[Ensoniq] Ensoniq DP4

Trigger

Ingeburgerd
In de Q&A va Speedy J noemde hij de Ensonic DP4 als favoriet in z'n live set up naast de Yamaha SU 700's en xone 464(?). Sinds Ensonic, geloof ik, failliet is kom ik er maar niet achter wat voor apparaat dit nou is?!? Ik brand van nieuwsgierigheid

Anyone?

Mocht je er toevallig eentje zoeken, er staat er eentje te koop op Ebay

i-1.JPG

Ik weet dat Nick Nova er eentje heeft dus die kan er alvast wel iets meer over vertellen.

En uiteraard op SonicState vind je ook al wat leesvoer.

Om je vraag dus te beantwoorden : 't is een effectenbak

De ensoniq is een beetje modulair effectenbakje. Dwz. dat je 4 parallelle mono-effecten kan hebben, maar ook 2 stereo of 1 stereo en 2 mono... Verder zitten er 100 algoritmen in, waarin je je effectparameters zeeer uitgebreid kan gaan bewxerken en zo opslaan. Er zit zowat alles in, van compressor tot vocoder, alles eigenlijk. De kwaliteit van de effecten is daarenboven echt wel goed!
Het is mijn enige effectenbak en ik moet niet meer hebben.

Wat ik zelf alvast fijn vind zijn die knopjes,handige draaiknopjes . Bij de meeste fx units moet je het stellen met drukknoppen en een labyrinth van menu's of je moet terugvallen op bediening via MIDI.

Ken eigenlijk niet zoveel fx units die zo makkelijk te bedienen zijn (denk ik)

Ik heb een DP2, een halve DP4 dus en ik zweer erbij, ik heb nu een jaar of 5 en heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Wereldding inderdaad !

Tnx 4 de snelle info. DP4 Lijkt me vooral een goeie bak als je veel geluidenbakjes hebt. Wellicht is die DP2 wel iets voor mij - heb Nova, Roland TD10 & RS7000.

DP/4+ heeft ook een aantal distortion en speakermodelling algoritmes die in de oude DP/4 niet zitten (wel in DP/2) Wat betreft die knopjes: Die zijn allen voor input output level. DP/4 en DP/2 zijn geen makkelijke apparaten. De user interface is lastig, moet je echt ff voor gaan zitten. Maar klank rockt. Als iemand ergens nog een DP/Pro ziet staan laat me dat dan ff horen, die wil ik graag hebben.

Wat ik begrepen heb is dat de Ensoniq ASR-X (pro) ook een soort ingebouwde dp2/dp4 heeft, in ieder geval de zelfde dsp's en algorithmes. Veel effecten die echt wel ok klinken, vooral de formant sektie heeft een typische sound. Die sampler is erg goedkoop tegenwoordig!
De dp4 is ook richi hawtin's favoriet!

Alternatief voor Ensonic DP4 ??

Alternatief voor Ensonic DP4 ??

Die DP4 blijkt occasion nog lastig verkrijgbaar. Hebben ze bij Ensonic inmiddels een (verbeterde) vervanger op de markt gebracht? Of wat zou een goed alternatief zijn van een ander merk?

Je bent, vrees ik, niet helemaal meer bij de tijd.......
EnsoniQ is al een tijd geleden opgeslokt door Emu (die ook al was opgeslok door...) ;)

Als je geen DP4(+) of DP2 kunt vinden is het 'beste' alternatief misschien een tweedehands Boss SE70 of een VF1.

DP4

DP4

Origineel geplaatst door Cozko
Je bent, vrees ik, niet helemaal meer bij de tijd.......
EnsoniQ is al een tijd geleden opgeslokt door Emu (die ook al was opgeslok door...) ;)

Als je geen DP4(+) of DP2 kunt vinden is het 'beste' alternatief misschien een tweedehands Boss SE70 of een VF1.

time flies...
Boss SE70?! Hmm...denk dat ik toch maar even doorzoek.

Back