MPC 4000 Compatability

Ustka_Slupsk

Stamgast
Hallo - ik heb een vraag. wellicht dat iemand mij kan helpen.

Ik kan het verhaal nergens echt op het internet terugvinden. En geloof het of niet, akai zendt
als mpc 4000 manual de manual van z8 mee. hahahah! Wat een joke!

Anyway - Mijn vraag is dit:

Ik heb een mpc 2000xl EN een akai z8. Beide - fantastische machines.
Ik ga binnenkort live en wil zo weinig spullen mee nemen. Liefst geen racks. Dus dacht ik
om de mpc en de z8 in een doosje te stoppen - de MPC 4000.

waar ik niks over kan vinden is compabiliteit tussen de twee.

dus:

1. Kan ik de programs en de . all files van de mpc2000xl zomaar in de MPC4000 laden?

en vooral:

2. Kan ik de .all files van de mpc2000xl in de 4000 laden en tegelijkertijd de bijbehorende
multi van de z8 (.akm). Zodat ik meteen het gehele nummer van de mpc2000 en z8 naar de mpc4000 heb overgeplaatst. (!!!????)

3. Is de laatate os van de mpc4000 stabiel en kan ik zonder kopzorgen zon bak kopen?

4. Ik heb gehoord dat je de witte/zilvere mpc4000's beter niet kunt kopen: waarom?

:kimono:

thanx alvst !

een paar antwoorden heb ik voor je:
1. Volgens mij kan de MPC4k de MPC2k files wel lezen, maar zeker weten doe ik dit niet...
2. De Multi van de Z8 moet zonder problemen in de MPC4k passen aangezien ze beide dezelfde sample engine hebben, maar hoe dit samen gaat met de MPC2k files, dat weet ik niet...
3. O.S. 1.71 schijnt enkele kleine buggies te hebben, maar OS 1.70 is zo strak als een tientje!
4. Complete stierenpoep! De oudere MPC4k's zijn wit, de nieuwere zijn blauw... verder geen enkel verschil!

Meer info over de MPC4k: HIERO

Zou ik zo op voorhand ook niet weten, al lijkt het me wel vreemd (maar bij Akai kan je alles verwachten).
Zowiezo sampled de MPC2000XL standaard t/m 16/44.1 en de 4000 kan t/m 24/96 aan.

het gaat me vooral om de 2e vraag -

k wil al mijn eerder gemaakte nummers - zo in de mpc4000 kunnen gooien

Lijkt me opzich geen slecht idee even een program. all files mee te nemen
naar een winkel /forum lid om te testen wat dit in de praktijk doet.

Winkel lijkt me zowiezo geen slechte optie zeker als je serieus van plan bent
één aan te schaffen.

probleem is dat er geen goede winkel in om er een ergens te testen.

Ik woon in amsterdam en hier zijn enkel winkels met uitzuigers en fossielen

Over feedback (utrecht) ben ik ook al niet erg over te spreken wat betreft hulpbereidheid.

Maar ik zal vroeg of laat iemand tegenkomen die wellicht een akai mpc 4000 heeft.

gr
Ustka_Slupsk

Origineel geplaatst door Lacertus
Mail anders ff een MPC2k bestand naar me, dan gooi ik het ff op de MPC4k, en kijken wat er gebeurt...

ok -

ik mal een .all file en een program uit een mpc.

Ik zou graag willen weten of je daarbij tegelijkertijd een .akm bestand in de sampler kan openen
en deze dus aan de .all file kan "koppellen".

Hoe werkt dat eigenlijk op de mpc4000,

is de sequencer data gescheiden van de sampler data of is het allemaal een grote file? -

en hoe doet de sampler gedeelte dat dan als ie .akp's van sample cd's moet lezen?

- later vandaag mail ik de files naar je toe

rg
U_S

Ik heb een tijdje met mpc's geklooid....
De uitwisselbaarheid liep allesbehalve vlot tussen een 2000xl en 4000.
De sequences kloppen nog wel maar de drumsets fx etc.. tja da's allemaal vaag...
M.a.w. Je moet je tracks weer onderhanden nemen om ze af te spelen op een 4000.

ff off topic/ ben ik blij dat ik van die 4000 af ben, wat een log, langzaam en omslachtig apparaat!
Ik vind em alleen handig als je echt ook een sampler-man bent, de sequencer is misschien uitgebreider, maar daardoor ga je niet per se complexer of beter sequencen.
de mpc2000xl daarentegen deed wat ie moest doen zonder al te veel poespas.

Origineel geplaatst door mecanoiz
De sequences kloppen nog wel maar de drumsets fx etc.. tja da's allemaal vaag...

ff off topic/ ben ik blij dat ik van die 4000 af ben, wat een log, langzaam en omslachtig apparaat!
Ik vind em alleen handig als je echt ook een sampler-man bent, de sequencer is misschien uitgebreider, maar daardoor ga je niet per se complexer of beter sequencen.
de mpc2000xl daarentegen deed wat ie moest doen zonder al te veel poespas.

log en langzaam? hoe bedoel je?

Origineel geplaatst door mecanoiz

Dit is toch te gek voor woorden?
Kijk die FX snap ik nog wel, maar je drumsets?

Ik heb net ff met Ustka_Slupsk's bestanden mogen spelen...

Het gaat erom dat ik alles redelijk eenvoudig om kon zetten. De MPC leest alle bestanden probleemloos. In de sequence stonden echter geen track-titles meer, en je moet de programms opnieuw toewijzen in de sequence: of alle samples op de juiste plek staan weet ik dus niet zeker...

In het kort komt het hier op neer: de files van de Z8 gaan probleemloos over volgens mij... Aan de sequences van de MPC2k zul je toch nog het nodige werk moeten verrichten wil het allemaal staan zoals het stond op de MPC2k.
Volgens mij neemt hij alleen de MIDI-data goed over, en laat hij de rest (zijnde MPC specifieke dingen; filter/fx-instellingen, namen, etc) in het midden, en dat mag je dan nog ff lekker zelf uitzoeken. De overstap naar de MPC4k zul je dus niet twee dagen voor een live-gig moeten doen, want dan gaat het gegarandeerd mis!!

Hou mecanoiz's opmerkingen dus in de gaten...
Ik ben het trouwens niet met hem eens dat het een log apparaat is: het is een Z8 sampler, én een top-sequencer in één apparaat! Het duurt even voordat je hem goed door hebt inderdaad, maar dan heb je ook wat! Je hebt al met een Z8 gespeeld dus het sample gedeelte ken je wel, alleen moet je ff wennen aan de seqencer... ik zie geen onoverkomelijke problemen...

:okdan:

thanx dude!

waarom moet ik trouwens wennen aan de seuqncer. is het niet gewoon precies hetzelfde als in de mpc2000xl ??

Back