Operating level van randapparatuur

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Op veel effecten e.d. zit op de achterkant een knop "operating level" waarbij je kan kiezen tussen -10 dBV en +4 dBu. Ik heb eigenlijk nooit begrepen waar dit precies voor dient, en dus meestal zo maar één van de twee gekozen. Ook omschrijvingen in handleidingen maken het niet echt duidelijker. Zo staat er in de manual van m'n Behringer compressor:
33. OPERATING LEVEL switch. This switch can be used to adapt the COMOPSER PRO-XL, AUTOCOM PRO-XL or MULTICOM PRO-XL to various operating levels, i.e. to toggle between home recording level (-10 dBV) and studio level (+4 dBu). The level meters will be referenced automatically to the nominal level adjusted, so that the compressor works in its optimum operating range.
Hier heb ik dus nix aan. Hoe weet ik nu of ik met professional of home recording apparatuur te maken heb? :confused:
Kan iemand mij uitleggen waar dit precies voor dient en hoe ik 't gebruiken moet?

al eerder eens op het forum behandelt
ik herhaal :

dBu is een decibel waarin een voltage in uitgedrukt kan worden ten opzichte van een referentie-voltage

774.5967 millivolt over 600 ohm, wat overeenstemt met een vermogen van 1 milliwatt

-10 dBu (= 245 mV) is consumer level
+ 4 dB (= 1,23 V) is pro

(spanningen zijn bij een signaal van 1 kHz)

dBU of dBV ?
U = het officiële teken voor de grootheid "spanning" (in V) hoe heet die tabel ook alweer......waar is m'n binas.......
V = het onofficiële teken voor dezelfde grootheid "spanning"

de dBV heeft een referentiespanning van 1 Volt, waarbij -10 dBV een RMS van 0,316 volt heeft (historie : maximale ingangsspanning van een buis)

Origineel geplaatst door matt second
dBU of dBV ?
U = het officiële teken voor de grootheid "spanning" (in V) hoe heet die tabel ook alweer......waar is m'n binas.......

SI eenheden.. :D

Origineel geplaatst door Arv
SI eenheden.. :D

is weer een stukje zitaat van gemm uit een andere thread

al eerder eens op het forum behandelt
ik herhaal :

dBu is een decibel waarin een voltage in uitgedrukt kan worden ten opzichte van een referentie-voltage

774.5967 millivolt over 600 ohm, wat overeenstemt met een vermogen van 1 milliwatt

-10 dBu (= 245 mV) is consumer level
+ 4 dB (= 1,23 V) is pro

blablabla

Goeie vraag, duidelijk antwoord.. maar wat is voor een thuis setupje dan het best? ;)

Ik heb nog iets gevonden (SOS)

What does all this mean in practice? Well, if you have a mixing console with a test oscillator function producing a tone showing 0VU on the output meters, the main outputs should measure +4dBu, or 1.228VRMS. The vast majority of professional equipment expects this as the nominal signal level, which means we can align input and output levels to exhibit unity gain throughout a signal chain. In other words, you can pass signals between equipment and know that you won't overload anything or disappear into the noise floor.

For the sake of completeness, the semi-pro level standard of -10dBV was adopted for unbalanced signal interfaces using much simpler (or cheaper) circuitry. The reference point here is a 1 Volt RMS signal instead of 0.775V (hence the V in dBV). The standard -10dBV level equates to 316mVRMS which is about a quarter of the voltage of the professional +4dBu reference level, or almost 12dB lower.

Het stuk van matt over dBV en dBU kende ik wel, daar gaat het mij niet zozeer om. Ik vraag me meer af of dit nog invloed heeft op geluidskwaliteit/functie van het apparaat. En wanneer weet ik wat ik moet gebruiken. Het stuk uit de SOS maakt het al iets duidelijker.

Origineel geplaatst door Hanz
Ik zat ooit met een soortgelijk probleem: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=40578
Ik weet 't. Maar ook daar helaas geen duidelijke omschrijving over dat "mysterieuze knopje". Wel dat 't bij jou beter klonk op +4, dus de studio setting. Maar ik zou juist zeggen dat ik (en jij ook) vooral in het home-recording segment zitten qua gear. En volgens de SOS en de Behringer manual zou 't dan eigenlijk -10 moeten zijn. Hmm......:confused:

je moet de uitgang van het ene apparaat gelijk maken met de ingang van het andere apparaat

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Wel dat 't bij jou beter klonk op +4, dus de studio setting. Maar ik zou juist zeggen dat ik (en jij ook) vooral in het home-recording segment zitten qua gear. En volgens de SOS en de Behringer manual zou 't dan eigenlijk -10 moeten zijn. Hmm......:confused:
Het heeft eigenlijks niks te maken met waar je opneemt, maar waarmee 8o)

je moet de uitgang van het ene apparaat gelijk maken met de ingang van het andere apparaat
Ja dat snap ik. Maar met synths e.d. kun je dus het beste uitgaan van -10?

Zover (mogelijk) van de 'vloer' af.. dus +4.. mits dat natuurlijk geen vervorming geeft.. gewoon op gehoor doen.. :)

Back