analoog maken, uit de cs-15 en cs-30 zet je die zo in mekaar.

Hee gefeliciteerd man! ziet er om te beginnen al heel cool uit :maffia:

Ik heb een tijd een Cs05 gehad en vond die al een heel apart karakter hebben.
Wat ik vooral erg handig vond is het feit dat de belangrijkste modulatie-opties (Porta/PWN/LFO) naast elkaar zaten dicht bij het toetsendek < dit is niet vanzelfsprekend , bij veel andere synths zitten die soms op onlogische plekken of ver van elkaar verwijderd wat voor live minder is

De CS-15 ga ik zeker ooit nog eens aanschaffen als ik de kans ervoor heb

Gave bak man!!. iK heb ooit een CS-5 graties gehad. Ik gebruik em zelden(heb zat andere dingen), maar doe em nooit weg. Alleen de look al. :)

Ja ik heb er ook een
Van de hele Yamaha CS familie vind ik dit de leukste.
Die twee multimode filtertjes he .... :luv:
En je kunt 'm duofoon aansturen via cv/gate :okdan:

En je kunt 'm duofoon aansturen via cv/gate

hee....
dat moet ik nog gaan uitzoeken!

Duofoon aansturen... wat heb ik erbij nodig om dat vanuit Reason te doen?
Ik begin net wat te spelen met deze doos en mn nieuwe mk-225c (2e hands, zelfde week binnen gekregen) en veel van wat hier gezegd wordt is nieuw voor me. :geslaagd:

Ik heb hem trouwens gekregen van een vriend die hem ooit in zijn Tangerine Dream periode aangeschaft had. Ik had helpen verhuizen en hij gebruikte hem al jaren niet meer. Vanavond de manual gedownload. Die ziet er op zich al cool uit:)

Zo hee, dat zijn nog eens cadeaus......gefeliciteerd ermee hoor! Als die vriend van jou nog eens gaat verhuizen dan mag hij mij ook wel bellen ;)

Ik heb ook een CS-30 en onoverzichtelijk qua bediening is deze wel. Maar dat hij geen karakter zou hebben.....ik begrijp wel wat er bedoeld wordt denk ik, want deze synth klinkt vrij clean en "precies". Maar op zich is dat ook een karakter lijkt mij zo want je hoeft niet alleen maar schreeuwerds te hebben staan. Bovendien hebben de CS-15 / CS-30 echt heel veel klankmogelijkheden; je haalt er echt de meest weirde electrosounds uit als je er even voor gaat zitten.

En als je ranzigheid wilt dan zet je er gewoon een distortionpedaal overheen!

Have fun :mega:

Origineel geplaatst door joostdenatris
Duofoon aansturen... wat heb ik erbij nodig om dat vanuit Reason te doen?

Een tweekanaals Midi CV/gate converter die Hz/V en neg. gate kan uitvoeren (bv een Kenton)

Origineel geplaatst door levka
Een tweekanaals Midi CV/gate converter die Hz/V en neg. gate kan uitvoeren (bv een Kenton)

Voor de mijne heb ik inderdaad een (Kenton) Pro Solo gekocht. Voor zover ik weet de meest simpele convertor.

Origineel geplaatst door levka

Uhm, maar Reason zend toch geen midi....

Kan je een CS30 ook duofoon aansturen met 2xcv/gate? Er zit maar 1 setje cv/gate op de achterkan namelijk...maar er zitten wel 2 OSC, 2 VCF, en 2 VCA in die CS30.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Kan je een CS30 ook duofoon aansturen met 2xcv/gate? Er zit maar 1 setje cv/gate op de achterkan namelijk...maar er zitten wel 2 OSC, 2 VCF, en 2 VCA in die CS30.

Als er maar een CV/gate aanl. op zit niet natuurlijk, maar kun je niet een VCO/EG aansturen met de ingebouwde sequencer ?

als ik me goed herinner kon je inderdaad een vco sequencen en de andere op het keyboard spelen...soort van duofoon.

De cs serie is errug vet!!!

Nou moet je niet overdrijven ;)...

Ok, misschien een noob vraagje, maar als je de CS15 met 1x cv/gate aanstuurt, hoe reageert de vco2 en eg2 hier dan op?

Ik bedoel, volgt vco2 dan automatisch de cv/gate van vco1, of doet ie gewoon helemaal nie mee dan?

Ik vraag dit omdat ik binnekort in het bezit ben van een cs15 en me nog nie duidelijk is of ik nu een 2x of 1x midi2cv/gate convertor zal checken.

gr,
rhodes.

1x cv /gate moet sowieso voldoende zijn. Wat jij in je hoofd hebt is bv op een MS-20 wel te doen.. elke VCO apart aansturen... VCO2 Althans zo lijkt mij, ben verder niet bekend met de CS-15 en weet niet wat voor aansluiting op de achterkant verstopt zitten. VCO2 doet overigens alleen niet mee als je em dicht draait :)

Origineel geplaatst door rhodes
Ok, misschien een noob vraagje, maar als je de CS15 met 1x cv/gate aanstuurt, hoe reageert de vco2 en eg2 hier dan op?

Ik bedoel, volgt vco2 dan automatisch de cv/gate van vco1, of doet ie gewoon helemaal nie mee dan?

Ik vraag dit omdat ik binnekort in het bezit ben van een cs15 en me nog nie duidelijk is of ik nu een 2x of 1x midi2cv/gate convertor zal checken.

gr,
rhodes.

De 2e VCO gaat gewoon mee met de 1e...dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

BTW Wat een gave dingen op je site! Echt supermooi!

Back