Solina s 110 (of 6 110?)

MrM

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Vandaag trof ik een Solina orgel aan, een S 110, of een 6 110, dat weet ik niet helemaal zeker; maar het zal wel S 110 zijn.
Op zich zaten alle knoppen en toetsen er nog op, ook de baspedalen :)
Maar, kan ik ergens wat meer info vinden over dit orgel; via google en de zoek opdracht van dit forum niet.

Ik vroeg me tevens af of ik er verstandig aan zou doen om dit exemplaar in huis te halen: is het een bijzonder ding of is het een niet zo'n bijzondere uitvoering / klank?

tja... wat stel je je voor bij een orgel van pakweg 30 jaar oud?
het is een solina, dat is min-of-meer het b-merk van eminent.

heb wel eens zo'n 110 gezien, geloof ik, waar ik niet vreselijk van onder de indruk was.
zit wel iets string-achtigs in meen ik me te herinneren; leuk, als het je daar om gaat.

maar kijk even op de orgel afdeling van www.marktplaats.nl - daar komen dit soort gebakjes met de regelmaat van de klok voorbij. ik zou er persoonlijk niet meer dan een potplant of kratje voor geven.

OK, de eigenaar was al tevreden dat ik hem weg haalde, dus met 2 pakken lekkere koeken armer ben ik nu een oud orgel rijker... Het is trouwens een G 110.

Van binnen was 'ie nog behoorlijk schoon, er zat zelfs nog een service manual in. Als ik iemand blij kan maken met deze service manual; ik stuur het graag naar je op.
Effe wat contacten omgebogen, en nu doet alles het weer, morgen sample ik dat ding leeg :)

Als iemand deze wil ophalen, doen, anders dump ik hem van 2 hoog naar beneden, voor een mooie foto shoot :)

... wat zal je daar dan spijt van krijgen, als dat ding over 20 jaar z'n gewicht in goud waard is! :P

Dat zal toch wel meevallen?
Waar ik de mijne vond stonden er nog twee...

Ik moet wel zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de manier hoe deze gemaakt is; ik heb een MBO en HBO studie electronica gedaan, en deze machine was zeer vakundig in elkaar gezet. Daarnaast zat er nog een reserve zekering in een envelopje vastgeniet aan de binnenzijde, naast de service manual.
Dat is nog eens service!

Back