Akai MFC42, uw mening daarover

Exorbis

PhonoFiel
Na wat pielen met m'n drumcomputers, bestefte ik me dat een filter/effect onwijs gewenst zou zijn.
Ik zit nu te twijfelen tussen een Sherman filter bank (1 of 2) en een Akai MFC42, persoonlijk gaat mijn keus naar een MFC42 vanwege de prijs en het feit dat ie preset mogenlijkheden heeft.

Enige commentaar or reviews over deze 2 rivalen ?

Re: Akai MFC42, uw mening daarover

Het zijn geen rivalen van elkaar, de shermans zijn qua geluid ranzig en de mfc is gewoon een filter. Het zijn allebei goede apparaten. Welke voor jou het beste is hangt af van wat je er mee wil. Wil je gewoon met je geluid kunnen tweaken en freaken -> sherman. Wil je gewoon een filter (met wat extra's) -> MFC.

Re: Re: Akai MFC42, uw mening daarover

Re: Re: Akai MFC42, uw mening daarover

Origineel geplaatst door Blinx
Welke voor jou het beste is hangt af van wat je er mee wil. Wil je gewoon met je geluid kunnen tweaken en freaken -> sherman. Wil je gewoon een filter (met wat extra's) -> MFC.
Laat ik het zo zeggen dat de simpele 4 delige parametrische freq. sweeps op m'n huidige rack mixer al heel wat dimensie kan toevoegen aan m'n geluid, heeft me enig zins op een lichte manier onder de indruk gebracht. Nou weet ik niet echt of dit concept valt onder een gewone filter als ik er sowiezo meer wil dan filteren alleen ?
Origineel geplaatst door sander
Ik heb diverse malen gelezen dat die Akai filter nou niet echt goed zijn kwa geluid.
In de zin dat het geluids kwaliteit beroerd is ? of ? ......

Re: Re: Re: Akai MFC42, uw mening daarover

Re: Re: Re: Akai MFC42, uw mening daarover

Origineel geplaatst door Exorbis
Laat ik het zo zeggen dat de simpele 4 delige parametrische freq. sweeps op m'n huidige rack mixer al heel wat dimensie kan toevoegen aan m'n geluid, heeft me enig zins op een lichte manier onder de indruk gebracht. Nou weet ik niet echt of dit concept valt onder een gewone filter als ik er sowiezo meer wil dan filteren alleen ?

De Sherman is echt anders dan je 4 delige parametrische freq. sweeps, sherman is gewoon super ranzig, wat er schoon ingaat komt er meestal kapot uit. Je moet misschien ff naar wat fragmenten luisteren op de Sherman site of luister naar de kick`s van Promo en Catscan.

andere mogelijkheid
electrix filterfactory:eureka:

Origineel geplaatst door sander
Ik heb diverse malen gelezen dat die Akai filter nou niet echt goed zijn kwa geluid.

Ik heb zelf een Akai MFC42 en ben er toch dik tevreden over moet ik zeggen. De sound vind ik goed. Ik heb ook regelmatig met een Sherman gespeeld, maar zoals al gezegd: die is niet te vergelijken met een Akai MFC.

Wat ik een groot voordeel van de Akai vind is dat hij stereo is...de Sherman is mono.
Een groot voordeel van de Sherman is dat er een envelope inzit...die ontbreekt in de Akai.

Er zijn nog veel meer verschillen te noemen, maar dit zijn voor mij de 2 belangrijkste naast de sound.

Met de Mutator en Electrix Filter Factory heb ik weinig ervaring.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Wat ik een groot voordeel van de Akai vind is dat hij stereo is...de Sherman is mono.
Een groot voordeel van de Sherman is dat er een envelope inzit...die ontbreekt in de Akai.

Hmmm...vraag me dan toch af waar de ADSR knoppen voor zijn op de MFC42?

M.a.w. er zit wel gewoon een envelope op de MFC42. Misschien bedoel je envelope follower. Kan zijn dat die niet op de MFC42 zit en wel op de Shermans.

Origineel geplaatst door Acidfever
Hmmm...vraag me dan toch af waar de ADSR knoppen voor zijn op de MFC42?

M.a.w. er zit wel gewoon een envelope op de MFC42. Misschien bedoel je envelope follower. Kan zijn dat die niet op de MFC42 zit en wel op de Shermans.

Jaja inderdaad, ik heb een foutje gepost.

Er zit inderdaad wel een envelope op

Maar je kan de envelope dus niet middels het ingestuurde audio signaal triggeren. Het triggeren van de envelope kan enkel met de LFO, midi of handmatig.
De Sherman kan wel de envelope triggeren aan de hand van het inkomende audio signaal.

Ook al eens gedacht aan een Mutronix Mutator? Die is ook heel goed, maar anders dan de Sherman; niet zo aggressief. En wél stereo.

Ik vind de Akai erg okee; hij doet gewoon wat hij moet doen. De distortion en de phase-shifter zijn daarnaast leuke extra's op een filter dat sowieso al erg compleet is uitgerust. Zeker als je naar de (tegenwoordige) prijs kijkt is dit gewoon een winner, die ook nog eens degelijk is en er (vind ik) niet slecht uitziet.

Minpuntje aan de Akai vind ik de resonantie; die is wat te extreem en niet helemaal mijn cup of tea. Bovendien is de Sherman (denk ik; heb ik nooit gehad) gewoon een stuk bruter een nog meer in staat het bronsignaal onherkenbaar te verminken......lijkt mij dan ook veel meer een experimenteerbak (nog meer mogelijkheden) en als zodanig dus erg aantrekkelijk.

Pluspunt (is al genoemd) van de Akai is het feit dat je 1 stereo en 1 mono bron onafhankelijk (als je dat wilt) van elkaar kan bewerken.

Voorlopig houd ik het dus maar bij mijn MFC-42 want daar ben ik nog zeker niet op uitgekeken.

Vergeet de miniworks van Waldorf niet. Helaas mono, maar verder een prima bakkie!

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik vind de Akai erg okee; hij doet gewoon wat hij moet doen. De distortion en de phase-shifter zijn daarnaast leuke extra's op een filter dat sowieso al erg compleet is uitgerust
De extra's zoals een distortion etc. is zeker een belangrijke rede waarom ik me eerder tot de MFC42 aangetrokken voel :P

Maar alle functies op een filter/effect unit die mijn kicks wat "dikker" of "massiever" kan maken is sowiezo welkom.

Akai is cool...
Electrix is karakteristieker!
Mutator heb ik zelf niet maar wel een ms-20m en da's geloof ik bijna t'zelfde!
Zó'n mcf42 is nooit weg....een lekkere cleane maar als je wilt ook rauwe filterbak!
Kopen die handal zouk zeggen:D

Hmm... een MFC42 is zo te zien niet echt 2e hands te vinden, dan maar hopen dat ze nieuw niet al te duur zijn

Jammer, er stond er hier één op marktplaats, maar is net verkocht.
Hè ironisch, had je er niet zoveel over liggen lullen had je nu één gehad. }:|
Maar ik geloof dat ze nieuw iets van 300 kosten bij feedback. Is te doen toch?

Origineel geplaatst door 100%
Hè ironisch, had je er niet zoveel over liggen lullen had je nu één gehad. }:|
Ik kan mezelf troosten door jouw te vertellen dat ik er over begon te informeren voordat ik uberhaupt wist dat er ééntje te koop was.
Origineel geplaatst door 100%

Maar ik geloof dat ze nieuw iets van 300 kosten bij feedback. Is te doen toch?
mjuah..... ik wacht liever tot er weer ééntje 2e hands te koop word aangeboden, ik moet namelijk nog een extra mengpaneeltje aanschaffen...

He Exorbis:)

Die mfc is echt een deur open dicht filter met weinig tot geen ballen!!!!!!!!

Een yamaha CS-10/korg MS-20/Sherman filterbank is echt de shit......

Die Akai heb ik met Just beluisterd bij Feedback en de klank echt te sip, WTF heb je aan een stereo filter als de meeste zooi die je erin gooit mono is?????? Zit echt niet te wachten op een stereo gefilterde basskick met alle fase shit!!!

Laterzzzzz

bRzz

en ja ik heb een filterbank 1 en een ms-20 en nee ik zou nooit een akai filter willen.....ze zijn niet voorniets zo cheap geworden!!!!!

Origineel geplaatst door brz
He Exorbis:)

Die mfc is echt een deur open dicht filter met weinig tot geen ballen!!!!!!!!

Een yamaha CS-10/korg MS-20/Sherman filterbank is echt de shit......

Die Akai heb ik met Just beluisterd bij Feedback en de klank echt te sip, WTF heb je aan een stereo filter als de meeste zooi die je erin gooit mono is?????? Zit echt niet te wachten op een stereo gefilterde basskick met alle fase shit!!!

Laterzzzzz

bRzz

en ja ik heb een filterbank 1 en een ms-20 en nee ik zou nooit een akai filter willen.....ze zijn niet voorniets zo cheap geworden!!!!!

Hoe wil jij een complete stereo mix filteren met een mono filter?
Wat jij "ballen" noemt is niet altijd gewenst...ik heb ook nog zooitje Korg MS en een Yamaha CS30....ik zou mijn Akai niet willen missen.
En dat de MFC niet voor niets zo goedkoop is geworden kan je nu nog niet zeggen. Want zou een TB303 dan ook niet voor niets zo goedkoop geweest destijds? De tijd zal het leren of een MFC wel of niet goedkoop blijft.

Tis een kwestie van smaak vrees ik.

Back