Welke hardware voor live zang ?

Mhika Ra

Slapende Songwriter
Hoi !

Er zijn al wat leuke threads over warme vocals, breder dikker enzovoort. Maar, wat is gebruikelijk bij live zang ?

Kan iemand me tips geven over welke compressor, pre-amps, en wat gebruikelijk is ?

Dank,
Mhika Ra

Bij veel bandjes zie je DBX 166/266 als compressor, lekker goedkoop en werkt behoorlijk. Zelf gebruik ik geen compressor voor de zang, zorgen dat je voldoende headroom hebt en geoefende zangers/zangeressen.

Speciale mic-preamps zie je niet zoveel in het live circuit.

Als FX wordt normaal gesproken wat galm gebruikt, in mijn ogen vaak teveel en te lang. Persoonlijk hou ik van een kortere galm, room of plate, die pas hoorbaar is als je hem uitzet. Veel zing-mensen houden wel van galmbakken, maar het maakt het allemaal slecht verstaanbaar, rommelig en vol, een compressor is dan weer wel nodig om de boel uit het rood te houden.

Het belangrijkste is toch een goede mixer, met een goed EQ, liefst parametrisch om die nare rondzingfrequenties te kunnen onderdrukken. Bij een goede mixer heb je gelijk goede mix-preamps, veel EQ is dan meestal niet nodig. Zelf gebruik is A&H, de mixwizzard, zeer goede prijs kwaliteit verhouding, maar ook Mackies, Soundcraft, enz. zie je veel.

Hoi Bert,

Dank voor je reactie. Ik heb even naar die DBX compressor gekeken, dat is in ieder geval betaalbaar.

Het idee is om ook live de zang zo 'strak' mogelijk te krijgen, het gaat om rockmuziek.
Ik wil ergens tussen die chain van apparatuur ook een delay zetten die ik zelf kan tweaken tijdens de zang, een beetje delay/feedback in de refreintjes/solo's.

Wat betreft die galm, ligt er natuurlijk aan in wat voor een ruimte je speelt of dat erg veel of weinig moet/mag zijn.
Mar als ik jou goed begrijp is het dus logisch om die compressor aan het eind van het signaal te zetten, zodat de feedback van de delay (en of reverb) niet teveel rond gaat zingen.

Wat betreft de Preamp, als ik zeker wil zijn altijd hetzelfde geluid te kunnen benaderen dan moeten we dus als band OF een goede (eigen) mixtafel hebben (met pre-amps) of ik koop zelf een pre-amp en plug die in welke mixtafel er aanwezig is bij het optreden.

Weet er iemand voorbeelden van zangers die hun eigen zang tweak/fx-en tijdens de performance ?

Mhika Ra

Ik zou de compressor VOOR de reverb/delay zetten hoor! Anders kan het nog wel eens raar (onnatuurlijk) gaan klinken. Ik denk dat je je over die preamp niet te veel zorgen hoeft te maken; zo'n beetje iedere tafel heeft pre-amps (zeker in zalen/theaters/podia e.d.). Om overal het zelfde geluid te krijgen heeft zo'n preamp niet eens zo heel veel invloed. Juist in de versterking, speakers en akoestiek gaat heel veel zitten.

Zangers die live tweaken? Radiohead doet live nog al eens wat met de Korg Kaosspad.

Origineel geplaatst door Mhika Ra
Weet er iemand voorbeelden van zangers die hun eigen zang tweak/fx-en tijdens de performance ?

In een band waarin ik ooit gespeeld heb, zat een rapper die z'n stemgeluid regelmatig vernoikte met e.o.a. digitech dubbel pedaal-dingkie. Hij wist daar best leuke dingen uit te peuteren !

Hey Proto,

Thanx man. Ik wilde al Radiohead als voorbeeld noemen (Tom York), maar wist niet helemaal zeker of hij dat zelf deed (ben notabene op een radiohead concert geweest, maar goed). Een Kaospad dus.

Pre-amps in de tafel. Mooi, dat scheelt 1 pre-amp. En de betere zalen hebben dan natuurlijk vaak ook een compressor in/aan die tafel zitten ? Logisch ?

Nu zit ik me alleen af te vragen wat dan een logische routing is als ik zo'n kaospad ga gebruiken.

mic -> pre-amp/tafel -> kaospad -> reverb -> compressor ?

Gaat dat werken van Mixtafel terug naar podium/kaospad ?

Origineel geplaatst door Mhika Ra
Hey Proto,

Thanx man. Ik wilde al Radiohead als voorbeeld noemen (Tom York), maar wist niet helemaal zeker of hij dat zelf deed (ben notabene op een radiohead concert geweest, maar goed). Een Kaospad dus.

Pre-amps in de tafel. Mooi, dat scheelt 1 pre-amp. En de betere zalen hebben dan natuurlijk vaak ook een compressor in/aan die tafel zitten ? Logisch ?

Nu zit ik me alleen af te vragen wat dan een logische routing is als ik zo'n kaospad ga gebruiken.

mic -> pre-amp/tafel -> kaospad -> reverb -> compressor ?

Gaat dat werken van Mixtafel terug naar podium/kaospad ?
Volgens mij doet Tom York niet (altijd?) de effecten zelf; vaak doet de toetsenist dat. Sommige zalen zullen idd een compressor hebben staan (in het theater waar ik werk iig wel).

btw, de Kaoss pad heeft zelf ook een mic input. Die is niet echt geweldig volgens mij, maar je zou 'm altijd kunnen proberen.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Volgens mij doet Tom York niet (altijd?) de effecten zelf; vaak doet de toetsenist dat.

Volgens mij is het de gitarist.*D

Back