Het verschil tussen een VCO en een DCO

Uhmmm het staat een beetje buiten het hele VCO/DCO verhaal het is dus heel wat anders.

De an1x gebruikt een dsp-chip die een analoge synth nadoet, hij berekent een golfvorm met een hoop 1-tjes en 0-lletjes en berkend vervolgens wat een filter en een hoop modulatie mogelijkheden met het signaal zouden doen. Op basis van die berekenigen poept hij er een audi-signaaltje uit.

[edit] whahahaha dat zag ik net iets te laat [/edit]

Dus op volgorde van heel, half analoog naar heel, half digitaal:
1) een echte VCO met een analoog filter (oude meuk)
2) een DCO met een analoog filter (juno-1)
3) een DSP met een analoog filter (microwave-I, Q+)
4) een DSP met een digitaal filter (bijna alle VA, microwave-II, Q)

Een Andromeda is een VCO met digitaal filter toch?
gedeeld 2e plaats?
of analoger dan een DCO, met analoog filter?

OK, hier gaan we dan:

Een VCO gebruikt voltage om de snelheid van de oscilator
te bepalen. Een VCO heeft een speciaal circuit dat voltage
vertaalt naar frequentie. De precisie van dit circuit hangt af
van temperatuur, vandaar de fameuze analoge drift. Sommige
fabrikanten hebben VCO's gemaakt met ingebouwde
calculaties om deze 'temperatuur drift' te anticiperen.

Een DCO gebruikt een digitaal signaal van een chip die de
noot (of ingedrukte toets) vertaalt naar een nummer uit een
tafel/lijst in die chip. Dit nummer controleert de snelheid van
de oscilator, en dus de frequentie. Omdat een nummer altijd
een nummer is, is deze vertaling naar frequentie dus veel
preciezer en niet onderhevig aan temperatuurswisselingen.

Hetzelfde geldt voor VCF's, die gebruiken ook een voltage >
frequentie vertaling, en vandaar dezelfde drift.

Mvg.

CoolRunning

wat betreft de andromeda: vraag het Pim!

interessant...
nu jullie toch bezig zijn, wat is dan het voordeel/nadeel van een analoog filter t.o.v. digitaal?

Een oscillator is altijd analoog. Bij de DCO en VCO dus ook. Bij de een is de aansturing digitaal en de ander analoog.

FYI Een digitale oscillator is ook een afgeleide van een quartz kristal frequentie.

Origineel geplaatst door Bahamut
interessant...
nu jullie toch bezig zijn, wat is dan het voordeel/nadeel van een analoog filter t.o.v. digitaal?

Vroeger waren analoge filters sneller en konden zelf-oscileren itt digi-filters. Tegenwoordig maakt dat volgens mij niet meer uit.

MI: geen voordeel of nadeel met nieuw spul.

nou, het verschilt nogal in klank... maarehm, er zijn hele fijne digi filters en er zijn hele fijne analoge filters.

i.v.m. de Andromeda: het audio pad van de Andromeda is volledig analoog, dus vco's en vcf's, de envelope generators en de lfo's(zoals de Expander) en effecten zijn echter digitaal. Maar het geluid wat eruit komt is dus nog puur analoog.

Het unieke aan een analoge filter zit hem volgens mij vooral in de mogelijke oversturing van het signaal, de zelfoscillatie en het trappeloos verloop. Ik heb nog nooit een softsynth zo horen janken als m'n MS20. De toekomst zal uitwijzen in welke mate men al die zaken ook digitaal zal kunnen "nabootsen" want dat is wat virtual analogue is.

IC's zijn zoals hier al ergens vermeld is volledig analoog te beschouwen (het is maar hoe je het bekijkt), digitale IC's bestaan vooral uit zeer kleine transistor (=analoog) schakelingen, en werken dus meestal met 0V en 5V.

Een analoge schakeling zoals een VCO, VCF etc. kan ook volledig in een IC geïmplementeerd worden. Een opamp(hoofdbestanddeel VCO vanaf begin jaren 70) kan ook als IC beschouwd worden, want dit is niet meer dan een hoop transistoren en weerstanden in één component.

Ik vind vooral resonantie en zeker zelf-oscillatie altijd minder klinken in digitale/virtuele synths, alleen de ene klinkt 'zeker wel acceptabel' en de andere klinkt gewoon niet zoals je het verwacht.

Ik geloof dat de Nord's wel goed klinken qua resonantie en bijvoorbeeld de Microwave XT dus echt niet.

Bij softsynths kan ik geen voorbeeld geven van synths met echt goede resonantie, misschien dat Pro-53 het wel goed doet, die moet ik nog testen.

Maar er gebeurt denk ik te veel in zo'n filter om echt die analoge feel mee te geven aan een VA/VSTi synth, maar tegenwoordig komen ze wel aardig in de buurt.

Wat dat betreft zit een VCO of VCA een stuk simpeler in elkaar.

Met een Nova kun je bij de oscillator sectie kiezen of de osc. zich gedraagd als DCO of VCO...
Bij VCO komt er een zweving bij ...

Erg veelzijdig zo'n Nova...

Nog sterker, je hebt buizenfilters uit de jaren 60 die weer beter klinken dan de analoge filers uit de jaren 70 en 80.

Losse buizenfilters zijn tot op heden nog nooit uitgebracht, of wel?

En jawel, Toon was me voor :)

Mvg.

CoolRunning

Volgens mij zit het zo:

VCO: de eigenlijke (analoge) oscilator is vrijlopend, de hoogte van het control voltage (=stuurspanning) bepaalt op welke toonhoogte een oscilator oscileert;

DCO: een analoge oscilator die NIET vrijlopend is. Niet alleen bepaalt het (digitale) stuursignaal op welke frequentie de oscilator aan de gang gaat. Het stuursignaal bepaalt ook wanneer de enkele golfvorm moet starten en moet stoppen met het doorlopen van zijn cyclus. Daartussenin zou de oscilator weliswaar kunnen afwijken, het is tenslotte een analoge, maar de startpunten en de finish van de enkele golfvorm liggen absoluut vast. De oscilator levert zijn werk, maar wordt daarbij eigenlijk in een soort houdgreep gehouden door digitale stuursignalen.

Is dit nu iets duidelijker ?

Paul.

Laatst gewijzigd:
Back