Nord Lead 1 - Eén toets doet moeilijk

gefeliciteerd met je Nord! Knap dat je dat allemaal nog in dat kleine hok van je weet te passen ;)

Nordelius beklemtoonde altijd het begrip; "Clavia is in RETRO!"

De Nord Modular is niet echt van de Moog Modular afgeleid, hoewel, de allereerste versie had wel degelijk vertikale modules, ipv horizontale! Het was geen Moog clone. Helaas heeft Clavia nooit het groene licht gegeven voor de publicatie van een lezing die zij ooit in Den Haag gehouden hebben, maar misschien komt dat nog goed in Frankfurt.

Inderdaad, de NordLead3 is een afwijkende synth in dit concept. Maar die synth is ook hun 'slecht verkochte'.

De G2 is ten dele een nieuw concept, ontworpen in nauwe samenwerking met een aantal gebruikers, die in staat waren Clavia te volgen. Daar waren verdraaid veel Nederladers bij.

De vraag is of dit concept goed aanslaat of nieuwe wegen biedt aan muzikanten. Een aantal zaken, zoals de 8 eindloze knoppen, zijn al op andere apparaten terug te vinden. Dit ontwerp is ongeveer 5 jaar geleden ter sprake gebracht, lang voor Korg en Behringer...

Dus vooral met de G2 is Clavia niet meer in retro, maar waar wel... Dat is nog een beetje onduidelijk :)

Wout

PS hun leukste synth is IMHO nog altijd de Nord Modular Classic.

Origineel geplaatst door King of Snake
gefeliciteerd met je Nord! Knap dat je dat allemaal nog in dat kleine hok van je weet te passen ;)

Haha, LOL!
Achja, ik had wat meer ruimte gemaakt door m'n Absolute 2's en versterker in te ruilen voor compacte Genelecs!

Origineel geplaatst door Wout Blommers

PS hun leukste synth is IMHO nog altijd de Nord Modular Classic.

Is die klankopwekking van dezelfde aard als de NL1 ? Ik bedoel dezelfde DSP chip als in de NL1 (uiteraard met meer routings) ?

@Cheimoon:
ah zo...ja had er wel ooit iets van gelezen hoor ;) maar als je dan gaat vergelijken...
In alle geval de NL3 staat ook op men verlanglijstje, ja zelfs de Nord Lead 4
(verdomme wat zou ik graag weten hoe die er gaat uitzien, laat ons hopen dat die er ooit komt)

Inderdaad, de NL en NL2 hebben dezelfde 'engine' als de Modular Classic. Alleen de Micro heeft iets andere D/A converters. De NL3 en de G2 hebben weer andere D/A converters. Daarom klinken bepaalde instellingen anders op de verschillende synths. De NL is perfect ge-emuleerd op de Modular. Let wel, niet de NL2, want er vindt nergens ringmodulatie plaats. Hoewel het RingModulator Module er wel in zit, wordt dat alleen gebruikt voor de modulatie van de Amp... Het conversie-project is niet zo best geslaagd :)

Wout

Mijn NL1 is NOOIT te koop. Zo éénvoudig ligt dat.

Ik zal nog even herhalen voor de ongelovige Thomassen die straks weer gaan beweren dat de NL1 'dun' klinkt :

Het karton van hun studiomonitors krijgt een nieuwe 'look' nadat ik langs ben geweest met mijn NL1, dat kan ik je verzekeren.

Nog even en de NL1 is ook vintage ! :D

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Nog even en de NL1 is ook vintage ! :D

Nou vintage misschien nog niet, maar klassiek mag je 'm al wel noemen vind ik. Ik weet nog dat de Korg Prophecy rond dezelfde tijd uitkwam en enorm gehyped werd. Niet om de Prophecy te dissen hoor (nooit gehoord), maar ik weet wel welke van de 2 je de afgelopen 10 jaar het meeste op platen en op het podium tegenkwam.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik zal nog even herhalen voor de ongelovige Thomassen die straks weer gaan beweren dat de NL1 'dun' klinkt :

Het karton van hun studiomonitors krijgt een nieuwe 'look' nadat ik langs ben geweest met mijn NL1, dat kan ik je verzekeren.
:dubbel: :dubbel:

Zeker en vast!
en die dat denken dat er geen 'Bass' uit te halen valt nadat ze een paar presets hebben gebruikt, kunnen op een dag wel eens om nieuw monitors moeten gaan blijten bij hun fiancè!! :halleluja

toen ik daar helemaal arm en heel blij was met mijn nieuwe nordlead, was het commentaar van alles en iedereen ook dat-ie te dun was. volgens velen was bv de cs1x van yamaha veel beter en de pulse natuurlijk. geen effecten?? bweuhh.
vaak lult iedereen elkaar maar wat na.
die nordlead klonk geweldig. droog, strak.

maar dat wil nou ook weer niet zeggen dat ie alles kan. er zijn gewoon synths, die al lang de monitors hebben doen exploderen, als jij met je nordlead nog bezig bent om het karton te laten verkleuren.
geeft niks, doet niks af aan de nordlead, die zeker en vast een klassieker zal worden, als hij het nog niet is.

Origineel geplaatst door Leo
... volgens velen was bv de cs1x van yamaha veel beter en de pulse natuurlijk.

...maar dat wil nou ook weer niet zeggen dat ie alles kan. er zijn gewoon synths, die al lang de monitors hebben doen exploderen, als jij met je nordlead nog bezig bent om het karton te laten verkleuren.
geeft niks, doet niks af aan de nordlead, die zeker en vast een klassieker zal worden, als hij het nog niet is.

Hey Leo,

Met 'nieuwe look' bedoelde ik natuurlijk dat het karton in kwestie niet helemaal de vorm van een speaker houdt nadat ik basjes van de Nord 1 ongecompresseerd door de speakertjes heb gejaagd op max volume.

Wat de Pulse betreft moet je toch wel even opletten, want die gaat zo mogelijk nog vetter en dieper. Maar dat is omdat hij dat analoge tikje toevoegt maar hij blijft natuurlijk wel monofoon. Vergeet niet dat de Pulse drie oscilatoren heeft. Net die 3de oscilator ontbreek ik soms aan de NL1, maar dat kan je ook weer opvangen door te layeren waarbij je dan gelijk 4 osc krijgt.

Wat ik wel vind is dat heel de Nord serie wat strings betreft niet helemaal je dat is, tenzij je gaat layeren en dan snoep je natuurlijk ook weer aan de polyfonie. Maar je koopt een Nord dan ook niet voor string geluidjes, denk ik zo.
Ik vind weinig VA's behoorlijk klinken als het op reproductie van analoge strings aankomt, maar daar gebruik ik dan ook M1000's voor.
En verder wordt ook veel bepaald door de manier waarop en met welk arrangement je VA strings gebruikt. Soms valt het reuze mee, soms kan je geen kant op.

Anderzijds is het zo dat ik uit de Nord 1 sounds haal die zo digitaal en rauw klinken dat ze hun gelijke nauwelijks kennen.
Sounds die helemaal niet te reproduceren zijn met welke analoog dan ook.
Dat soort sounds bekom ik door 'mismeestering' van een aantal parameters. Door 'absurd' gebruik zeg maar.
Zet de bv de snelheid van je LFO (gekoppeld aan filter) voluit, en gebruik nog een arpegiator (slechts 1 octaaf) waarbij de snelheid ook helemaal op max staat.

Moet je eens luisteren wat er gebeurd. Doordat die beide snelheden op maximum staan krijg je bijna een nieuwe, ononderbroknen golfvorm die de optelling is van. Begrijp je ? (eigenlijk zou ik een sampeltje moeten posten, maar ik heb de NL hier niet bij de hand - zit thuis en niet in de studio)
Als je hem dan nog in Unisono zet, dan denk je soms dat de hel losbarst en is het aangewezen om het volume vooral laag te houden wil je ongelukjes voorkomen...:) Maar belangrijker is dat de NL dan ook nog stabiel blijft bij dit zogenaamde 'absurde' gebruik, iets wat van de ION zeker niet kan gezegd worden. Die begint dan wel behoorlijk te flippen !

Dat de NL1 nu al een klassieker is staat vast. De eerste VA vintage ! (lol) En hoe gek dat mag klinken, ik heb aandachtig de NL2 en 3 beluisterd, en toch vind ik bij die types 'iets' ontbreken dat de NL1 wel heeft, hoewel ze technisch gezien meer kunnen. Wat dat net is, hoe dat komt en waar dat aan ligt kan ik niet zeggen of juister omschrijven.
Wellicht ligt het aan de betere DA convertors en ook hier krijg je de bevestiging dat 'beter' niet steeds beter betekend.
De NL2 & 3 klinken wat afgelikter en minder rauw vind ik. Missen daardoor iets meer punch. Maar bieden dan wel weer meer mogelijkheden. De vraag is, gebruik je die mogelijkheden per definitie ? Ik denk het niet, maar ze bieden uiteraard meer perspectieven.

Persoonlijk ben ik iemand die toestellen tot de laatste druppel uitwringt. Het onderste uit de kan haalt. Dan sta je soms verbaast te kijken wat er uit zo een lullig apparaatje als de NL1 komt wat sounds betreft.Tot de meest rauwe Drum & Bass sounds toe..., lekkere disco basjes, snijdende OB-achtige synthpads...noem maar op.
(gelukkig heb ik er ééntje met de voice exp - 11 jaar geleden meer dan 700 euro nieuw betaald voor dat kaartje!!)
Nee, ik ben écht wel een NL1 fan. Mijn NL1 is één van de eerste die in België toekwam, nu alweer heelwat jaren geleden.

Als ik morgen onder een brug moet slapen, dan zal het samen met mijn NL1 en mijn ION zijn. Als de rest kan gaan dan.
En dat is toch behoorlijk wat.

PS: ik heb heel lang over de ION getwijfeld, maar ook hier doet hetzelfde fenomeen zich voor. Naar mijn mening(en ik ben echt niet de enige) huidig de best klinkende VA op de markt.
Maar helaas minder stabiel zodra je meer dan 4 parameters tegelijk via midi gaat aansturen. Spijtig, maar het is niet anders en hopelijk zal de juiste update dat op een dag verhelpen.

Origineel geplaatst door lo-fi
Nou vintage misschien nog niet, maar klassiek mag je 'm al wel noemen vind ik. Ik weet nog dat de Korg Prophecy rond dezelfde tijd uitkwam en enorm gehyped werd. Niet om de Prophecy te dissen hoor (nooit gehoord), maar ik weet wel welke van de 2 je de afgelopen 10 jaar het meeste op platen en op het podium tegenkwam.

Ook de Prophecy reken ik bij de betere synths. Spijtig genoeg is hij monofoon en komen de meeste gebruikers niet verder dan de presets wegens de 'fantastische' UI...daar heeft Korg echt een misser van formaat mee gemaakt.

Laatst gewijzigd:
Back