MIDI wekt de doden tot leven

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Software ontwikkelaars Zenph Studios hebben een softwarepakket ontwikkeld waarmee muziek weer kan worden omgezet in MIDI data. Volgende maand worden twee concerten opgevoerd met deze software. De orginele opnames stammen uit 1928 en 1955. Bron: www.newscientist.com

Volledig artikel:
http://www.newscientist.com/article.ns?id=mg18624966.700

Mooi stukkie technologie! Ben erg benieuwd hoe 't werkt en hoe precies het is. Zou het bijvoorbeeld ook mogelijk zijn verschillende instrumenten te onderscheiden?

Een soort pitch-to-midi?

Ik vond dat een pakket als Melodyne dat al best goed deed.
Maar daar heb je de beperking dat je eigenlijk alleen monofone lijnen kan aanbieden ter verwerking, dus zelfs akkoordjes kan je vergeten. En het pakket gaat nogal over z'n nekkie van atonale geluiden (geluidseffecten, ringmods etc.)

Maar goed, blijkbaar is de techniek al weer verder gevorderd. Goed om te horen.
But I'll believe it when I see it.

(trouwens: linkje is dood!)

Origineel geplaatst door Hanz
Een soort pitch-to-midi?

Ik vond dat een pakket als Melodyne dat al best goed deed.
Maar daar heb je de beperking dat je eigenlijk alleen monofone lijnen kan aanbieden ter verwerking, dus zelfs akkoordjes kan je vergeten. En het pakket gaat nogal over z'n nekkie van atonale geluiden (geluidseffecten, ringmods etc.)

Maar goed, blijkbaar is de techniek al weer verder gevorderd. Goed om te horen.
But I'll believe it when I see it.

(trouwens: linkje is dood!)
Hmm... bij mij werkt de link wel gewoon.

Als ik het artikel moet geloven zijn de getransformeerde opnames van behoorlijk slechte kwaliteit. 1928, bestonden er toen al elektronische opnames? Of stond je toen nog voor een hoorn te blazen? In dat laatste geval moet de software wel heel goed onderscheid kunnen maken tussen wat muziek is en wat kraken van de plaat zelf... Ik ben erg benieuwd.

Vergelijkbare discussies

Back