vocals op bpm

eye-con

Ingeburgerd
missschien weer een domme vraag ;) maar ik ben een btje aan het rotzooien met wat rap vocals, en ik wil die graag
op het tempo van mijn nummer zien te krijgen.

ik kan met cooledit wel het bpm (pitch) aanpassen, maar daar kan ik niet kiezen voor een bepaalde bpm. Wel de functie bpm aanpassen met een bepaald bpm als basis, maar ik krijg dat niet goed voor elkaar, is hier een makkelijkere manier voor?

ik werk met FL misschien dat ik daar een functie hiervoor kan vinden?

maar goed, mijn excuses voor als deze vraag te dom is, maar dan zal er ook vast wel antwoord bestaan

grtz en thnx mark:halleluja :dj: :bekdicht: :eureka: 8)

wordt lastig, tenzij de vocal file gewoon exact geknipt is zodat ie precies loopt in t goede aantal maten, in welk geval je er een berekening op los kan laten. Ik ga hier niet vanuit, en adviseer te vertrouwen op je oren. Probeer een loop te knippen van de rap van een aantal maten en ga dan aan t rekenen wat de bpm hiervan is

aaarg wiskunde

Wellicht kun je het als volgt doen:

1) Bepaal het tempo van de vocal, bijvoorbeeld door de functie TAP te keizen. Ik weet niet of dit ook in FL kan. Maar door in de maat te klikken op een knop (De TAP knop dan) berekent de computer het tempo aan de hand van de snelheid van klikken van jou...hmm duidelijk?...Vast wel 8o)
2) Nu je het tempo weet van de vocals en het tempo van je nummer weet je al (uit FL) kun je de ratio berekenen tussen deze twee. BV je vocals zijn 120 BPM en je nummer is 150BPM dan wil je de vocal sneller maken. De ratio is nu makkelijk te berekenen 150/120=1.25
3) Open nu je sample in CoolEdit en ga naar het menu stretch (onder edit...maar deze gebruikte je al...dus) Zorg nu dat je bij de stretching mode kiest voor time stretch en vul bij de ratio 125 in (1.25 x 100)

En nu maar kijken of het beter gaat. Wellicht kun je ook wel een programmatje dwnld voor het TAPpen van het tempo.

Suc6 :mega:

Origineel geplaatst door Sander02
Ik kan je er maar 1 aanraden > Melodyne

Kijk maar eens hier naar de demo hoe dat werkt :)
:halleluja

in acid zit een beatmapper wizard. Als je bijvoorbeeld een volledige vocal/rap acapella hebt, dan kun je die binnen acid inladen. met de beatmapper kun je dan checken waar de 1 (in de maat) zit. daarna kun je met behulp van de interne metronoom controleren of de rap helemaal strak loopt.

het klinkt nu een beetje wazig, maar het werkt erg makkelijk.
Ik had bijvoorbeeld een acapella van eryka badu gedownd, in acid geladen, beetje reason basjes erbij, et voilá. een vette remix

Soms gebruik ik acid ook alleen om een track makkelijk en snel in het juiste tempo te krijgen, om m te exporteren en weer in een ander programma te dumpen

PS.
Domme vragen bestaan niet

Origineel geplaatst door DJ VasC
Wellicht kun je het als volgt doen:

1) Bepaal het tempo van de vocal, bijvoorbeeld door de functie TAP te keizen. Ik weet niet of dit ook in FL kan. Maar door in de maat te klikken op een knop (De TAP knop dan) berekent de computer het tempo aan de hand van de snelheid van klikken van jou...hmm duidelijk?...Vast wel 8o)
2) Nu je het tempo weet van de vocals en het tempo van je nummer weet je al (uit FL) kun je de ratio berekenen tussen deze twee. BV je vocals zijn 120 BPM en je nummer is 150BPM dan wil je de vocal sneller maken. De ratio is nu makkelijk te berekenen 150/120=1.25
3) Open nu je sample in CoolEdit en ga naar het menu stretch (onder edit...maar deze gebruikte je al...dus) Zorg nu dat je bij de stretching mode kiest voor time stretch en vul bij de ratio 125 in (1.25 x 100)

En nu maar kijken of het beter gaat. Wellicht kun je ook wel een programmatje dwnld voor het TAPpen van het tempo.

Suc6 :mega:

Deze methode heb ik ook wel eens gebruikt en werkt goed.
Er zijn sites waar je realtime kunt tappen.
En in Wavelab bijvoorbeeld kun je begin en eind bpm ingeven bij het timestretchen.

hoe mijn vaste refixer het doet (refixen is de term voor dit soort remixen)

hij werkt in cubase sx 2.2. Hij zet eerst alles ongeveer goed met serato scratch (pitchen zoals een platendraaie) en neemt dan de vocal op via zijn mixer. Om alles dan echt goed te krijgen versnijt hij de vocal per regel en past ze individueel en op het gehoor aan met timestretch funcite. Anderen doen het op een vergelijkbare manier met acid pro (cubase is een beetje overkill als je het enkel daarvoor zou gebruiken, net als serato scratch, je kan evengoed traktor of zo gebruiken.)

dan krijg je zo'n resultaat (de beat is van mij, maar nog niet 100% afgemixt) beenie man - king of the dancehall (snow refix)

ok dan, waxx, klinkt relaxt! (Y)

ik heb wat bruikbare tips nu idd. In cooledit kun je het bpm ook aanpassen zonder toonverschillen etc. Maar als ik een sample wil gebruiken van een paar seconden (of minder) dan is het moeilijk het bpm te bepalen.

Werk aan de winkel dus ;)

ik ga binnenkort iets posten, kunnen de kritische gedachten eroverheen

thnx!

Als het zo'n korte sample is, zet ik m gewoon neer en laat ik die sample en de beat tegelijk lopen en luister ik of ie gelijk aan het bpm loopt, zo niet dan moet ik of de sample een beetje verplaatsen of sneller/langzamer maken (ook weer met fit in fruity loops).

Het gaat ook heel makkelijk met ableton live... met behulp van de warpmarkers.. en je kan ook ''tappen''
Het mooie eraan is dat je verschillende stretchfuncties hebt, als je dus een nummer wil maken op een heel ander tempo... dan kun je dus de vocals echt ''smooth'' stretchen... door ''texture'' of de ''tones'' functie te gebruiken.....

greetz...

Hey eye-con!

het is geen domme vraag hoor. Het is altijd lastig om te time stretchen of pith shiften.
Gelukkig zit in FL de beatslicer. Die kun je ook gebruiken om vocals te slicen.
Als je niet teveel tempoverschil hebt, werkt dit fantastisch.

wat je ook kan doen, is de slices van de beat gebruiken om voice samples aan te sturen.
Je krijgt dan dit effect:

Attachments

• tubbshook.mp3
    572,4 KB · Bekeken: 122
Acid Pro kan dit ook
BPM bepalen
je geeft nieuw bpm op, renderen maar

v5 heeft tevens diverse opties om te stretchen zodat het beter klinkt

ok, het op bpm zetten lukt me nu vrij aardig.

nu heb ik een stukje gesampled uit een nummer, en hem op de juiste bpm gekregen (zonder toonverschil :halleluja )

maar nu laad ik hem in in FL en krijg ik ontzettend K*T kwaliteit. Hij kraakt en piept zoals mijn oren op zondag morgen :S

iemand enig id hoe ik dit kan voorkomen?

grtz en alvast wederom bedankt!

lukt dat ook in Reason... bpm bepale!? hoe doe ik het daar dan best? klinkt wel leuk, die counter...

Back