Re: Andromeda
Re: Andromeda
Origineel geplaatst door CraZ
Hee.. fabrieks-geluiden voor de Andromeda.. daar moet haast wel een interessant verhaal aan vastzitten.. ?!
Interessant? Luister en huiver...
April 1999 werd ik door een toenmalige medewerker van Alesis op de hoogte gesteld van het plan om een echte analoge synth te maken. Dat ging niet als een roddel, want er werd mij beloofd dat als ik dit zou doorvertellen, ik een schadeclaim van veel $$ aan mijn broek zou krijgen. Amerikanen zijn erg goed in het bewaken van bedrijfsgeheimen...
Na afloop van het gesprek werd ik gevraagd of ik beta-tester wilde worden. Tja, dat wilde ik wel...

Waarom ik gevraagd werd weet ik tot op de dag van vandaag nog niet. Ik vermoed dat ik op het juiste moment de juiste dingen heb gezegd. Noem het puur geluk.
In juli 2000, dus ruim een jaar later, kreeg ik mijn Andromeda thuis. Het zoeken naar bugs kon beginnen. Dat was een tijd van hard werken en veel corresponderen.
Veel discuseren over functies en user interface. Dat was leuk om te doen.
Na een maand of vier, vijf schat ik, ben ik begonnen met het maken van een paar programs, en heb die naar L.A. gemaild. Ik kreeg toen een mailtje terug dat ik met onmiddelijke ingang uit het Beta team werd gehaald om sounds te gaan programmeren.
Dat was nóg leuker. Ik vond het moeilijkste van de job om al die namen voor programs te verzinnen. Verwijzingen naar songteksten, films etc. mocht, en kon niet vanwege auteursrechten.
Frankfurter Messe 2001 was kicken. Er stonden in de Alesis booth 4 Andy's en mensen stonden in de rij om er op te spelen - en ik hoorde de MIJN programs! 75 % van wat er toen inzat was van mij. Later is dat aandeel geslonken omdat er meer sound designers bijkwamen. Eén van hen is Rob Papen, bekend van o.a. EMU en Acces.
Ik vind het lachen dat bij het ontwikkelen van de meest krachtige analoge synth ooit, twee Nederlanders zijn betrokken. Hoezo Amerikaans? (er was ook nog een Duitser -Arnd Kaiser betrokken)
Ik heb de Andromeda waar ik op heb gewerkt mogen houden. Hij heeft een afwijkende kleur, zilver met bordeaux-rood en heeft serienummer 10. Ik heb ook nog protoype oscillatoren en filters. Deze zijn inmiddels vervangen voor productie exemplaren, maar die onderdelen doe ik nooit weg. Ze klinken namelijk wat groffer en aggresiever.
Interessant verhaal? Ja! Zonder arrogant te willen doen, kan ik zeggen dat ik dit de mooiste klus vond die ik ooit heb gedaan. Mocht je ooit gevraagd worden om zoiets mee te maken, aarzel niet en doe het.
Het is spijtig dat Alesis veel mensen heeft moeten ontslaan, want ik ken nu niemand meer die daar werkt. Ik heb dus (helaas) niets te maken met de Ion synthesizer...
Mocht iemand van jullie vragen hebben over Andromeda dan kun je me bereiken via het forum van
Nederland Muziek
-- Pim --