Kleine studio

inderdaad.
maar ik neem aan dat je met de pc op wilt nemen...

als je alleen op wilt nemen en de pc niet wil horen dan zet je het geluid van de pc gewoon uit op je mixer :)

En als je nou wil opnemen en terwijl je inzingt/speelt de reeds opgenomen tracks wil luisteren?

Maar dan heb je toch gewoon een lus? :confused:

Alleen maar als je alles tegelijk open draait. Als je geluid van de computer wilt weergeven via de mixer, dan moet natuurlijk niet via de input van de soundcard weer doorgekoppeld zijn naar de output. Maar wees gerust, met een E-MU 0404 kun je dat allemaal precies schakelen.

Ik heb zelf een 1212m en die zit 8-in 8-uit (via ADAT) op de mixer geschakeld zonder problemen. Natuurlijk komt het wel eens voor dat ik iets open zet en vergeet dat de mixer nog een bus naar de ADAT heeft staan en de E-MU patchmix een in-naar-uit en heb ik feedback-loop, maar ja, ach, die draai je gewoon weg dan. Het is niet zo dat er gelijk rook uit komt ofzo :D

Origineel geplaatst door Gijs Pouwels
En als je nou wil opnemen en terwijl je inzingt/speelt de reeds opgenomen tracks wil luisteren?

dat laat je gewoon het signaal van de pc naar je koptelefoon lopen, zonder dat dat signaal naar de main uitgang gaat.

Maar trouwens, dan moet je dus één output naar je PC hebben voor opname (rec?), een naar je koptelefoon (phones gewoon) en een naar je speakers? Welke moet dat dan zijn? Gewoon de main output van de mixer?

... Voor speakers had ik dus die Z-2300 van Logitech in gedachte ...

:biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje:

Beetje degelijk mengpaneel heeft meerdere soorten output.
Ik heb thuis nog een DJ-mengpaneeltje waar ik 3 soorten out op heb:
1 x main out
1 x rec out
1 x monitor out

En dan nog een phones-out, maar die zit niet achterop maar gewoon bovenop.

Maar ik me nu 2 weken geleden ofzo een Mackie Big Knob gekocht bij I4-Muzique [dank u GrooveRon ;) ]. Ten zeerste aan te raden voor zulke situaties. Kost iets van 400,-...

die mackie big knob is leuk maar ik zou in deze situatie toch echt voor een mixer gaan.

meestal heb je de volgende uitgangen op je mixer:

- koptelefoon spreekt voor zich

- main out voor je main mix, in principe hetzelfde als de rec out maar vaak zijn dit andere stekkers

- rec out naar je recorder, pc in dit geval

- monitor out voor je monitors

Hay

mr Gijs , ik zoun rustig aan begginnen , deel voor deel
als je nu eerst die pc in orde maakt voor audio recording
die harde schijf van 200 gb , kan je beter twee kleinere voor nemen, er MOET een backupschijf inzitten
en dan met cubase erop, dan ben je al een heel end onderweg(SX wordt nog weleens tweedehands aangeboden)

zo een mixer zou ik er later pas tussen zetten, die heb je nog niet nodig
neem gewoon de ingang van de soundkaart,of koop een kaart met meer inputs

de mixer met extra kabels is als je geen goede hebt een zwakke schakel
en je hebt hem eigenlijk nodig met meerdere externe signalen

veel succes met de studio

Kun je trouwens spoor 1 op de linker helft van de mixer output en spoor 2 op de rechter, en dan met Cubase de linker en de rechter kant ieder mono op een ander spoor opnemen, zodat je kunt zingen en spelen tegelijk en die twee sporen toch nog apart kunt aanpassen?

1. Is een backup schijf echt nodig? En zo ja, dan 2x 120GB RAID ofzo? :confused: Of kan gewoon een partitie op een 200GB ook, en dan gewoon 'handmatig' backuppen (als Cubase dat niet kan)?

2. 512MB Geheugen, zal dat genoeg zijn voor Cubase SL met VST enzo?

Laatst gewijzigd:
1. Is een backup schijf echt nodig? En zo ja, dan 2x 120GB RAID ofzo? :confused: Of kan gewoon een partitie op een 200GB ook, en dan gewoon 'handmatig' backuppen (als Cubase dat niet kan)?

2. 512MB Geheugen, zal dat genoeg zijn voor Cubase SL met VST enzo?

Hay

dat backuppen moet je zelf weten, ik zou het zeker doen

mooi is twee van 100gb in raid en een backupschijf van 200
dat is snel voor audio in sx is een snelle schrijf /leessnelheid best belangrijk

zou toch zonde zijn als je audioopnames in een keer verdwenen zijn

512 is niet genoeg 1024 ,of nog meer

nu ben je best een paar centen verder, maar dan is het pc gedeelte top
en de pc is een studio

greetz turtel

2 x 100GB en 1 x 200GB vind ik wel erg veel...

2 x 120GB of 80GB in RAID mirror, is dat niet genoeg?

1 schijf van ~160Gb 7200 rpm is meer dan voldoende. Voor backup kan je cd's of dvd's branden.
512 mb geheugen is om te beginnen ook voldoende tenzij je echt sample gebasseerde plugins zoals: atmosphere, stylus, the grand, realguitar e.d. wilt gebruiken.

Nu, The Grand vind ik wel interessant, dan kun je je MIDI ingespeelde tracks toch nog aanpassen enzo?

Maar voorlopig komt die er toch nog niet, want dat wordt een beetje te prijzig. Eerst zal ik met 'gewoon' opnamen van piano wel vooruit kunnen denk ik..

Maar over die HD, ik denk dat ik dan gewoon 1 van 200GB neem, en dan een backup partitie of idd op DVD branden af en toe (er komt een DVD-Rewriter in).

Nu, The Grand vind ik wel interessant, dan kun je je MIDI ingespeelde tracks toch nog aanpassen enzo?

Maar voorlopig komt die er toch nog niet, want dat wordt een beetje te prijzig. Eerst zal ik met 'gewoon' opnamen van piano wel vooruit kunnen denk ik..

Maar over die HD, ik denk dat ik dan gewoon 1 van 200GB neem, en dan een backup partitie of idd op DVD branden af en toe (er komt een DVD-Rewriter in).

- Dat kan met elk midi instrument.

-"gewone" opnamen zijn mits goed uitgevoerd natuurlijk beter.

- Ik ben nog nooit tegen problemen opgelopen met 1 harde schijf en ik draai meestal iets van 32 tracks. Ik heb er nu wel twee (een van 40 voor de programma's en een van 160 Gb voor de audio) maar dat is omdat de eerste vol raakte. Backuppen op dezelfde harde schijf is niet zo'n goed idee, op DVD wel.

Back