Het verschil tussen een VCO en een DCO

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Volgens mij zit het zo:

VCO: de eigenlijke (analoge) oscilator is vrijlopend, de hoogte van het control voltage (=stuurspanning) bepaalt op welke toonhoogte een oscilator oscileert;

Dat zou je wel zeggen, maar OSC sync werkt weer wel op zo'n manier dat er extern bepaald wordt wanneer de golfvorm start.

Dus zou het ook mogelijk zijn om bij de start van iedere noot de oscillator bij het begin van zijn cyclus te laten beginnen.

net nog iets gevonden op het net,

> Hi,
> I just got the Waldorf Pulse, which has DCOs (digitally controlled
oscillators). To my knowledge DCOs are analog oscillators (analog
components produce the signal), the only difference between DCOs and
VCOs (voltage controlled oscillators) being that the pitch of the DCOs
is controlled by a digital clock rather than a voltage.

This is too simplistic a comparison. There are many different
implementations of "DCO" out there, some of which you'd be willing to
call a DCO and others you wouldn't. I'll give you one example: in the
Roland JX8P and JX10 synths, there is a digital clock (square wave)
that is run through an analog "waveshaper" to produce the saw and
pulse waves. Is this then a DCO or a digital oscillator or what?

> Bearing this in mind, shouldn't the two be indistinguishable from
each other in terms of tone color?

Individual notes may be indistinguishable, yes. But we don't often
play just one note on a synthesizer.

> Why VCOs are said to be more warm sounding then? Is it because of
the instability in pitch, which causes the pitch to drift and when
more than one oscillator is in use, creates warm detuned "drifting"
effects? But can you really hear the difference?

Hell yes! I refer you to the Oberheim OBX which we used to
intentionally leave slightly out of tune so that chords would sound
even fatter than usual.

> How about emulating the drifting with a sample and hold LFO or a
slew limited version of a sample&hold LFO, whose frequency is
controlled by another LFO, how close can you get?

It's been done. See the Roland JD-800 synth. First, it has an
"analog feel" parameter which is separately settable per each of its
four oscillators. All this parameter does is randomize the INITIAL
pitch of each new note. Small values of this parameter give very
subtle results. With large values, you can hear the random S/H-like
behavior of this control with each new keystrike. Secondly, the JD
has a special LFO waveform that I haven't really seen on other synths,
along the lines that you describe above. It sounds like a normal sine
wave LFO whose pitch is being continuously randomly varied with plenty
of slew in there so you don't hear sudden changes in the waveform. If
you route a little bit of this LFO to oscillator pitch, again
independently for each of the four oscillators, you get a simulation
of the pitch instability of analog synthesizers.

Now, having said all of this, do the Roland JD-800's oscillators sound
analog? Hell no. It's a fantastic synth and I love mine to death,
but it'll never ever pass as a classic Moog or Oberheim.

> And isn't it some times better to have 100 % stabile oscillators
which do stay in tune when you want them to?

Of course!

Another aspect of analog oscillators that you haven't mentioned is
that when you strike a key, the waveform begins playing at a random
location in its cycle. On most digital implementations (up until
recently, that is) the waveform would always begin at its zero point
and continue from there. It's not too hard to randomize the phase of
the waveform before playing it in a virtual analog synth
implementation, but most manufacturers didn't bother.

I don't know if any of this will help, or just add to your confusion,
but here it is. Good luck.

Regards,

Michael Erwin
Synthank
www.synthank.com

euh... er zijn in feite verschillende uitvoeringen van DCO's
van "een analoge VCO onder kristal controle" tot kompleet digitale wavetable oscillatoren en alles daar tussen.

het audio pad van de Andromeda is volledig analoog, dus vco's en vcf's, de envelope generators en de lfo's(zoals de Expander) en effecten zijn echter digitaal.
ja en de door die envelopes en lfo's opgewekte stuursignalen worden wel eerst met goeie D/A converters naar het analoge domein vertaald voordat ze het audiosignaal beinvloeden.
Best of both worlds dus!

Origineel geplaatst door 6 trak
- met de komst van de DCO is dit geautomatiseerd...

ready.
Dan kan het geautomatiseerd zijn..
Bij VCOs kan het ook geautomatiseerd zijn met regelsystemen..

De instabieliteit van VCOs wordt vaker door de stuurspanning als door de VCO zelf. Aangezien men in de westerse muziek toch veelal volgens het 12-noten octaaf gebeuren speelt, kun je net zo goed een VCO digitaal aansturen in stappen van 12.. plus een ingang voor de slide aan of uit. Eigenlijk wordt de ingangs spanning net voor een DCO gequantized.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Dan kan het geautomatiseerd zijn..
Bij VCOs kan het ook geautomatiseerd zijn met regelsystemen..

De instabieliteit van VCOs wordt vaker door de stuurspanning als door de VCO zelf. Aangezien men in de westerse muziek toch veelal volgens het 12-noten octaaf gebeuren speelt, kun je net zo goed een VCO digitaal aansturen in stappen van 12.. plus een ingang voor de slide aan of uit. Eigenlijk wordt de ingangs spanning net voor een DCO gequantized.
:)

als de oscillator zelf analoog is zou je beter kunnen spreken van een DCP (digitally controlled pitch) i.p.v. DCO...
een ANALOGE geluidsopwekkende osc met daarnaast een DIGITALE tunings osc dus...

Origineel geplaatst door EDP
ja maar mijn prophet is zo analoog als een deur en die zit ook vol met chips ook de filter (curtis toch?) zijn gebakken in een chip.

maar idd de chip stuurt weer dingen aan

Wel geinig. Wanneer je de Prophet openschroeft staat er ergens goort vermeld op een chip DA convertor.
Bij mijn rev 3.3

De MKS 50 is wel bijzonder. Volgens mij zitten er ook iets van wavetables in, want je haalt er klankjes uit die muziekinstrumenten benadert. Van cleane digitale piano's tot harp en viool. "Wat is dat toch met die MKS50?"
Niet elke patch is terug te brengen tot een klank van een andere patch. "Wie weet hoe het zit met de MKS 50?"
Ik zie hem eerder als de voorloper van de D50

De MKS 50 is wel bijzonder. Volgens mij zitten er ook iets van wavetables in, want je haalt er klankjes uit die muziekinstrumenten benadert. Van cleane digitale piano's tot harp en viool. "Wat is dat toch met die MKS50?"
Niet elke patch is terug te brengen tot een klank van een andere patch. "Wie weet hoe het zit met de MKS 50?"
Ik zie hem eerder als de voorloper van de D50

Tja ik haal er ook van die geluiden uit die niet analoog klinken. Ik heb zelfs een aardige electrische gitaar imitatie gemaakt met het apparaat. Maar er zitten een aantal harmonisch rijke golfvormen in die in geen enkele andere analoge synth te vinden zijn, voordien of nadien. Vooral de subs hebben hele aparte golfvormen. Ik zou ze wel eens onder de oscilloscoop willen zien.

Origineel geplaatst door bikkel
Ik zou ze wel eens onder de oscilloscoop willen zien.

Stonden ze niet in de manual?

Maar in de alpha juno reeks zit maar één chip die de golfvormen voor alle stemmen levert.
Dus volgens mij is dit geen dco maar meer een soort van sample romchip. :confused:

Origineel geplaatst door OnAcid
Stonden ze niet in de manual?

Maar in de alpha juno reeks zit maar één chip die de golfvormen voor alle stemmen levert.
Dus volgens mij is dit geen dco maar meer een soort van sample romchip. :confused:

Ze staan wel in de manual, maar dat wijkt volgens mij sterk af van wat je in realiteit ziet.

Een soort 6-in-1 oscillator chip? Het hoeft op zich niet te betekenen dat het om wavetable synthese gaat, de C64 heeft ook 3 of 4 stemmen compleet met filters en amps in 1 chip, en die is nog ouder ook.

Ok, dus een DCO is altijd analoog, terwijl een VCO (bijvoorbeeld MI Braids) digitaal kan zijn.

:P

het belangrijkste verschil tussen een VCO en een DCO blijft toch nog steeds de aansturing.

door de digitale aansturing in een DCO zal ie als ie warmer wordt niet gaan ontstemmen en is de cyclus zelf ook retestabiel, wat bij een VCO minder zal zijn...

maar of de uiteindelijke golfvorm in ee circuit van weerstanden en dergelijke of in 1 IC wordt opgewekt heeft er volgens mij weinig mee te maken...

Maar een Dominion 1 heeft ook DCO's en toch moet die ook opwarmen voor ie echt stabiel is. ....

Ok, dus een DCO is altijd analoog, terwijl een VCO (bijvoorbeeld MI Braids) digitaal kan zijn.

:P

voltage is toch wel analoog, of bestaat er ook digitale voltage?

Een VCO is zuiver analoog. Er wordt een condensator opgeladen en het voltage op de condensator triggert een circuit dat de condensator reset of weer ontlaadt (verschil tussen saw core en tri core). De reset wordt gegenereerd in het VCO circuit zelf. Een lineaire VCO heeft een expo converter nodig. De transistoren in de expo converter zijn temperatuur-gevoelig en daarom is een VCO temperatuur-gevoelig.
Een DCO bestaat ook uit een condensator die opgeladen wordt, maar de reset komt uit een digitaal gedeelte (counter in een microcontroller of een counter IC zoals de 8253 PIT). De counter wordt gedreven door een kristal en kristallen zijn extreem nauwkeurig en hebben bijna geen temperatuur-gevoeligheid. Een DCO is dus NIET temperatuur gevoelig.
De laatste variant (waar een aantal mensen hier in de war raken) is Direct Digital Synthesis. Een microcontroller rekent golfvormsamples door en stuurt op hoog tempo samples naar een DAC waardoor de audio hoorbaar wordt. Een andere variant die hier raakvlakken mee heeft (vind ik ook DDS maar kun je over discussieren) is een wavetable oscillator. Een microcontroller haalt golfsamples uit een table en stuurt die naar een DAC.

@DRE: spanningen en stroom worden veroorzaakt door het verplaatsen en ophopen van electronen. Die electronen weten niet of ze analoog of digitaal zijn dus in principe is er geen digitaal voltage. Maar.... je zou kunnen zeggen dat het wel zo is want een nul is 0V en een 1 is bv 3,3V of 5V dus op die manier is er wel sprake van een digitaal voltage. Het verschil zit hem in heet feit dat een analoog voltage alle voltages kan zijn tussen bv 0 en 10V en een digitaal voltage is alleen 0V of 5V.

Als ik een vco sync met een digitale osc (soft sync) waarbij de digitale osc de toonhoogte bepaald is dit dan hetzelde pricipe als een dco?

Die clock waar men over spreekt bij dco's is dat dan niet gewoon een osc die de sync in gaat van de core van de dco?
Bv wat ik heb begrepen bij de matrix6 daar heeft iedere osc zijn eigen clock maar bv een juno heeft maar 1clock hoe kun je nu van 1 clock polyfoon krijgen?

Back