Optical of coaxial???

want wat ik wil is alles via analoge mixer naar dat... en dan via dat naar de computer...

haha ha, DAT is in de bovenstaand zin dus niet een aan/ver-wijzend woord maar de afko voor digital tape deck, had ik even over heen gelezen :)

van mixer naar DAT; no problem.
van DAT naar Pc dus DAT is master en Pc is slave

Als het goed is hoef je alleen de creamware in te stellen op 'slave'
Waarschijnlijk gaat dit software matig, tjek je manual even...

ja klopt het is de afkorting D.A.T. :D

alleen ik zie nergens bij mijn instellingen van mijn geluidskaart iets om slave in te stellen... en ik vraag me ook af of dat op de dat recorder zit....

waarvoor heb je die klok eigenlijk nodig? het enige wat gedaan moet worden is het 1 op 1 recorden, onafhankelijk van de tijd, er hoeft toch niets gesyncd te worden. of sla ik de plank mis...

en ik wil toch van digitaal (coax out) naar digitaal (S/P DIF in) of is dit niet van digtaal naar digitaal? (je antwoord suggereert dat enigszins)

thanks so far

sommige kaarten springen automatisch over naar slave als ze een master signal krijgen.
net als bij me RME kan dat dus worden ingesteld
Clockmode: AutoSync or Master

digital coax is ook S Pdif net als Optical.
wel zou ik er eerst even zeker van zijn dat de mini jack waar je het overhebt, inderdaad een 'normale' mini jack is,
en geen optical mini jack zoals bij sommige Sony minidisk spelers.

Snap niet eens waarvoor ze op een Creamware een jack input als coax input gebruiken....

Origineel geplaatst door Croaton
waarvoor heb je die klok eigenlijk nodig? het enige wat gedaan moet worden is het 1 op 1 recorden...

Digitale signalen hebben een klok nodig. En voor dat 1 op 1 overnemen moet de klokken exact gelijk lopen; de sample rate van bijvoorbeeld 44,1 kHz van het ene apparaat komt overeen met het andere apparaat.
Echter, in de praktijk is er kans dat beide klokken net niet gelijk lopen (deze kans is niet verwaarloosbaar klein). Om zeker te zijn dat beide apparaten synchroon de bits 'behandelen' wordt daarom gebruik gemaakt van 1 klok, waarbij de ontvanger de klok van de verzender volgt.

Analoog is gewoon inprikken en letten op groundloops, digitaal is inprikken en letten op de synchronisatie; elk systeem heeft zijn ding :)

aha, begin het te begrijpen...

die handleiding van de DAT recorder ligt niet bij mij thuis dus die kan ik niet raadplegen. wel zag ik een knop timer die ik kon instellen op Off, play of rec... dan is dit mijn inziens de klok... waarbij ik rec kan instellen op coaxial, optical of analoog....

wanneer timer dan op rec staat is die slave en pakt die bitrate van geluidskaart, hetzij in dat geval cubase over....
wannneer timer op off staat is het ideaal voor analoog maar zal digitaal mis kunnen gaan
wanneer timer op play staat, is de DAT recorder master en dien ik de geluidskaart op slave te zetten, ik ben er inmiddels achter dat dit in cubase kan... nu nog ff onderzoeken of dit ook bijvoorbeeld in wavelab zou kunnen....

klopt het bovenstaande....?

Origineel geplaatst door bionrg
sommige kaarten springen automatisch over naar slave als ze een master signal krijgen.
net als bij me RME kan dat dus worden ingesteld
Clockmode: AutoSync or Master

digital coax is ook S Pdif net als Optical.
wel zou ik er eerst even zeker van zijn dat de mini jack waar je het overhebt, inderdaad een 'normale' mini jack is,
en geen optical mini jack zoals bij sommige Sony minidisk spelers.

Snap niet eens waarvoor ze op een Creamware een jack input als coax input gebruiken....

die mini jack is anders dan bijvoorbeeld een goedkoop versterkertje.. er steekt een rubber randje aan de buitenkant uit... of zegt dit nog niets??

ik denk dat creamware hiervoor heeft gekozen ivm de ruimte op de kaaart...

Origineel geplaatst door Croaton
een knop timer die ik kon instellen op Off, play of rec... dan is dit mijn inziens de klok...

Dat is de stand die het apparaat aanneemt tijdens inschakeling. Zou je het apparaat met een schakelklok aansturen (tijdsgestuurde schakelaar die 230 Volt aanstuurd), dan kan die meteen iets weergeven, of opnemen.
Dit heeft jammergenoeg voor jou niets te maken met de digitale klok.

Menig CD speler heeft ook zo'n schakelaar op het front paneel, vaak in de buurt van de aan en uit knop.
Zelfs mij MD recorder heeft deze TIMER functie.

Maar goed ik dwaal af :)

aha duidelijk (ik weet dat het een beetje off topic wordt, maar nog steeds van voldoende niveau)

timer is duidelijk...

weer er oven nagedacht en ik kwam toen tot het volgende:

analoge mixer -> DAT-recorder (geen klok nodig aangezien het via analoge ingang DAT-recorder gaat)
DAT-Recorder -> SP/DIF (DAT Recorder gedraagt zich automatisch als master, cubase bijvoorbeeld als slave instellen van SP/DIF)

klopt dit bovenstaande....

Nog even ter aanvulling wat betreft het begrip "klok" of beter nog "Clock": Alle digitale apparaten werken op een bepaalde samplefrequentie. (bijv. 32 kHz, 44.1 kHz, 48 KHz, 96 kHz etc.) Deze frequentie wordt opgewekt door de sample clock. Wanneer je twee digitale apparaten met elkaar wilt verbinden, zullen deze klokken exact met elkaar gelijk moeten lopen zodat alle nullen en eentjes op de juiste manier van de ene naar de andere machine worden verplaatst.

Aangezien het ene apparaat altijd een kleine afwijking zal hebben t.o.v. de andere moet er één masterclock zijn waaraan de andere machine kan "synchroniseren". Daarmee praat je dus over een master en een slave. Meestal zal de opname machine de slave zijn van de weergave machine.

Deze clock is dus iets anders dan bijv. een timecode signaal of de timer-record knop die je had gevonden en waarvan je nu weet wat hij doet.

Let altijd op dat de apparaten op dezelfde samplerate kunnen werken. Dus allebij bijv 44.1 (cd spelers). wanneer de ene machine alleen 48 kHz kan terwijl de andere alleen 44.1 draait dan heb je grote kans dat het niet gaat werken.

Dit allemaal even ter info.

:okdan:

Origineel geplaatst door meesha74
Nog even ter aanvulling wat betreft het begrip "klok" of beter nog "Clock": Alle digitale apparaten werken op een bepaalde samplefrequentie. (bijv. 32 kHz, 44.1 kHz, 48 KHz, 96 kHz etc.) Deze frequentie wordt opgewekt door de sample clock. Wanneer je twee digitale apparaten met elkaar wilt verbinden, zullen deze klokken exact met elkaar gelijk moeten lopen zodat alle nullen en eentjes op de juiste manier van de ene naar de andere machine worden verplaatst.

Aangezien het ene apparaat altijd een kleine afwijking zal hebben t.o.v. de andere moet er één masterclock zijn waaraan de andere machine kan "synchroniseren". Daarmee praat je dus over een master en een slave. Meestal zal de opname machine de slave zijn van de weergave machine.

Deze clock is dus iets anders dan bijv. een timecode signaal of de timer-record knop die je had gevonden en waarvan je nu weet wat hij doet.

Let altijd op dat de apparaten op dezelfde samplerate kunnen werken. Dus allebij bijv 44.1 (cd spelers). wanneer de ene machine alleen 48 kHz kan terwijl de andere alleen 44.1 draait dan heb je grote kans dat het niet gaat werken.

Dit allemaal even ter info.

:okdan:

weer wat bijgeleerd:geslaagd:

Back