Hoe werk impedantie nou eigenlijk?

Lacrosse

Rise of the Machines
Als ik de specificaties van A/V apparatuur bekijk kom ik steeds de termen INPUT IMPEDANTIE en OUTPUT IMPEDANTIE tegen. Het enige wat ik weet is dat dit iets zegt over de inkomende en/of uitgaande spanning. Is het van belang dat impedanties van 2 met elkaar verbonden apparaten matchen? Ik ben eigenlijk op zoek naar een eenvoudige uitleg over het effect van impedantie (van hoog -> laag en van laag -> hoog)

Wie-o-wie?

:confused:

Ik geloof dat men vaak gaat proberen de uitgang van een toestel hoogimpedant te maken(dmv een buffer). Op deze manier heeft dit toestel weinig invloed op de totale impedantie die de volgende schakeling ziet (=zijn eigen ingangsimpedantie + de uitgangsimpedant (oneindig groot) van de vorige trap).

Bv. je wil dat de uitgang va je synth niet de werking van de line ingang van je mixer verkloot, door die synth uitgang hoogimpedant te maken voor de line ingang is het ahw dat je mixer de synth niet ziet.

Hoe dit voor micro's juist werkt weet ik niet echt (ongeveer hetzelfde waarschijnlijk)

Het kan ook zijn dat de uitleg compleet verkeerd is :D

Impedantie is niets meer dan weerstand bij wisselstroom. Hoe hoger de impedantie (weerstand) des te groter de spanningsval over die weerstand kan worden (R = U / I of weerstand = spanning / stroom ). U = I x R valt eenvoudig af te leiden. Als je een bepaald volume op je synth instelt, zal dit overeenkomen met een stroompje op je uitgang. Hoe hoger de impedantie van bv de ingangen van je mengert, hoe hoger de spanning (dus ook hoe luider het geluidssignaal).

Tenminste ... dat denk ik zo, maar dit is maar gewoon eigen beredenering, dus het kan zijn dat het niet volledig correct is.

Misschien ben je er wel iets mee ;)

:doei:

Het is juist, hoe hoger de Impedantie, hoe lager het output-signaal..... toch?

Origineel geplaatst door search64
Het is juist, hoe hoger de Impedantie, hoe lager het output-signaal..... toch?

Ja, is correct.

Ander voorbeeld van impedantie (ergens op het net gelezen..)

Een 9 volts fietslampje kan goed branden als hij is aangesloten op een 9 volts baterij. De Impedantie van de twee is zogezegt op elkaar afgestemd.

Een 9 volts autolamp kan goed branden als hij is aangesloten op een 9 volts (auto) accu. De Impedantie van de twee is hier ook op elkaar afgestemd.

De Impedantie is niet op elkaar afgestemd als we de autolamp op de baterij aansluiten. De autolamp zal niet, of heel kort branden...

Als we het fiets lampje op de auto accu aansluiten gaat dit weer wel, de impedantie is dan ook niet op elkaar afgestemd maar het fietslampje brand wel, het lampje zal zelfs heel lang blijven branden maar het is wel zwaar overdreven, een auto accu voor 1 fietslampje.

heeft dat voorbeeld van die fietslamp niet meer te maken met het vermogen dat de batterij kan leveren ?

Leuk dit. Elektronica op middelbaar school nivo.
Impedantie heeft niets perse met wisselspanning te maken. Wel met de wet van Ohm.

Maar om het maar even simpel te houden. Hoe hoger de impedantie hoe beter. Wil je er meer over weten dan moet je gewoon even wat dieper in de materie te duiken.

En een definitie van impedantie is dat je het apparaat als een zwarte doos neemt en alleen kijkt naar wat de weerstand van die in of uitgang nou is zonder je verder zorgen te maken hoe het nou echt in elkaar zit.

Impedantie is de electrische weerstand die een signaal ziet. Impedantie aanpassing is bedoeld voor een zo goed mogelijke signaal overdracht; verlaging van het signaal en vervorming van het signaal moeten zo klein mogelijk zijn.
De ontwerper van apparatuur heeft daarnaast de opdracht om te kiezen voor waarden waarbij een zo laag mogelijk vermogen word 'verspild' door de impedantie-aanpassing.

Soms is een hoge impedantie goed, soms een lage, dat hangt af van de aard van de bron, en het doel.
Luidsprekers en microfoons; hebben een lage impedantie.
Uitgang versterker heeft een lage impedantie, en en Ingang van een microfoon versterker heeft eenhoge impedantie.
Toeval? Nee.

Elke bron bestaat uit een spanningsbron( of een stroombron) met een inwendige impedantie.
Deze inwendige impedantie is een gegeven, deze is afhankelijk van het ontwerp, en is niet door de gebruiker aan te passen (wel door de ontwerper, maar het gaat hier om de praktische toepassing).

Omdat de bron wordt aangesloten op een ingang, die ook een impedantie heeft, krijg je een circuit waarbij de beide impedanties op elkaar worden aangepast.

Code:
--Ubron---Rinwendig_bron---O---Rinwendig_preamp----------Upreamp
|                                                        |
---------------------------O------------------------------

Bovenstaande is een simpel schema, de -O- zijn de punten die voor de gebruiker beschikbaar zijn; oftewel de pluggen.

Stel de bron is een spanningsbron, dan geldt voor de spanning aan de bron: Ubron, deze stel ik voor het gemak op 10 (microVolt)
de inwendige weerstand stel ik op 10 Ohm.

Nu een drietal voorbeelden die de overdracht laten zien:
A
Nemen we nou een lage inwendige weerstand; (lager dan 10 Ohm) dus 2 Ohm bijvoorbeeld.
De spanning die de preamp krijgt (Upreamp) is dan :
Ubron * (Rpreamp/(Rpreamp + Rbron)) = 10 * (2/(10+2) = 10 * (2/12) = 10 * 0.17 = 1.7 microVolt
Niet zo goed dus... Je bent nu heel veel ingangssignaal kwijtgeraakt door misaanpassing van de impedantie

B
Rbron=Rpreamp=10 Ohm
Ubron * (Rpreamp/(Rpreamp + Rbron)) = 10 * (10/(10+10) 10 * 0.5 = 5 microVolt
Al wat beter maar niet echt super...

C
Rpreamp is hoger dan Rbron
Rbron=10, Rpreamp=100 Ohm
Ubron * (Rpreamp/(Rpreamp + Rbron)) = 10 * (100/(100+10) 10 * 0.91 = 9.1 microVolt
Dus 91% van je bronsingaal, ook niet echt ideaal, wel de beste van de drie keuzes!

Neem je dus een relatief hoge ingangsimpedantie bij een preamp, dan neem je de microfoonspanning vrijwel identiek over, belast je hem laag, dan vernaggel je het signaal.

Tot zover de microfoon (ervan uitgaande dat we een laagohmige mic hadden)

Als er nog de behoefte is aan een soortgelijke uitleg maar dan over versterker, speaker; vraag het maar.

Laatst gewijzigd:
Re: Hoe werk impedantie nou eigenlijk?

Origineel geplaatst door Lacrosse
Als ik de specificaties van A/V apparatuur bekijk kom ik steeds de termen INPUT IMPEDANTIE en OUTPUT IMPEDANTIE tegen. Het enige wat ik weet is dat dit iets zegt over de inkomende en/of uitgaande spanning. Is het van belang dat impedanties van 2 met elkaar verbonden apparaten matchen? Ik ben eigenlijk op zoek naar een eenvoudige uitleg over het effect van impedantie (van hoog -> laag en van laag -> hoog)

Wie-o-wie?

:confused:

In principe, dus simpel gezegd:
- een laagohmige bron, gaat op een hoogohmige ingang
- een hoogohmige bron gaat op een laagohmige ingang

(met bron bedoel ik gitaar, microfoon, kortom alle UITgangen van apparatuur)

Re: Re: Hoe werk impedantie nou eigenlijk?

Origineel geplaatst door MrM

Bedankt zover!

- een laagohmige bron, gaat op een hoogohmige ingang -> snap ik!

- een hoogohmige bron, gaat op een laagohmige ingang -> snap ik nog niet!
-> wanneer een versterker bijvoorbeeld aan minimaal 2 Ohm kan leveren, wat wordt daar dan mee bedoeld?
stel dat deze minimale impedantie 2 Ohm bedraagd dan drijf je de versterker toch naar een uiterste als de aangesloten speakers een impedantie hebben <= 2 Ohm? (bijvoorbeeld 2 x 4 Ohm paralel)

Impedantie
Eigenschap van een elektrisch component of circuit.
Als de (wissel) stroom in een circuit niet in fase is met de spanning spreken we van impedantie in plaats van weerstand. Fase verschuiving treedt op als er capaciteiten en/of zelfinducties in het spel zijn.
De impedantie duiden we aan met de leter Z en ze is altijd afhankelijk van de frequentie. De waarde van Z is altijd een complex getal, of er wordt aangeduid hoe groot de Ohmse weerstand en de capaciteit of zelfinductie zijn.

bron=http://www.breem.nl/fldbgr/bgri.htm

Re: Re: Re: Hoe werk impedantie nou eigenlijk?

Origineel geplaatst door Lacrosse
Bedankt zover!

- een laagohmige bron, gaat op een hoogohmige ingang -> snap ik!

- een hoogohmige bron, gaat op een laagohmige ingang -> snap ik nog niet!
-> wanneer een versterker bijvoorbeeld aan minimaal 2 Ohm kan leveren, wat wordt daar dan mee bedoeld?
stel dat deze minimale impedantie 2 Ohm bedraagd dan drijf je de versterker toch naar een uiterste als de aangesloten speakers een impedantie hebben <= 2 Ohm? (bijvoorbeeld 2 x 4 Ohm paralel)

Bij een microfoon, is het de bedoeling dat deze een signaal doorgeeft, maar niet vermogen aflevert; zodra je vermogen gaat vragen van een microfoon 'klapt' de spanning in elkaar. (Zie voorbeeld A uit mijn lange posting hiervoor.)

Bij een luidspreker is het echter wel de bedoeling om vermogen te leveren; een luidspreker verliest heeft veel elektrisch vermogen nodig om enig geluid te produceren. Om veel vermogen ergens in te pompen moet je geen spanning maar stroom leveren. In het dagelijks leven hebben we bijvoorbeeld een vaste netspanning van 230 Volt, en de stroom varieert per apparaaat.

Een luidspreker dient dus een lage weerstand te hebben; zodat de stroom er makkelijk door heen kan. Ook weer niet te laag, anders sluit je de boel kort. 2 tot 8 Ohm zijn standaard waarden.

De versterker is een zogenaamde vermogens-versterker (andere typen zijn spanningsversterkers, stroomversterkers of spanningsvolgers). Deze vermogensversterker levert met name stroom, vandaar dat deze graag een laagohmige belasting heeft.

Nou zijn al die lange verhalen van mij niet echt nuttig; ze leggen wel uit waarom, maar vertellen niet hoe:
vandaar een stukje toepassing:

Een citaat van Roland: De FV-300L is een solide volumepedaal voor podiumgebruik. Met zijn lage impedantie is hij ideaal om op effectpedaaltjes of op een klavier aan te sluiten.
Aansturing van effectapparaten tot zelfs het volume van een viool. De FV-50H (hoge impedantie) plaats je vóór je gitaareffecten, terwijl je de FV-50L (lage impedantie) dan weer na je effecten plaatst of op een klavier aansluit.

Ik heb zelf die Roland FV-300L (L van lage impedantie), deze mag je niet rechtsteeks op je gitaar aansluiten, wel na een effectpedaal; omdat je nou eenmaal de gitaar niet belasten mag met een lage impedantie; een gitaar is wat dat betreft net een microfoon; ze geven een signaal af maar geen vermogen.

Laatst gewijzigd:

De impendantie van een ingang moet altijd gelijk zijn aan, of groter zijn dan, de uitgangsimpendantie van het aangesloten apparaat.

http://www.breem.nl/pgversterkers.htm#Inleiding
Hier vindt je veel relevante informatie

Laatst gewijzigd:
Als vuistregel kun je stellen dat jack pluggen bedoeld zijn voor laagohmige verbindingen, en XLR voor hoogohmige verbindingen. De gitaar is daarop een uitzondering, maar let op, op bijvoorbeeld een Tascam US428, of de Roland SI-24 staat nadrukkelijk de Hi Z (van hoge impedantie) bij de (contra)jack plug voor de gitaar; alle andere jack pluggen zijn low Z.

XLR pluggen worden gebruikt voor simetrische verbindingen. Microfoons met een XLR aansluiting zijn b.v. laagohmig.

Origineel geplaatst door Black Castle
De impendantie van een ingang moet altijd gelijk zijn aan, of groter zijn dan, de uitgangsimpendantie van het aangesloten apparaat.

http://www.breem.nl/pgversterkers.htm#Inleiding
Hier vindt je veel relevante informatie

In geval van versterkers<-->luidsprekers misschien wel, maar dat gaat niet op voor elektronische apparatuur in het algemeen.

Origineel geplaatst door Black Castle
ff checken.

We hebben het hier toch over audiotoepassingen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie

Ja dat bedoelde ik ook, maar ik heb me vergist. Jouw verhaal klopt wel.

een hoogohmige bron, gaat op een laagohmige ingang --> gaat alleen met een DI (Een opamp of tranfo moet altijd eerst hoogohmig in laagohomig omzetten )

Back