Mono of stereo aansluiten?

tsuba42

Ingeburgerd
Wie van jullie sluit zijn synths (of bepaalde synths) stereo aan? Waarom?

Ik heb altijd ruimtegebrek op m’n mengpaneel, en vroeg me dus af waarom ik niet gewoon al mijn, of sommige, synths mono aansluit. Wat zijn nu precies de voordelen van stereo aansluiten?

Natuurlijk al gekeken of hier al een thread over is, er is wel wat te vinden maar ik zou er graag wat meer over horen.
Wat ik tot nu toe voor voordelen heb gevonden/verzonnen:
- je synth heeft de mogelijkheid het geluid te pannen (maar dat kan je ook op je mengpaneel doen)
- het stereobeeld schijnt breder te worden als je stereo aansluit en hard links en rechts panned
- Je zou panning via MIDI aan kunnen sturen, mits je synth dat aankan
Maar normaal gesproken ben je niet in een nummer voortdurend al je geluiden naar links en rechts aan het slingeren. En dat het stereobeeld breder zou worden snap ik ook niet helemaal, wat is het verschil tussen stereo hard links en rechts, en mono in het midden?

Doen jullie het verschillend in de studio en tijdens een livesituatie? Ik neem aan dat het bij een liveset veel minder interessant is om met stereo en panning te spelen, omdat er toch niemand is die daar iets van meekrijgt behalve bij overduidelijke special effects ofzo… Rondvliegende voorwerpen enzo…

En wat zouden jullie in mijn geval doen? Welke synths stereo en welke mono? Ik heb:
TR-909
A-station
Nord Rack 1
Waldorf Pulse
RM1x
Yamaha A-3000 sampler

Vertel, vertel!

er is een verschil tussen een mono signaal pannen en daardoor een stereobeeld te creeren en een stereo signaal. bij een stereosignaal is rechts anders dan links ipv zachter of harder. ik gebruik gek genoeg een stereo input voor een stereosignaal en een monoinput voor een monosignaal ;)

heb je bv wel eens op de rm1x aan je chorus/flanger etc knopje gedraaid en goed geluisterd? of een lekkere pad mono uitgestuurd?
heb je wel eens mono een auto horen langsrijden? (nee dat klinkt niet hetzelfde als een monosignaal van links naar rechts laten gaan)

Veel klanken in synths zijn stereo geprogrammeerd. Met name als er effecten worden gebruikt (zoals reverb, chorus, stereo delay etc.) Het stereo gebruiken van je synths zal bijna altijd een veel bredere sound opleveren. (tenzij het geluid of de gehele synth mono is).

Ik weet bijna zeker dat het merendeel van jouw gear er baat bij heeft om het stereo aan te sluiten. Er zijn ook zat mixers te vinden die meerdere stereo kanalen hebben.

Hi ,

Waarschijnlijk niet het antwoord dat je wil horen, maar ik zou alles stereo houden en misschien een groter mengpaneeltje kopen.
Volgens mij kan je enkel de Pulse Mono gebruiken; de rest ook wel maar ik zou dat niet aanraden.
Erger nog , mijn TR-909 alleen al neemt een zestal outputs in beslag.
't Hangt er ook een beetje vanaf wat je uit welk instrument haalt; als je uit je RM1X ook enkel maar percussie haalt, zou je die ook mono kunnen gebruiken...maar ik zou dat niet doen; een beetje links en rechts pannen van wat geluiden geven echt wel al een heel ander 'beeld' dan alles in't midden.

En een nieuwe mixer hoeft helemaal niet zo duur te zijn; bvb www.musicstorekoeln.com : Mackie 6+6 (dus 6 mono + 3 stereo kanalen ) kost 375 Euro en dan heb je'n goeie mixer ! Of je gaat voor Behringer en't kost je iets meer dan de helft. Maar voor de kwaliteit die je krijgt, zou ik gewoon effe 375 Euro uitgeven ;-)

Als je niet de ingebouwde stereo effecten van je synt gebruikt, kan je em net zo goed op een mono kanaal van je mixer aansluiten. Je kan altijd nog stereo effecten toevoegen met een losse effectbox die ook op je mixer is aangesloten.

Origineel geplaatst door sander
Als je niet de ingebouwde stereo effecten van je synt gebruikt, kan je em net zo goed op een mono kanaal van je mixer aansluiten. Je kan altijd nog stereo effecten toevoegen met een losse effectbox die ook op je mixer is aangesloten.

Ja da's ook waar, echter:
Sommige patches in synths zijn van zichzelf al stereo, ook al zijn er geen effecten toegepast. Ik denk maar even aan een heel simpele stereo strings patch. Ik zou aanraden om alles wat je stereo kúnt doen, ook zeker proberen. Hoewel ik moet zeggen dat het soms ook heel goed kan werken om een bepaalde klank in je mix bewust mono te houden. (en dan bedoel ik niet alleen bass geluiden)

Interessante topic! Zie ook onderstaande gerelateerde topics;

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=43923
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=28362

Zit regelmatig te piekeren over dit soort dingen.
Vooral omdat de meeste effect sends en inserts toch mono werken (ja ja, er bestààt 'true stereo' maar wie gebruikt dat in een wat eenvoudigere setup?)
En ook omdat ik twijfel over overstap op digitale multitrack opnames, waarbij je dus meestal bent gedwongen een relatief klein aantal tracks te gebruiken en dus ruimtegebrek ontstaat als je een paar synths stereo wilt aansluiten.

Stereo strings is het ene uiterste; dat zou ik zeker stereo willen houden, omdat er allerlei fase-specifieke dingetjes aan de hand lijken waardoor het 'brede geluid' onstaat. Ik weet niet hoe dat technisch werkt, maar zo klinkt het in ieder geval wèl... :D

Drums aan de andere kant, zijn volgens mij in principe mono sources die je vrijelijk in het stereo beeld kan pannen.
Persoonlijk vind ik panning met drums toch vaak behoorlijk irritant (als het nadrukkelijk gedaan wordt).

Origineel geplaatst door seiko

't Hangt er ook een beetje vanaf wat je uit welk instrument haalt; als je uit je RM1X ook enkel maar percussie haalt, zou je die ook mono kunnen gebruiken...maar ik zou dat niet doen; een beetje links en rechts pannen van wat geluiden geven echt wel al een heel ander 'beeld' dan alles in't midden.

ben ik nou gek? pannen kan je toch wel op je mixert? daarvoor zou ik niet stereo uitsturen... tenzij je natuurlijk allemaal voorgeprogrammerde sets hebt waarbij je veel heen en weer schakelt. stereo is echt wat anders dan panning

Alle stereosynths die ik heb (allemaal dus :D ) sluit ik altijd stereo aan. Om 2 grote redenen:
1. Omdat ik niet de gewoonte heb om aan slechts 1 song tegelijk te werken. Dus de mix, panning, volume, reverb doe ik allemaal met cc's vanuit Logic (met die hyperdraw is dat een fluitje van een cent) zodanig dat ik moeiteloos van de ene song naar de andere kan switchen. Als ik al die dingen in een externe mixer zou doen, heb ik telkens een immens werk om alles weer goed te zetten, en het zal toch nooit hetzelfde zijn. Immens? Ja, want eerst moet ik dan hard zoeken naar dat papier waar ik het had uitgetekend. Verdorie, het klopt niet... mmm.. was er niet een recentere versie... enz enz
2. Ik gebruik nogal veel 'multitimbraliteit'... ik haal regelmatig wel tot 10 midi-kanalen uit mijn JV1080. Aangezien die slechts 3 uitgangen heeft MOET ik wel de mix doen in mijn sequencer zelf. Daar bepaal ik dus wat waar komt en hoe luid enz. En dat moet dan ook uiteraard perfect doorgegeven worden aan de mixer.

ok dat soort dingen snap ik.. maar stereo is toch niet alleen panning? moet er niet aan denken dat ik m'n chorus op mijn 106 mono moest afluisteren. of de splitmode op de crumar niet zou kunnen gebruiken bv

foutje, inderdaad...

Bedankt voor de antwoorden allemaal, maar ik ben toch nog niet helemaal overtuigd... Voor sommige synths snap ik nu wel beter waarom het beter is om stereo uit te sturen, maar neem nou bijvoorbeeld m'n 909... Is er echt verschil als ik die stereo gebruik?

Ik ben nu niet thuis dus ik kan het ook niet uitproberen... Vanavond zal ik 's luisteren of ik het verschil kan horen.

Ik had ook te weinig kanalen, en maak graag gebruik van de stereo effecten van mijn synths.
Ik heb een Behringer RX1602 Aangeschaft die ik rechtstreeks in mijn mengpaneel prik. Een rackmixer zonder equalizer/effecten dus geen toeters en bellen erop, ik heb er nu wel gelijk 16 Kanalen erbij!

Origineel geplaatst door DJ Fuse
ok dat soort dingen snap ik.. maar stereo is toch niet alleen panning? moet er niet aan denken dat ik m'n chorus op mijn 106 mono moest afluisteren. of de splitmode op de crumar niet zou kunnen gebruiken bv

Hoe zo niet aan denken? Ik heb de stereo chorus op mijn juno 60's nog nooit gehoord.

deze chorus.. zou ik niet mono willen afluisteren

Attachments

• chorus.mp3
    36,7 KB · Bekeken: 139
Alles is mono ingeplugged op mijn mixer. Panning doe ik op de mixer zelf. Om de balans dr in te houden heb ik de claps een beetje naar links en de snares ditto naar rechts gepanned. hihats ook iets uit het midden, toms weer de andere kant uit. Bass en kick zitten strak in het midden. En zoals sander al zegt. Je zorgt voor leuke effecten op je aux sends, mono lijntje dr heen en de effectprocessor maakt er een stereo effect van.

Ik denk dat de manier waarop je met stereo/mono omgaat ook sterk afhankelijk is van de soort muziek die je maakt.

Origineel geplaatst door tsuba42
Bedankt voor de antwoorden allemaal, maar ik ben toch nog niet helemaal overtuigd... Voor sommige synths snap ik nu wel beter waarom het beter is om stereo uit te sturen, maar neem nou bijvoorbeeld m'n 909... Is er echt verschil als ik die stereo gebruik?

heeft een 909 stereo outputs dan? Voor zover ik weet mono outputs en dan dus voor ieder geluid een aparte output...

Ik zal zeggen los het op deze manier op:

Oude analoge synths mono (heb het hier dus over jaren 70 begin 80ies)

Digitale synths stereo

Samplers Stereo

Drumboxes tja hangt van de outputs af...

FM bakjes (zoals de DX7 etc.) Mono (dx7 is ook mono)

Origineel geplaatst door Slipperman
heeft een 909 stereo outputs dan? Voor zover ik weet mono outputs en dan dus voor ieder geluid een aparte output...

909 heeft losse outputs voor ieder geluid (mono, inderdaad) én een stereo mix output (panning is vast voorgedefinieerd) met daarover alle instrumenten die niet via hun eigen output worden beluisterd.

Mijn juno 2 sluit ik mono aan, omdat ik vind dat het met de chorus net iets te veel 'breedte' inneemt in de mix.. bij simpel chorus uitzetten klinkt het weer wat te iel.

Bij een aantal bakken, zoals de TQ5, gebruik ik de L en R als afzonderlijke outputs.. aangezien enkel de interne effecten voor stereo zorgen.. en aan interne effecten doen we niet natuurlijk ;)

Als je een synth in stereo aansluit op je mixer, is dat wat uit je direct out komt dan mono of stereo?
Kan je een synth in stereo aansluiten op een mic en line ingang? 't Is mss een domme vraag maar ik vroeg me dit af aangezien het allebei 1/4" jack ingangen zijn.
Bedankt.

Back