303 din sync poort kapot

mecanoiz

Stamgast
Ik heb een brakke din sync poort op m'n 303.
Beetje heen en weer bewegen en hij heeft al dan niet sync.
Ik heb hem open gemaakt en die socket zit er nog goed vastgesoldeerd aan de pcb.
Ik veronderstel dat het aan de socket zelf ligt. iemand ervaring komt dit veel voor ?
Is deze sockter een standaard model wat je overal kan vinden ?
Verder iemand een idee hoe je het sync signaal kan onderbreken ? Omp bv ander bank patterns te selecteren enz... Dit voornamelijk in live gebruik .

De din sync poort is een standaar din plug. Je moet alleen ff kijken of de soldeerd punten op dezelfde plek zitten. Maar als ik jou was zou ik toch even een soldeerbout tegen de soldeer punten houten en de tin ff opnieuw laten vloeien. Je hebt een grote kans het dat toch het euvel is en dat de plug nog gewoon goed is.

Din signaal zit als volgt in elkaar:
de middelste pin is de aarde. De twee buitenste pinnen zijn sync en start/stop. De pinnen daartussen worden niet gebruikt. Je kan dus een kabel maken met aan de ene kant een din plug en aan de andere kan 2 jacks. Dan heb je op de ene jack 24 pulsjes per maat en op de andere plug start/stop signaal. Dit start/stop signaal is een constante spanning van 5 volt als hij gestart is...en 0 volt als hij gestopt is.

Succes ermee

Thx Matthijs ! dat din verhaal is al wat duidelijker

Nu het verstevigen van de din sinc heeft niet geholpen.
Ik vrees dat het slechte contact in de socket zit. Kan je die socket nog vinden (even breed even hoog zelfde aansluitingen op pcb?)
Weet hier trouwens iemand hoe je je tb intern kan tunen ? waar moet je meten ?
Nu hij toch open ligt kan ik dat maar beter es precies afstellen.

Een truukje wat misschien gaat helpen:

Buig de pinnetjes van je dinsyncplug heel lichtjes bij zodat ze iets dwars in de socket komen te zitten. Hierdoor zitten ze wat strakker in de socket en maken ze beter contact.

-C-

Bedankt voor de tip maar ik wil indien mogelijk een iets betrouwbaardere oplossing.
Of wordt dit echt vaak gedaan ?

Laat ik het zo zeggen: Ik heb dit wel vaker gedaan. Als je het goed gefixed wilt hebben moet je hem gewoon naar een Roland service center brengen :)

-C-

Je zou ook soldeer tin (heel dun draad) in de gaatjes kunnen doen en afknippen en dan met een heel klein schroeven draaiertje de gaatjes op nieuw boren . ;)

vervang die plug gewoon het zijn de kosten niet tegen over wat het apparaat waard is
je kan wel met pleisters werken maar dan heb je het probleem nog niet opgelost
nadat je de din socket hebt vervangen kan het altijd nog zijn dat het probleem elders ligt.
kijk ook ff je din kabel na als die nog goed is

Uiteraard wil ik de die plug wel vervangen.
De vraag was dan ook waar ik dat type kan vinden.
M'n kabel is goed (werkt perfect op andere tb)
Roland service center ? Komt dat niet duur uit ?

Origineel geplaatst door mecanoiz
Uiteraard wil ik de die plug wel vervangen.
De vraag was dan ook waar ik dat type kan vinden.
M'n kabel is goed (werkt perfect op andere tb)
Roland service center ? Komt dat niet duur uit ?

De Din plug op de 303 is een speciale plug die ik nog nergens anders ben tegengekomen. Het speciale eraan is, dat er 2 schakelaars zijn ingebouwd. Als er geen kabel in de socket zit, dan zorgt de socket ervoor, dat de 303 naar z'n eigen clock en start/stop signaal luistert. Als je een kabel in de socket stopt, dan schakelt de socket over op de externe clock en start/stop. Je kunt dan niet meer zelf de 303 starten of stoppen. Je kunt denk ik inderdaad het beste even kontakt opnemen met het Roland service center. Misschien dat ze daar nog zo'n socket op de planken hebben liggen. Ik zou niet weten of die sockets duur zijn of niet.

Din sockets van 303's en 606-en geven wel vaker problemen. De oorzaak in de meeste gevallen is, dat er soldeerpunten van de socket op de printplaat losgeraakt zijn. Het beter solderen van deze punten zorgt dan dat de socket weer prima werkt. Maar zo te lezen heb je dat al geprobeerd zonder resultaat. In dat geval zou het kunnen zijn, dat de punten, die kontakt horen te maken met de din kabel, geoxideerd zijn. In dat geval zou je kunnen proberen om de oxidatie weg te halen door een aantal keer een din plug erin en eruit te doen. Of door met een kleine schroevendraaier de oxidatie van de pinnen te krassen.

Over onderdelen gesproken.... een next knop, en eventueel een volume (on/off) pot.. hebben ze die daar liggen? Solderen kan ik zelf wel. Mijn TB is een beetje gevoelig op die punten :)

-C-

Hey boemstjak...
Da's best interessant. Ik zit namelijk te denken om m'n tb te laten meelopen met een ableton live set.
Nu ik wil geen pause in m'n set dus kan ik zoals ik het nu zie nooit van bank verwissellen.
Aangezien je een start stop moet geven voor hij effectief een pattern van een andere bank uitleest. bestaan hier workarounds voor ? Dit zou ook handig zijn bij bv. improvisatie / jammen met andere mensen etc...

Hey boemstjak...
Da's best interessant. Ik zit namelijk te denken om m'n tb te laten meelopen met een ableton live set.
Nu ik wil geen pause in m'n set dus kan ik zoals ik het nu zie nooit van bank verwissellen.
Aangezien je een start stop moet geven voor hij effectief een pattern van een andere bank uitleest. bestaan hier workarounds voor ? Dit zou ook handig zijn bij bv. improvisatie / jammen met andere mensen etc...

Iemand een idee ?

Iemand een idee ?

hay

je zou dit bedrijf kunnen vragen of zij een plug of een oplossing ervoor hebben

http://beam.to/midi303

greetz turtel

Mijn syncpoort was ook gaar en lijkt nu beter. Heb de instructies uitgevoerd om de soldeer even te te laten smelten.

Wat betreft het meelopen met een pc, das toch makkelijk. Je maakt gebuik van 1 bank, daarin kan je 16 basslijnen kwijt. Lijkt me ruim voldoende. Laat de 303 gewoon vanaf begin meelopen, maar activeer volume pas op moment dat je geluid wil horen. Misschien dat je tijdens je set een keer de boel moet stop/starten als de 303 iets uit sync lijkt of je hebt geswitched tussen pattern van verschillende lengtes, waardoor een basslijn net iets je anders gaat klinken (kan ook erg gaaf zijn). Maar das echt geen probleem. Vaak speelt er nog een geluidje door(sample uit je pc) of werkt het gewoon goed als break.

ja verdorie ik was even vergeten dat er 16 basslines mogelijk zijn ipv 8.
Ik zat al te denken om alles uit te sequencen in track mode 8D

Er is 1 handige truck om live toch te schakelen van pattern bank!

nl:

switch via TRACK PLAY mode, en maak tracks van 1 pattern lang
meestal heb ik wel een track erin zitten die perfect kan dienen als overgang naar de volgende pattern bank.

vanaf je weer naar PATTERN PLAY en een andere bank gaat speelt ie dus de aangeduide pattern uit de andere bank.

:okdan:

Hey boemstjak...
Wat ook werkt maar wat duurder is is een Roland MSQ-700 ertussen proppen. Daar kun je op stop drukken en dan heeft je 303 ff geen clock.. Dan rustig overschakelen, en op de MSQ-700 weer op de eerste tel van de maat op start drukken.

Zie ook het plaatje en dan links langs CraZ:

tony2_dark.jpg

Dat ding op zijn kant.

Hey boemstjak...

Ten eerste heb je in jouw geval een MIDI naar DIN Sync converter nodig, zoals bijvoorbeeld een Doepfer MSY-2 of eentje van Philip Rees.

En verder zou je een kastje kunnen maken met een DIN Sync ingang en een DIN Sync uitgang. Je verbindt vervolgens alle pinnen van de ingang met de uitgang, op één na. Tussen de draden van de start/stop pin zet je een schakelaar. Op de ingang sluit je vervolgens de MIDI naar DIN Sync converter aan en op de uitgang hang je je 303. Als de schakelaar aan staat, dan zal de 303 synchroon starten en stoppen met Ableton. Als de 303 op deze manier eenmaal gestart is, dan kun je met de schakelaar de 303 stoppen en een andere bank kiezen. Het grootste nadeel is het opnieuw starten van de 303 met de schakelaar. Dit moet precies op het juiste moment gebeuren, anders gaat je 303 voor of achter het tempo van Ableton aanhuppelen.

Mocht je het niet zien zitten om zelf zo'n kastje te bouwen, dan wil ik dat eventueel wel voor je doen tegen een redelijke vergoeding. Een Computer Controlled kastje om het startprobleem op te lossen zou ik ook eventueel wel kunnen maken. PB me anders maar even voor meer info.

Back