Het verschil tussen een VCO en een DCO

Een SID heeft geen DSP....
Digitaal aangesuurd... Wat bedoel je daar dan mee.. Een 202 heeft een CV in (analoog) die vervolgens gedigitaliseerd wordt in de sequencer die dan vervolgens het signaal weer analoog maakt en een oscilator aanstuurt. (Daarom heeft ie ook een latency van 6 ms) Wat maakt het nu een DCO? Verder, digitaal aansturen van een VCO? Hoe moet ik dat nu weer zien? Dat je 1100110101 naar een potmeter stuurt?

Origineel geplaatst door maxdox

Je moet een aantal dingen uitelkaar houden. Ik weet in ieder geval wat het niet is:
Een oscilator zoals die uit een sid station is volgens mij meer dsp gebaseerd; Er wordt een golfvorm uitgerekend. Door wiskundige formules waar uiteindelijk alleen maar 1tjes en nulletjes uitkomen; Digitaal als de pest dus.
Ook heeft het er niks mee te maken dat er een ic-tje ipv discrete electronica onderdelen gebouwd is (alhoewel dit wel altijd zo is, lijkt me). Immers, bijv de 303 heeft ook ic'tjes voor zijn vco's... en die zijn wel analoog... Wel is het zo dat analoog-puristen alleen machines met discrete onderdelen écht analoog vinden....
Maar hoe werkt het precies?
Een dco is zoiets als een vco die digitaal AANGESTUURD wordt (niet te verwarren met moduleren ofzo, het gaat nu alleen nog maar om creatie van de pure golf)
Hierover heb ik ooit de klokken horen luiden....:
Hij wordt niet door electronica (condesators enzo) maar door een digitaal signaal aangestuurd, die mbv een preciese digitale pulse de golf zegt te dalen en weer een pulse om te stijgen...
...maar helaas weet ik niet waar de klepel hangt :)

Heeft iemand kunnen vinden hoe het nu écht werkt?

klopt wel hoor.

een dco wordt door een digitale clock puls aangestuurt. dat is gewoon het enige verschil.

ic tjes bestaan alleen uit transistors. dus die worden gebruikt als elektronische schakelaars. oftewel spanning of geen spanning op een bepaalde pin. oftewel een 1 of een 0. er komt uiteraard gewoon een voltage uit(meestal 5 volt). deze ic tje zorgen er voor dat andere componeten zoals condensatoren de oscilatoren en weerstanden. worden geschakeld.

met afvlak filter (schakelingen metweerstanden en condensatoren) kun je een sinus verandereren in een puls een een zaagtand (enz)

in echt digitale synths (virtueel analoog) wordt de golf vorm berekent (software matig dus).

kleine rectificatie.

ik geloof dat filters bestaan uit spoelen, condensatoren en weerstanden.

ik ga het ff opzoeken hoe het ook alweer precies zat

edit een laag doorlaat is een parallele schakeling met een weerstand en een condensator
l_006_01.gif

een hoogdoorlaat kon ik zou gauw niet vinden maar ik dacht weersstand en spoel.

andere filters zijn een combinatie hiervan(bandpassenz)

Laatst gewijzigd:
Maar we hadden het over Oscilators.
Er zijn IC met inderdaad alleen maar schakelaars, maar er zijn ook IC met condensators (Twee lijntjes vlak langs elkaar) en ook weerstanden. (hele-lange-in-de-rij-staan-in-de-efteling-achtige lijnen) en dus ook een golfvorm.. :)

OK, het is vrij duidelijk (mede door de AH search), maar nu weet ik dus niet waarom het mogelijk is dat de Alpha een SWM en nog wat exotische waveforms heeft.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Een SID heeft geen DSP....
Digitaal aangesuurd... Wat bedoel je daar dan mee.. B]

Ik heb geen electronica bestudeerd, maar wat ik kan opmaken uit de documentatie van bijv de vco van de formant is dat een vco ongeveer zo werkt:
1) Er wordt een spanning gecreerd, diir ee ofandere exponentaal generator.
2) Dit is de input voor de lineare-zaagtant (zaagtant bevat alle harmonische) generator. Deze laat de stroom mbv condensators te onladen/lossen dalen en weer stijgen.
3) Daarna gaat het zooitje door de golfomzetters waar de zaagtand kan worden omgezet in blok, niet-lineare zaag dmv "afzwak" circuien.

Een dco maakt dus niet gebruik van condensators om de zaagtant te "buigen", maar een digitale puls. Deze is natuurlijk veel precieser en geeft hoogstwaarschijnelijk een minder vals karakter.

Het blijft eigelijk nog steeds een beetje wollig verhaal..... :stupid

(Twee lijntjes vlak langs elkaar) en ook weerstanden. (hele-lange-in-de-rij-staan-in-de-efteling-achtige lijnen) en dus ook een golfvorm.. :)

wat bedoel je daar mee?

Laatst gewijzigd:
Die zigzag poortjes bij de efteling. In principe is dat een weerstand. Zo maak je ook weerstanden in chips.... :)

maar waar staat dat daar weerstanden en of condensatoren in in een ic tje zitten.

dan heb ik het over die bron van jouw

Laatst gewijzigd:
<pre>
The output frequency is defined by the R and C values and can be calculated using the following formula:

1
Frequency (Hz) = ------------------ (1)
6.28 x R x C
</pre>

Toch schandalig dat de mensen die hier elektro gestudeerd hebben d'r zo weinig van bakken.

Maar ga eens na. Hoe gebruik je die VCO/DCO? Je drukt een toets in en dan? Komt er een toon uit. Heel fijn, maar bij een andere toon klinkt hij anders. Dus een vertaling van een toets naar toon. Zijn we er nog?

Een oscillator is iets waar elektronische golven uitkomen. En zal voor beide manieren allebei analoog zijn. Maar dan heb je nog geen toon. Dus moet er een manier zijn om van die toets een toon uit die oscillator te 'bouwen'. 1-2tje.

Bij VCO gebeurt dit analoog.
Bij DCO gebeurt dit digitaal.

Bij de VCO word de vertaling van toetsen in voltages omgezet en wordt gebruikt om de snelheid van de oscillator te sturen. Wat dus de toon voortbrengt.

Bij de DCO word de vertaling van toetsen in digitale waarden omgezet en dat wordt gebruikt om de oscillator aan te sturen.
Digitale signalen zijn meestal stabieler dan de analoge dus heb je in dit geval minder last van schommelende waarden.

In beide gevallen zul je de grondtoon van de oscilators kunnen veranderen maar wellicht dat dit bij een DCO ook digitaal gebeurt en dus ook stabieler is.

En hoe die aansturing allemaal precies gaat weet ik ook niet maar met wat boeken of internetzoekwerk moet je een end kunnen komen.

En IC's bestaan niet uit alleen transistors maar ook spoelen en condensatoren. Niet dat die vaak gebruikt worden omdat externe condensatoren en spoelen beter te calibreren zijn maar toch.

p.s. Ik zat samen met fuse op electro, maar hij kwam een stuk verder... ;)

DCO is dus een VCO alleen wordt de toonhoogte (snelheid waarmee die oscilleert) digitaal 'geregeld'?

Hoop gespin, weinig wol..

Hoop gespin, weinig wol..

Wat een rare thread is dit zeg.. hehe.. zal wel door de hitte komen.

Wel grappig.. die "het zit op een chip dus het is digitaal" misverstanden.

CEM, SSM, Roland.. al die bekende filters, VCA's.. en god weet wat allemaal voor analoge reut.. het zijn voor het overgrote gedeelte gewoon IC's.

En tja.. de oorspronkelijke vraag is in feite al beantwoordt door de betekening van de afkortingen (Voltage Controlled Oscillator / Digitally Controlled Oscillator).

[prr] Je zou zelfs een Temperature Controlled Oscillator kunnen bouwen (of een waterstanden controlled voor mijn part)... waarbij de klank-opwekking desondanks analoog is. [/prr]

volgens mij compleet off-topic, maar ik heb ergens nog een kopietje van de schema's van de Oberheim SEM liggen. iemand interesse dat ik ze eens scan en upload?

Tsja van Johnny wist ik het wel, maar de rest loopt zo te fiepen dat een (schandalig) simpele uitleg wel zo fijn zou zijn lijkt me.

Het zijn wel dingen die je moet weten voordat je met een soldeerbout je synth induikt lijkt me.

interessant topic...
de vraag kwam bij mij ook op en hoop dat het nu een beetje duidelijk is voor mij...
Het gaat dus duidelijk om of de oscillator digitaal of analoog is, of je iets analoog of digitaal kan noemen...
Misschien klein vraagje, ik heb een Yamaha AN1x, is een VA synth... er staat op dat ie VCO's heeft... word ik in het ootje genomen, of wordt de oscillator dus echt door voltage gecontrolleerd? alleen de oscillator zelf creëert de golfvorm digitaal? moet ik het zo zien?

Origineel geplaatst door barn

Misschien klein vraagje, ik heb een Yamaha AN1x, is een VA synth... er staat op dat ie VCO's heeft... word ik in het ootje genomen, of wordt de oscillator dus echt door voltage gecontrolleerd? alleen de oscillator zelf creëert de golfvorm digitaal? moet ik het zo zien?

Yamaha gebruikt in de an1x APM:
Tone Generator Analog Physical Modeling
VCO1 (Sync, FM), VCO2, VCF (Ring Modulator, Noise, FEG), VCA (AEG)

Da's dus eigenlijk VA.

je word in het ootje genomen, yamaha noemt die oscilators VCO's, maar het wordt allemaal keurig in een dsp uitgerekend (gemoddeled ;) ) Nix voltage controlled aan dus.

Back