Dat geluid van Keane...

pjeut

Ouwe rot
...wat is dat toch. Vooral in hun laatste hit "this is the last Time" komt dit geluid zeer nadrukkelijk naar voren.

In een interview in SOS met de producer stond dat er in ieder geval geen enkele gitaar is gebruikt. Maar dat kan niet de volledige verklaring zijn. De karakteristieken die mij in dat Keane-geluid opvallen, zijn:

1. heel opvallend, een heldere piano met een korte delay en een brede galm;
2. een zoemend, niet al te laag basgeluid;
3. drums niet echt opvallend;
4. de nodige strings en pads (welke weet ik niet);
5. en het belangrijkste, een alom overheersende "parelende" reverb, alsof je tussen bergen van satijn staat.

Wie kan er iets aan toevoegen? Vooral, wie weet welke hardware (compressors, finalizers, fx, merken ook graag) er is gebruikt?

t'an que.

Yes Sir.

Yes Sir.

Dat is 'em, 'k denk zowiezo interessant leesvoer voor the average SF-er.

Leuk om weer 'ns te lezen, maar...hetzelfde gevoel dat ik toen had, bekruipt me weer.
Zo'n experimentele uitstraling van "kijk ons 'ns apart wezen". "We hebben de drummer in het toilet gestopt en het geluid opgenomen via een stofzuigerslang met een mic uit 1930 die is aangesloten op een CCCP orgerversterker die is gesloopt uit een kerk in Wladivostok. Ja, dikke dinges, ik krijg dan toch het kruipende gevoel dat de echte "drive" komt uit state of the art electronica die dan aanhet eind van het verhaal terloops even wordt genoemd.
Trouwens de img van het rack met apparatuur zegt ook genoeg.

Mensen mee eens, of niet?

Prachtige cd met prachtige muziek, qua produktie vergelijkbaar met Coldplay
qua sound, tja ook mooie muziek alleen ik vind de produktie verre van mooi.

Te gecompressed, het schreeuwt je speaker uit, plat, weinig dynamiek, echt heel jammer.

Daar heb je wel gelijk in...

Daar heb je wel gelijk in...

...maar die platte sound is wel het karakteristieke van dit Keane-geluid. Een bijtende solo zou hier niet in passen.
Vooralsnog vind ik het mooi, maar ik kan me voorstellen dat het over een jaartje of wat niets meer zegt.

Blijft nog onbeantwoord; welke geluidsbewerking is verantwoordelijk voor die sound. Ik kan me niet voorstellen dat "plat comprimeren" het truckje is.

Origineel geplaatst door mikemix

Te gecompressed, het schreeuwt je speaker uit, plat, weinig dynamiek, echt heel jammer.

Re: Daar heb je wel gelijk in...

Re: Daar heb je wel gelijk in...

Origineel geplaatst door pjeut
...maar die platte sound is wel het karakteristieke van dit Keane-geluid.

Jawel, maar muziek moet niet geproduceerd worden op de mode van vandaag,
muziek produceer je op een manier dat een klassieker ook daadwerkelijk een
klassieker wordt/blijft.

Een goede produktie is tijdloos.

Mooi credo...

Mooi credo...

...Maar wel eentje waarop op dit forum en bij de muziek die gebezigd wordt veel wordt gezondigd.

Maar ik wil graag horen hoe die sound wordt gemaakt..Graag reacties.

Knappe jongen als je die onder de CP70 vandaan hoort! :D

Re: Mooi credo...

Re: Mooi credo...

...Maar wel eentje waarop op dit forum en bij de muziek die gebezigd wordt veel wordt gezondigd.

Maar ik wil graag horen hoe die sound wordt gemaakt..Graag reacties.

Staat dat niet in dat interview dan?

Vind ik niet...

Vind ik niet...

...of laat ik het zo zeggen, er staat m.i. teveel mythe in over "geheime trukjes" en zo. Bijv. eerst de zanger vier keer laten inzingen en daarna een half uur pauze omdat 'ie anders gaan nadenken...

Ik heb het idee dat de sound van Keane een grote gemene deler heeft die te omschrijven valt in audio-termen en te verklaren valt in audio-apparatuur. In het interview draait Andy Green wat gemelijk om de techniek heen terwijk ik juist daarin geïnteresseerd ben.
Of lees ik het soms verkeerd?

(kan ook)?

Typisch een productie die het lekker doet op de radio. Het doet mij een beetje denken aan de 80's, sequence'jes, CP-70, wat strings, veel compressie. Ik speel zelf ook een nummer van Keane live, "Someone Only We Know", een mix van CP-70 samples, ac. piano samples, strings + reverse string effecten.

Origineel geplaatst door Sjaak
Typisch een productie die het lekker doet op de radio.

Klopt...maar als ik E20,- uitgeef voor een orginele cd, dan wil ik ook
muziek horen die niet voor de radio wordt gemaakt maar voor mijn
fatsoenlijke installatie.

Klopt...maar als ik E20,- uitgeef voor een orginele cd, dan wil ik ook
muziek horen die niet voor de radio wordt gemaakt maar voor mijn
fatsoenlijke installatie.

Juist.

Maar tegenwoordig is het war of the loudest smerige brickwalltroep die er bestaat.
En dan nog eens na te gaan als zo'n single op de radio door ene optimod gehaald wordt.
Balknebreise pap wordt het.

Origineel geplaatst door trash
Juist.

Maar tegenwoordig is het war of the loudest smerige brickwalltroep die er bestaat.
En dan nog eens na te gaan als zo'n single op de radio door ene optimod gehaald wordt.
Balknebreise pap wordt het.

:r

Tja, en wat dacht je van Slam Fm via internet streamen, walgelijk!
Alsof je voor een buis met geluid zit die tot over z'n
nek wordt ge-excited, niet om aan te horen.

Oke, ik ben niet de doelgroep, maar wie dan wel, of heeft de doel-
groep poep in hun oren?

Helaas gaat dit ook een beetje op voor Keane...

aan de man van de topic

in mijn kennelijke staat heb ik niet de hele topic doorgenomen
dus misschien is het al genoemd
maar in de sound on sound van okt nov of desnoods sept 2004 staat een heel interview
met de heren Keane

in ieder geval gebruikt men de yamaha piano CP70 (nee ... echt waar !?)
maarrrrr voor de bass wordt de nordlead ingezet
ik kan er niet te lang naar luisteren
maar volgens mij is bedoeld een moogbasje te imiteren

Ikheb blijkbaar niet de goeie vraag gesteld...

Ikheb blijkbaar niet de goeie vraag gesteld...

...(of het verkeerde forum geconsulteerd).

het gaat mij vooral om het "totaal-geluid". er is iets in dit geluid; nabewerking, final-touch, waardoor het lijkt alsof het geluid in bitterzoete golven over de bergen komt rollen (XQS Me for my beeldspraak). Het doet mij als totaal aan de smaak van bitterkoekjes met peterselie denken.

Hé, leuk idee voor een thread: aan welke smaak of geur doet een bepaald geluid je denken.

Maar goed, even terug. Natuurlijk is die yamaha-vleugel zéér bepalend voor het geluid, maar ik heb eerder de indruk dat de schatplichtigheid andersom ligt: er is gekozen voor die yamaha omdat die zo goed in dit geluid past dan dat die Yamaha dit geluid heeft bepaald.

Misschien wat te diep, maar toch, graag jullie reactie: "waardoor wordt dit totaal-geluid bepaald; welke bewerking is toegepast waardoor dit rollende karakter is verkregen".

BTW, in het nummer Newyearsday van U2 kom je dat zelfde rollende karakter tegen, die CP70 trouwens ook.

Pjeut.

Re: Ikheb blijkbaar niet de goeie vraag gesteld...

Re: Ikheb blijkbaar niet de goeie vraag gesteld...

...(of het verkeerde forum geconsulteerd).
het gaat mij vooral om het "totaal-geluid". er is iets in dit geluid; nabewerking, final-touch, waardoor het lijkt alsof het geluid in bitterzoete golven over de bergen komt rollen (XQS Me for my beeldspraak).
...
Natuurlijk is die yamaha-vleugel zéér bepalend voor het geluid, maar ik heb eerder de indruk dat de schatplichtigheid andersom ligt: er is gekozen voor die yamaha omdat die zo goed in dit geluid past dan dat die Yamaha dit geluid heeft bepaald. Misschien wat te diep, maar toch, graag jullie reactie: "waardoor wordt dit totaal-geluid bepaald; welke bewerking is toegepast waardoor dit rollende karakter is verkregen".

Pjeut, Het is niet zo dat de met 1 Protools plugin of hardware finalizer de final sound hebben gemaakt. Als je het SOS interview goed leest staat er o.a. het volgende in:

CP70 sound - Sommige stukken zijn mbv een Guitar amp opgenomen om de sound iets agressiever te makenen. Daarnaast hebben ze een Sansamp bass amp gebruikt om de lage CP70 noten op te krikken om de CP70. In Protools zijn er ook verschillende CP70 tracks gedubbeld, incl acoustische piano's. Als je goed luisterd hoor je ook verschillende CP70's sounds in de nummers, daardoor klinkt het ook breed en vet. De CP-70 is dus behoorlijk bewerkt.

EQ - Er zit vrij veel mid-hoog en hoog in de zang (radio sound) + compressie

Re: Re: Ikheb blijkbaar niet de goeie vraag gesteld...

Re: Re: Ikheb blijkbaar niet de goeie vraag gesteld...

Origineel geplaatst door Sjaak
- Sommige stukken zijn mbv een Guitar amp opgenomen om de sound iets agressiever te makenen. Daarnaast hebben ze een Sansamp bass amp gebruikt om de lage CP70 noten op te krikken om de CP70.

Kijk, dat bedoel ik dus met een beetje interessant doen. Maar goed, misschien zit ik er wel helemaal naast, en zijn ook in dit VA-tijdsgewricht dergelijke oldscool trukjes nodig om tot "the real thing" te komen.

Duidelijk, bedankt, dus voor een hitnotering:

terug naar vintage...weg met plug-in.

Groet,
Pjeut.

Back