begeleidingspad Vangelis...welke synth?!

Origineel geplaatst door Hover
Da's inderdaad wel heel 'Chariots of Fire' achtig. En mooi.

Trouwens, als je dit graag hoort dan moet je ook zeker 'Page of Life' beluisteren. Vangelis en Jon on a Romantic Trip :D

Ik zou zeggen lees nog ff e post van VanHeckis eerder in deze thread, Hij gaf hier heel duidelijk antwoord op!:eureka:

hehe:P

Trouwens, wisten jullie dat Jon Anderson de voormalige zanger van de populaire groep 'Yes' was (o.a. Owner of a Lonely Heart) en destijds het de bedoeling was dat Vangelis de toetsenist van 'Yes' zou worden. Het is anders gelopen maar Vangelis en Jon konden muzikaal heel goed opschieten en dit leidde tot meerdere albums (met enkele bekende hits).

Voormalig? :confused: Hij zit er nog steeds bij (maar is wel twee keer even weggeweest - de Yes-geschiedenis is erg ingewikkeld qua personeel...) en Yes bestaat ook nog steeds (laatste album in 2001 - Magnification - en ze touren nog steeds).

Vangelis is inderdaad ooit bijna toetsenist geworden bij Yes (na het eerste vertrek van Wakeman, dacht ik). Hij zou een keer komen spelen, maar bij binnenkomst ging hij eerst eens lekker wat bassen, daarna even drummen, waarna hij toch maar achter de toetsen ging zitten. Toen hoefde Yes hem niet meer... 8o) (ik denk dat de rest van de band zich bedreigd voelde) Daarna is Jon & Vangelis ontstaan. Vangelis heeft Jon Anderson zelfs nog een tijdje pianoles gegeven. :)

Trouwens: deels via Jon & Vangelis ben ik bij Yes terecht gekomen: ik vond Vangelis goed, als ook Jon & Vangelis, en kende Owner of a loney heart, dus heb ik maar een keer een Best of Yes geluisterd (hoewel later bleek dat dat alles niets met de boeiende Yes te maken had, maar dat terzijde ;) ).

Origineel geplaatst door Unic
Ik zou zeggen lees nog ff e post van VanHeckis eerder in deze thread, Hij gaf hier heel duidelijk antwoord op!:eureka:

hehe:P

Antwoord op wat? Ik stelde toch helemaal geen vraag. Ik heb alle Vanheckis post herlezen maar kan niet vinden wat je precies bedoeld met 'antwoord op'. Enfin, niet zo belangrijk.

Wat ik wel nog zou willen weten is de naam van het album waarop 'Race to the End' staat.

@Cheimoon: Die Yes-geschiedenis is inderdaad nogal woelig. Ik wist niet dat Jon intussen er al weer bij hoorde. Ik moet dringend weer eens een bezoekje brengen aan de platenboer.

Antwoord op wat? Ik stelde toch helemaal geen vraag. Ik heb alle Vanheckis post herlezen maar kan niet vinden wat je precies bedoeld met 'antwoord op'. Enfin, niet zo belangrijk.

Wat ik wel nog zou willen weten is de naam van het album waarop 'Race to the End' staat.

@Cheimoon: Die Yes-geschiedenis is inderdaad nogal woelig. Ik wist niet dat Jon intussen er al weer bij hoorde. Ik moet dringend weer eens een bezoekje brengen aan de platenboer.

sorry dat ik onduidelijk was.. ik refereerde aan je opmerking over het feit dat het idd erg chariots of fire was:) dat klopte dus blijkbaar idd, want het was de vocal versie. Dit leek ik al te bemerken toen ik het nummer voor het eerst hoorde.

op welk album het staat weet ik niet zo, volgens mij op de best off van demis roussos... Kan er wel achter komen....:)

Jon is eigenlijk maar amper weggeweest: alleen op Drama (1980) doet hij niet mee. Maar goed, in de jaren '80 was Yes niet echt actief (niet als Yes in ieder geval) en is er nog een splitsing geweest in de band, maar de jaren '80 zijn dan ook niet echt Yes-jaren te noemen. Maar eigenlijk heeft hij er al die tijd gewoon bij gezeten. Ze waren nog te zien bij het Classic Rock Festival van Arrow vorig jaar (intussen zelfs weer inclusief Wakeman!). De muziek is wel nogal wisselend, zoals verwacht kan worden bij een oude progrockband (zo veel uitzonderingen zijn er niet op die regel...). Zie http://www.yesworld.com/ (hoewel daar ook weer niet zo veel op staat).

Maar het wordt wel érg consequent off-topic op deze manier. :D

Laatst gewijzigd:
Een echte pad hoor ik niet ... alleen maar een lead, 2 soorten bas, een sequence, een FM tubular bell en een Linn Drum. De lead is de CS80 (met aanvulling van akkoorden), de aangehouden bas met variabele cutoff kan zowat van alles zijn ... ik haalde vroeger hetzelfde geluid uit een ARP AXXE. De gespeelde bas is of een Oberheim 2-voice of een Minimoog (daar ben ik nog altijd niet uit). Die FM tubular is DX7 met chorus erover. De sequence lijkt mij de system 100 te zijn ... hij gebruikte deze voornamelijk voor deze doeleinden en ik weet van die van me zelf dat je er inderdaad zulke dingen uit kan halen. Vermoedelijk was dit in combinatie met de CSQ600 sequencer.

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
Een echte pad hoor ik niet ... alleen maar een lead, 2 soorten bas, een sequence, een FM tubular bell en een Linn Drum. De lead is de CS80 (met aanvulling van akkoorden), de aangehouden bas met variabele cutoff kan zowat van alles zijn ... ik haalde vroeger hetzelfde geluid uit een ARP AXXE. De gespeelde bas is of een Oberheim 2-voice of een Minimoog (daar ben ik nog altijd niet uit). Die FM tubular is DX7 met chorus erover. De sequence lijkt mij de system 100 te zijn ... hij gebruikte deze voornamelijk voor deze doeleinden en ik weet van die van me zelf dat je er inderdaad zulke dingen uit kan halen. Vermoedelijk was dit in combinatie met de CSQ600 sequencer.

er komen heel langzaam strings naar voren ( die worden beter hoorbaar in het langere voorbeeld) dat lijkt me de vp330.

de bas die gelijk met de 4e tik van de drums invalt (zweepje naar beneden van Fis naar B) is overduidelijk cs80. geen twijfel. met de 'gespeelde bas bedoel je neem ik aan die B en E die afwisselen. dat zou ook gewoon nog steeds dezelfde cs80 kunnen zijn.

er worden in ieder geval geen akkoorden met de cs80 gespeeld, alleen bas en de brass lead.

Origineel geplaatst door VanHeckis
er komen heel langzaam strings naar voren ( die worden beter hoorbaar in het langere voorbeeld) dat lijkt me de vp330.

de bas die gelijk met de 4e tik van de drums invalt (zweepje naar beneden van Fis naar B) is overduidelijk cs80. geen twijfel. met de 'gespeelde bas bedoel je neem ik aan die B en E die afwisselen. dat zou ook gewoon nog steeds dezelfde cs80 kunnen zijn.

er worden in ieder geval geen akkoorden met de cs80 gespeeld, alleen bas en de brass lead.

Ik heb m'n volume eens wat hoger gezet (moet hier oppassen op het werk :D ), maar nu hoor ik de pad ook op de achtergrond. Dit is zeker geen VP330. Ik ken de strings daaruit redelijk goed en deze lijken daar helemaal niet op (VP-strings hebben meer het karakter van een Solina, dus de echte namaakstrings ... deze pad is eerder een zaagtand). Volgens mij komen zij uit de Prophet 5 of 10. Ik heb in een interview ergens gelezen dat hij die Prophets een hele tijd gebruikt heeft voor z'n tapijten.

Ook die B en E bas kan uit de CS80 komen, maar is lang niet zeker. De 2-voice kan ook perfect zo klinken. Voor een Minimoog mist ie het typische moogkarakter.

dan denk ik dat die solina achtige string meer is gebruikt in To the unknown man, voor wie hem kent dan:)

In ieder geval..ik vind die tapijten heeerlijk, hand gemaakt zeker?:D

Die strings van "den onbekende vent" komen uit de CS80 ... je hoort er op verschillende momenten polyfone aftertouch in zitten (trouwens, de Prophet bestond dacht ik in 1978 nog niet).

Maar inderdaad ... heel mooie tapijten ... echte marokkaanse, handgeknoopt met 25 jaar garantie :dubbel:

Overigens is de Roland D20 heel geschikt om dit soort pads mee te maken. Er zit zo'n preset in 'Warm Pad' ... die trekt er aardig op (maar dat ter zijde :) ).

Maar ik heb geen tapijten, en ook geen Roland D20...

als ik nou eens een stuk van mijn D70 haal, telt dat ook als een D20??:eureka:

ff een zaag pakken. moment:)

trouwens we lopen redelijk op peil qua posts Danny:) allebei vanaf maart 2003:) valt me nu pas op.

Maar ik heb geen tapijten, en ook geen Roland D20...

Iedereen heeft tapijten, al was het maar in z'n auto, in de badkamer of waar dan ook 8o)

als ik nou eens een stuk van mijn D70 haal, telt dat ook als een D20??:eureka:

ff een zaag pakken. moment:)

Je hebt in je D70 toch dezelfde zaagtand zitten als er in de D20 zit. Neem een geluid met als structure 4 synth partials, kies voor iedere partial dezelfde zaagtand met dezelfde stemming. Neem 2 partials in een monostructure en de andere 2 in stereo. Laat de 4 partials door een LFO op pitch moduleren (niet te fel). Stel per LFO een iets verschillende rate in, zodat er een instabiele zweving ontstaat. Dan wat ercperimenteren met de TVA ... en klaar is kees ;)

trouwens we lopen redelijk op peil qua posts Danny:) allebei vanaf maart 2003:) valt me nu pas op.

:confused: ... heu ... ik let er eigenlijk niet op hoeveel posts ik al heb verstuurd ... maar het lijkt er wel op, ja ;)

hoe en waar hoor je die polyfone aftertouch hoort dan?

Er zijn verschillende momenten in 'To the Unknown Man' waar je één stem in de pad nog eens extra hoort benadrukken ... typische mogelijkheid voor de CS80. Het komt vooral in het laatste stuk van het eerste deel voor (daar waar de drums erbij zijn gekomen). In het tweede deel hoor je het niet meer.

Er zijn verschillende momenten in 'To the Unknown Man' waar je één stem in de pad nog eens extra hoort benadrukken ... typische mogelijkheid voor de CS80. Het komt vooral in het laatste stuk van het eerste deel voor (daar waar de drums erbij zijn gekomen). In het tweede deel hoor je het niet meer.:doei:

Oh pardon, ik dacht dat je het over die pad in het demis roussos voorbeeld had. het leek me al sterk...

Tja, the unknown man. Die strings zouden uit de cs80 kunnen komen maar ik wens het nog steeds te betwijfelen. ik heb het nooit voor mekaar gekregen om zulke zijdezachte strings met zo'n heerlijke zachte aanzet uit mijn cs80 te halen (maar ik ben dan ook maar vanheckis natuurlijk en geen vangelis) misschien dat vangelis robijn wasverzachter gebruikt daarvoor. in ieder geval heeft ie een truuk. maar cs80? ik weet het echt niet. ik denk het niet eigenlijk.

je hoort inderdaad af en toe een stem boven de ander uitkomen maar dat heeft ie natuurlijk ook met meerdere takes boven op elkaar kunnen doen. in ieder geval lijkt me het trompetgeluid (Bes- F - C) wat bovenop de pad komt uit de cs80 komen.
]

nou ik heb weer even geluisterd naar the unknown man

vanaf 2'03" vallen er zijdezachte strijkertjes in van onbekende makelj en het zijn juist deze strijkertjes waar Unic zo benieuwd naar was volgens mij.

vanaf 3'15" komt er een cs80 brass bij en speelt achtereenvolgens Bes F C Bes F F en daarna een octaaf lager Ges F.

vanaf 3'45" komen de drums erbij en wordt het inderdaad dikke pret met een lekkere brei van cs80 sounds en nog steeds die stringmachine van onbekende makelij op de achtergrond.

deze track is van 1977.

nou ik heb weer even geluisterd naar the unknown man

vanaf 2'03" vallen er zijdezachte strijkertjes in van onbekende makelj en het zijn juist deze strijkertjes waar Unic zo benieuwd naar was volgens mij.

vanaf 3'15" komt er een cs80 brass bij en speelt achtereenvolgens Bes F C Bes F F en daarna een octaaf lager Ges F.

vanaf 3'45" komen de drums erbij en wordt het inderdaad dikke pret met een lekkere brei van cs80 sounds en nog steeds die stringmachine van onbekende makelij op de achtergrond.

deze track is van 1977.

het gaat mij inderdaad om die sectie vanaf 2.03 de klankkleur lijkt te "lijken" :P op de cs80...maar er zit een erg groot verschil in de manier waarop die gebruikt wordt... zou het ook niet met zekerheid durven zeggen dus.

anders geefj jij me je CS80:D dan wil ik het wel eens proberen:)

Het zijn inderdaad DIE zijdezachte strijkers die uit een CS80 komen. Ik heb in 1992 in een winkel een hele tijd (lees een uur of 4) op een CS80 die daar 2de hands te koop stond, zitten tokkelen. Iemand had in de userpreset die klank geprogrammeerd. Het was gebaseerd op een zaagtand en er komen weinig extra effecten aan te pas (enkel een beetje chorus). De VP330 klinkt veel minder gevoelig ... hij heeft eigenlijk de charme van die recht in je gezicht oude stringbakken )

Ik ben er echter zeker van dat het geheim van de 'feel' komt uit meerdere takes, zoals ook al te lezen was in deze thread (interview Keith Spencer). En natuurlijk Vangelis z'n manier van omgaan met allerhande controllers ;) .

Ik ben er echter zeker van dat het geheim van de 'feel' komt uit meerdere takes, zoals ook al te lezen was in deze thread (interview Keith Spencer). En natuurlijk Vangelis z'n manier van omgaan met allerhande controllers ;) .

het is ook vooral de manier van aanzet van de strings die mij eraan doen twijfelen. maar goed, met een voetpedaal is natuurlijk een en ander te regelen en met creatieve audio-editing ook, dus ik acht het niet uitgelsloten. maar dan toch.als jij d'r zo zeker van bent...ik geloof het pas als ik het uit mijn apparaat hoor komen dus ik ga een en ander uitproberen. ik ben helaas niet geweldig in geluiden programmeren. ben beter in het spelen.

eigenlijk zou Marcel D zich in deze discussie moeten mengen maar daar zal ie nu weinig tijd voor hebben.

Back