Brom Yamaha Motif 6

Ronnie

Stamgast
Hoi allemaal,

ik zit met het probleem dat ik een brom heb in mijn yamaha motif, het is niet overal mijn huidige oefenruimte heeft een brom, en 80% van de optredens krijg ik de brom. Ik heb ook in andere oefenruimtes gespeeld alles helemaal oke.
Wat kan hiermee aan de hand zijn? Ik sluit mijn synthisiser op een Ge-aard stopcontact aan. Ik kreeg de tip van mijn geluidsbedrijf: Leg een Ge-aarde stekkerdoos en een ongeaarde stekkerdoos op podium, bromt hij in het geaarde stekkerdoos, plug hem dan in de ongeaarde stekkerdoos...

Zou dit de oorzaak zijn?? Geaard spelen?

Als iemand me hiermee kan helpen, bedankt!!

Groeten,

Ronald

(www.7opdeschaalvanrichter.nl)

Re: Brom Yamaha Motif 6

Origineel geplaatst door Ronnie
Zou dit de oorzaak zijn?? Geaard spelen?

Ja, een aardlus als gevolg van het gebruik van een gaard stopkontakt kan heel goed de oorzaak zijn van die brom. Het gebruik van een niet-geaard is een oplossing, maar kan ook weer andere problemen met zich meebrengen. Zo kunnen de niet-geaarde (metalen) behuizingen van bijvoorbeeld 2 synths onder een verschillende spanning komen te staan. Als je beide behuizingen aanraakt, dan kun je er in het ergste geval een flinke schok van krijgen.

Hoi Ronnie,

Ik weet zelf niet precies hoe dit allemaal zit, maar op het Motifator-forum kun je veel topics terugvinden die te maken hebben met brom. Probeer eens of je daar een oplossing voor je probleem kunt vinden. Tip: Ik denk dat je de oplossing wel tegen moet komen als je op keywords "ground loop" zoekt *D

Succes,

Bluze

Brom Motif 6

Brom Motif 6

Gisteravond eens geaard en ongeaard blokje stroom gebruikt..

Bij geaard redelijke harde brom, toen ik omplugde in niet geaard stroom was dat een stuk minder,
maar er zit nog steeds een brom in mijn toetsenbord... DI ertussen helpt niet...

Iemand enig idee hoe dit kan?

laat me het weten!

Ha die Ronnie,

Heb je al gezocht op het Motifator-forum, waarnaar ik je in mijn vorige reply een linkje heb gegeven? Ik denk dat je er met behulp van de verschillende topics over humm dan wel uit moet komen. Afijn, ik heb even gezocht voor je. Het kan eraan liggen dat je monitor/versterker niet in dezelfde power strip zit als je Motif. Ik weet niet of die DI Box ondanks dat een einde aan de humm zou moeten maken, maar probeer het even, zou ik zeggen. ;)

Succes,

Bluze

Wat ik maf vind is dat je zei dat je het alleen in de oefenruimte hebt....lijkt mij dan een issue met de stroomvoorziening daar. Ik heb ook wel eens problemen gehad en dat bleek uiteindelijk door een spanningskast 2 huizen verderop op een bouwterrein veroorzaakt te worden.

Nog wat tips om het probleem te isoleren:

1) Sluit alle gear altijd aan op hetzelfde stopkontakt, dus niet je versterker op stopkontakt A en je synth op B. Verder, zet alle gear uit en zet enkel je Motif aan zodat je er zeker van bent dat het ook echt een brom is van je Motif.

2) Bromt je Motif ook stand-alone ook op de koptelefoon uitgang? Dus zonder audio en midi aansluitingen naar andere synths, mixers, monitors etc...

hey het is niet alleen in de oefenruimte, ook bij live-gigs zo nu en dan..
ik zat ook in een andere oefenruimte daar had ik geen last...
Koptelefoon uitgaan 100% oke, op les word alles aangesloten op mengtafel naar boxen ook daar geen probleem..

alleen in de huidige oefenruimte plus af en toe met optredens met goed geluidsbedrijf erbij die problemen...

ik snap er nix van... moet zegge met ongeaarde stroom minder ruis in de oefenruimte, niet super hoorbaar... maar als we weer spelen met 4kw set weet ik het niet...

Ik neem aan dat het een 50 Hz brom is. Istie trouwens hard of alleen hoorbaar als je alles vol open zet? Bij gigs: let op als je met een lichtinstallatie speelt, daar worden vaak storingen door veroorzaakt. Dimmers....idem dito, heb eens in een kroeg gespeeld met van die mooie ingebouwde plafond verlichting....

Andere vraag: hoe loopt het audio signaal pad tussen je Motif en de PA mixer? Bromt je Motif alleen over de PA of ook op je eigen live monitor? Wat voor bekabeling gebruik je? Ongebalanceerd, gebalanceerd?

met geaarde contactdoos ertussen: brom hard hoorbaar.
zonder aarde, als je set voluit zet erg goed hoorbaar.

Alles aangesloten met normale kabels, naar klein eurorack mengtafeltje, zit ook di's tussen.
De brom is zowel op de in-ear monitor te horen als in de zaal.
Ik wil graag een oplossing hiervoor vinden, want geluidsbedrijf word nogal boos erover...

dat is wat ik erover kan zeggen...

Gebruik je de Behringer mixer als synth mixer voor de motif en evt andere synths of is dat de PA mixer? Maw: prik je de motif rechtstreeks in de PA Mixer ja of nee? Zo ja, hoeveel meter kabel zit daar tussen? En als je nog een DI tussen de Motif en de Behringer hebt zitten, maak je dan ook gebruik van gebalanceerde 6.3 mm jacks of XLR kabels?

Groeten
Sjaak

Back