Help een leek op weg

basvduijn

Nieuwkomer
heyy..

Ik 'produceer' al een tijdje tracks met orion, en nu was ik van plan om gedeeltelijk over te gaan op hardware. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Ik zou graag orion, erbij willen blijven gebruiken, of evt. over te gaan op cubase. Wat kan ik nu het best als eerst aanschaffen, en kan iemand me daar evt. wat info over geven? Op dit moment heb ik nogal een bekrompen budget, maarja.. je moet toch ergens beginnen :)

Ik heb even trouwens even gezocht op alle fora hier, maar ik kon niet echt iets nuttigs vinden :(

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Bas

Midi interface voor je computer en een midi controller (master keyboard bijvoorbeeld). Zo kun je lekker bezig blijven met wat je al deed en hoef je niet alleen je muis te gebruiken, maar heb je ook toetsen tot je beschikking.

ps. De rest komt wel, bijv een aantal modules (synths, sampler, soundmodules), wat externe effecten, mixer... de mogelijkheden zijn eindeloos!!

Toegevoegd aan bovenstaand lijstje : een ASIO geluidskaart. Ik zit zelf al vrijwel helemaal op hardware (sequencer is software), maar voor op te nemen heb ik die toch wel nodig. Of je moet met harddiskrecorders en hardwaresequencers aan de slag, en ik neem aan dat dat niet de bedoeling is ;).

Ook al is je budget niet zo denderend, hoeveel heb je te besteden?

Ik heb op dit koment een eurotje of 500 te besteden..

Er werd me al uitgelegd dat ik het best kan beginnen met een keyboard. Ik zag een mooie m-audio radium 49 staan voor 200 euro, goede keus?

Dit is een dedicated midi-controller en is dus erg handig om bijv. je software mee aan te sturen.

Mijn persoonlijke mening is dat je voor dat bedrag een leuke 2ehands synth kunt aanschaffen en dan deze als midi controller gebruiken, ik gebruik al een paar jaar de CS1x van Yamaha als controller, deze kun je voor minder als 200 euro scoren. Plus je hebt dan meteen een leuke synthesizer erbij! Idee misschien...?

Heb je al een goede geluidskaart trouwens? (Midi interface is wel een must als je een controller gaat gebruiken, al dat gerotzooi met printerpoorten heb ik nooit geschnapt)

:yamaha:

Ik heb een Creative Audigy 2 zs, ik weet niet uit m'n hoofd of daar zo'n midi aansluiting opzit. Als ik een andere soundcard moet aanschaffen, welke raad je me dan aan?

Bedankt voor jullie hulp trouwens :)

Je geluidskaart is prima! Daar kan je voorlopig prima mee vooruit, niet druk over maken, even checken of je aan de voorkant van je pc zo'n livedrive (of hoe heet íe) hebt, met extra ingangen en uitgangen, daar zal een midi in en uit op moeten zitten.
Heb je deze niet en bestaat je geluidskaart dus alleen uit een pci kaartje met aan de achterkant een serie kleine jack in/outputs, dan moet je op zoek naar een externe midi interface, deze zijn er in alle soorten en maten. Een optie is er eentje te zoeken met ook wat goede line inputs, vaak kun je ze aansluiten via usb, dus da's allemaal heel gemakkelijk, wandel eens bij wat goede computerwinkels naar binnen en laat je inlichten over geluidskaarten interfaces etc. Check ook websites van bijv. Creative over wat je allemaal en hebt en daar nog aan toe kunt voegen.
Als je nog weinig ervaring hebt, kun je echt nog heel veel doen en leren met wat je nu al hebt!!

:yamaha:

link:

http://www.creative.com/products/product.asp?category=&subcategory=&product=4915&nav=artwork

dit is een lekkere betaalbare interface:

http://www.edirol.com/products/info/ua20.html

verder veel lezen en dan knopen doorhakken!

Back