NOS buizen!

Behringer valt wat betreft het "modieus" gebruiken van een buis inderdaad in dezelfde categorie. Maar een T-Comp klinkt op zich wel goed hoor. Ik moet zeggen dat ik nooit met die behringer buizen compressors gewerkt heb, maar ik ben wel ooit eens zo stom geweest een behringer mic2000 buizen microfoon preamp te kopen. Die buizen mic preamp van behringer klonk slechter dan de standaard mic pre's die in een mackie mixer zitten.

Als je per se buizen wilt....koop dan iets duuuurs. Koop anders iets met transistors en vergeet het fancy buizen idee....dan heb je waarschijnlijk een beter apparaaat voor het geld dat je uitgeeft.

Tenzij je iets wilt kopen em mee te oversturen...en dan bedoel ik niet "een net niet hoorbaar randje" waar ze het altijd over hebben....wat dan vervolgens bestempeld wordt als "buizen warmte". Nee gewoon gitaar versterkers, of oude buizen tape echo's om helemaal te verkrachten...dan zijn goedkope buizen wel leuk.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Een 12ax7 buis heeft altijd dezelfde gain. Wil je meer of minder gain, dan moet het type veranderen...bijvoorbeeld 12au7 of 12at7.

Nope. Je hebt gelijk dat een ander type buis een (relatief) grote verandering in gain kan geven, maar er zitten wel degelijk subtiele verschillen in gain (en klankkleur natuurlijk) van 12ax7 buizen.

van het net geplukt (zomaar ergens):

Origineel van www.carramps.com/tubes_speakers.html
Electro Harmonix (Sovtek) 12AX7EH -
This is the 12AX7 we use the most as it reminds me of mid 60s RCA tubes. Fairly high gain with rich smooth spanky tones.
Sovtek 12AX7WA
This is a low gain, soft sounding 12AX7 that is used in the reverb return and mix stage of the Rambler -- it imparts a nice mellow roundness. Substituting higher gain 12AX7 types will yield a more forward and aggressive sound -- also it will make the amp a little brighter. This 12AX7 can be substituted for the other 12AX7 types we use if you want a softer, darker tone.

Ja dat klopt wel wat je zegt, maar dat zijn hele kleine verschillen.

Wat ik bedoel is dat een 12ax7 bijvoorbeeld 60% versterkt, de 12au7 40% en de 12at7 80% ofzo, maar goed dat schrijf je zelf ook al. (die getallen zuig ik nu min of meer uit mijn duim, maar zijn wel reeel)

Wat ik ook vaker gehoord heb is dat chinese buizen het mooist klinken, maar korter meegaan dan de russische die wat minder mooi klinken. Maar ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Dit hoorde ik trouwens een aantal jaren geleden....toen maakte amerika nog geen buizen.
In duitsland en nederland worden trouwens al heeel lang geen buizen meer gemaakt.

Gitaarversterker puristen beweren dat Philips buizen nog altijd de mooiste buizen zijn die er gemaakt zijn.....ik heb het nooit getest, maar ik heb ondertussen behoorlijk wat buizen versleten (tientallen) en ik weet het allemaal niet hoor.

Er wordt vaak zo ontzettend misterieus gedaan over buizen. Onterecht vind ik.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Er wordt vaak zo ontzettend misterieus gedaan over buizen. Onterecht vind ik.

Daarin kan ik je geen ongelijk geven, net zoiets als vintage synths :duivels:

Back