House is a Jungle!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

senso

The Original Maniac
HOUSE is a DEEP JUNGLE, HARD to figure out. Maybe a PROGRESSIVE CLUB like this can do it.
Ik denk dat de meesten -ook al zouden ze dat niet snel toegeven - moeite hebben om nou precies uit te leggen hoe de diverse stijlen in elkaar zitten. Ikzelf ben uit die thread met de Trance-discussie ook niet zo verschrikkelijk veel wijzer geworden.
Misschien kunnen we, met alle hier verzamelde expertise, eens een serieuze analyse doen, waar ook een beginner wat houvast aan heeft.

1. Het samenstellen van een overzichtelijke lijst met onderverdeling:
bijv. zo: A. Trance
classic
progressive
hard
B. Club enz.
en vervolgens per stijl:
2. Tempo
3. Beat
4. Patterns
5. Typical Instruments. enz.

Het lijkt me ook leuk om vervolgens uit te gaan proberen of de regels die wie hier uiteindelijk hebben vastgelegd, ook echt werken. Dus: "Als ik aan alle voorwaarden voldoe, komt er dan (bijv.) ook echte Deep House uit als resultaat?"
Wie weet komt er aan het eind van de rit wel een nuttige webpage uit te voorschijn. "Pitchrider's Guide to the Extacy" of zoiets.
Feedback please!

tsja, je kan een house nummer omtoveren tot jungle door simpel weg de snelheid op te voeren en de beat te vervangen.
maar er zijn idd toch bepaalde trucjes/kneepjes/sfeertjes die het nummer tot een typische jungle-song maken

mensen vragen weleens: "wat voor stijl maak je nou?"

"euhhh....muziek waar je op kunt dansen ofzo? of niet...mag ook.."

ben echt totaal niet bezig met die hokjes enzo, ik maak gewoon wat ik mooi vindt...en als het dan toevallig zus of zo heet...best...
:z

Re: House is a Jungle!

Origineel geplaatst door senso
. Dus: "Als ik aan alle voorwaarden voldoe, komt er dan (bijv.) ook echte Deep House uit als resultaat?"
Wie weet komt er aan het eind van de rit wel een nuttige webpage uit te voorschijn. "Pitchrider's Guide to the Extacy" of zoiets.
Feedback please!

Lijkt mij persoonlijk een beetje onzinnig....
Je maakt muziek toch met je gevoel? Niet met een handleiding...
Kijk, bepaalde dingetjes zijn wel handig om te weten: Als je bijvoorbeeld funky-house wil maken is het bijvoorbeeld handig om te weten hoe je met een shuffle moet omgaan enz...
Maar een "guide to" lijkt me toch een beetje te ver gaan..

En daar komt nog bij, door gewoon te _luisteren_ naar muziek kun je al heel veel wijzer worden...

equate

ik noem het altijd "electronische dansmuziek" ...geen beginnen aan om al die subsubsubgenres te benoemen imho...

Tja, t kan me eigenlijk ook niet boeien.
Zoals olafmol al zegt dekt "electronische dansmuziek" de lading volledig!
Dansmuziek of muziek is misschien zelfs wel voldoende.

de vogeltjesdans is trouwens ook electronische dansmuziek! ;)

het is toch niet erg om iets een naam te geven... daarmee stop je het toch niet in hokjes? Er zijn nu eenmaal stijlen voor muziek. "Ik maak wat ik mooi vindt daarom steek ik het niet in hokjes...". Ja, ik denk dat iedereen wel maakt wat ie mooi vindt maar wat je maakt blijft toch behoren tot een stijl, geef dat dan ook een naam... ook al is het is een cross of subgenre...

zeker niet erg om iets een naam te geven, maar het is in mijn ogen godsonmogelijk om voor verschillende (sub)subgenres dingen als tempo en typical instruments te gaan bedenken

in de SOS stond een keer een guide hoe je het makkelijkst een platencontract krijgt. daarin was een van de belangrijkste punten ook dat je je muziek in twee [2!] woorden moet kunnen omschrijven / typeren.

dat was iets van twee jaar geleden. ik ben nog steeds bezig.
ik zit te denken aan 'muziek' en 'kut', maar niet per se in die volgorde.

Origineel geplaatst door olafmol
de vogeltjesdans is trouwens ook electronische dansmuziek! ;)

ja maar dan is hiphop ook elektronische dansmuziek, en britney spears ook?. Ik vind die subgenres toch wel handig. Al moet je ze een beetje globaal gebruiken.

Origineel geplaatst door J-Run

ja maar dan is hiphop ook elektronische dansmuziek, en britney spears ook?.

Ja en?
Dat is het toch ook !

Ik vnd het trouwens altijd handiger om een omschrijving van de muziek te geven die ik maak of draai...niet persee met (sub)genres gaan gooien..

equate

Origineel geplaatst door cyan_circle
in de SOS stond een keer een guide hoe je het makkelijkst een platencontract krijgt. daarin was een van de belangrijkste punten ook dat je je muziek in twee [2!] woorden moet kunnen omschrijven / typeren.

dat was iets van twee jaar geleden. ik ben nog steeds bezig.
ik zit te denken aan 'muziek' en 'kut', maar niet per se in die volgorde.

:D :D

Origineel geplaatst door Sycorax

Ja, wat denk je dat (sub)genres zijn? het is gewoon een globale omschrijving voor je muziek...

Ooh ja nu snap ik het....

Als ik dus een nummer heb gemaakt met een funky house ritme, 7th akkoorden, een Rhodes en een 303 dan moet ik het dus catagoriseren onder bijvoorbeeld...ehhmm "
"detroit-deep-house-acid"

hahahaha !

just kiddin'

8o)

equate

Origineel geplaatst door equate

Als ik dus een nummer heb gemaakt met een funky house ritme, 7th akkoorden, een Rhodes en een 303 dan moet ik het dus catagoriseren onder bijvoorbeeld...ehhmm "
"detroit-deep-house-acid"

Euuh, ja! 8D

Nee, maar je muziek leunt toch altijd op een stijl... zeg dan gewoon van het is bijvoorbeeld "deep-house" en de luisteraars zullen wel horen wat je persoonlijke stijl is wanneer ze naar je songs luisteren. Je oren gebruiken ipv je mond... :D

Heeft een poosje terug een beschrijving van alle/veel housestijlen gestaan in een volkskrantmagazine ...denk zo'n 2 to 3 maanden terug... Heb hem zelf niet meer kunnen vinden helaas... m'n ouders dachten dat ik dat toch wel wist zelf ;) NOU dan nog ben ik benieuwd hoe een volkskrant journalistje het beschrijft natuurlijk!

Iemand deze toevallig ergens liggen ofzo..en de mogelijkheid het te OCR'en? Zijn we in een keer klaar hier!

Origineel geplaatst door Almeros
NOU dan nog ben ik benieuwd hoe een volkskrant journalistje het beschrijft natuurlijk!

Als het Gert van Veen is geweest, was het niet zomaar een
"volkskrant journalistje".

equate

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back