MicroModular Update (en ander vraagje!)

MonoTron

Initiating Sequence..
Ik heb op dit moment een MM thuis staan van een vriend van me.

Hij heeft 'm al jaren en heeft geen internet. Ik weet dus zeker dat hij nog op een oude versie draait, dus ik wil voor hem versie 3.03 erop zetten.

Zijn er dingen waarop ik moet letten, behalve natuurlijk het opslaan van de patches? Is versie 3.03 echt beter, en nog belangrijker: is deze versie veel anders dan de eerste versie?

Verder kwam ik op het net tegen dat je polyphonie van de MM kunt vergroten door de LFO's als oscillatoren te gebruiken! Is dit inderdaad zo, heeft iemand er ervaring mee? Hoe klinkt dit?

Last but not least: Ik wil in zo kort mogelijke tijd te weten komen wat er allemaal met dit kastje kan, dus ik ga in eerste instantie heel wat patches downloaden (ook gelijk voor die vriend van me!). Zijn er naast de site van Clavia andere sites waar kwalitatief goede patches staan?

thnxz

Re: MicroModular Update (en ander vraagje!)

Origineel geplaatst door dsil
Ik heb op dit moment een MM thuis staan van een vriend van me.

Hij heeft 'm al jaren en heeft geen internet. Ik weet dus zeker dat hij nog op een oude versie draait, dus ik wil voor hem versie 3.03 erop zetten.

Zijn er dingen waarop ik moet letten, behalve natuurlijk het opslaan van de patches? Is versie 3.03 echt beter, en nog belangrijker: is deze versie veel anders dan de eerste versie?
3.03 is anders in de zin dat je patches van eerdere versies niet zomaar kan openen. Ook het aantal modules is groter als ik het goed heb (niet zeker, gelijk met een 3.03 begonnen).

Verder kwam ik op het net tegen dat je polyphonie van de MM kunt vergroten door de LFO's als oscillatoren te gebruiken! Is dit inderdaad zo, heeft iemand er ervaring mee? Hoe klinkt dit?
De polyfonie is maximaal 8 stemmen. Ja, je kunt inderdaad LFO's gebruiken, alleen is de waveform niet helemaal hi-fi en de keytracking loopt niet helemaal zuiver.
Last but not least: Ik wil in zo kort mogelijke tijd te weten komen wat er allemaal met dit kastje kan, dus ik ga in eerste instantie heel wat patches downloaden (ook gelijk voor die vriend van me!). Zijn er naast de site van Clavia andere sites waar kwalitatief goede patches staan?
http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/

The motherload :)

En ja: 3.03 is een grote verbetering, vooral extra modules erbij.
Geen twijfel aan, gewoon installeren!

De enige verandering tussen V2.10 en V3.03 zijn niet de modulen, maar de lay-out en de twee verschillende windows, waarmee vooral voor de Micro winst ten opzichte van de Voices te behalen valt.

De site van electro-music.com heb je al en vergeet vooral de Interested Threads niet, dan heb je leesvoer tot en met 2006 :) Er zijn een paar leuke tips bij om de bediening van de Micro iets uit te breiden. [C4 knop]

De polyfonie is afhankelijk van je PatchLoad. Er zijn Patches die het maximale, namelijk 32 stemmen, eruit halen! Daar gebruik je dan LFO's en GainControllers als Envelopes bij.

Maar vergeet vooral niet de Manual te downloaden en die vervolgens zeer nauwkeurig te lezen.

http://www.clavia.se/nordmodular/Files/NM3_0Ed2Manual.zip

Als je dat niet doet en je vraagt toch iets, dan krijg je strafpunten!

Wout

PS V2.10 is gewoon te openen in V3.03, oudere Patches, bv V2.00 niet Daarvoor is een converter gemaakt, zie:

http://www.iaf.nl/Users/BlueHell/index.htm

en ga voor Patcon

Back