[Firewire] welke pcmcia adapter?

maxdox

rode peper en knoflook
Omdat mijn laptop geen firewire aansluiting heeft, zal ik een firewire adapter moeten kopen.

Mijn gevoel zegt dat ik gewoon voor het duurste a-merk moet gaan. De adaptec 1430 voor 79,-E.

Maar ik zie allerlei b-merken voor veel minder, zelfs vanaf 20,-E

Kan iemand mij de verschillen uitleggen? Gebruikt zo'n duurder model misschien minder (of geen) cpu?
Welke problemen kan je verwachten indien je geen a-merk neemt? Of maakt het allemaal geen zak uit, het blijft immers een relatief eenvoudig chippie...

Wat zouden jullie mij adviseren?

Oh ja, ik heb een ESI quatafire 610 firewire interface (erg ok).

Qua Firewire interfaces heb je geloof ik maar een beperkt aantal oplossingen (chipsets) die verkocht worden door een groot aantal merken.

Je hebt (zo even uit m'n hoofd) de chip van Texas Instruments, die van Lucent, die van VIA en die van NEC. Die laatste schijnt bekend te staan om de incompatibiliteit (3x woordwaarde... :D).

Ik heb zelf een MOTU 828mkII firewire interface, en daarvoor wordt een Texas Instruments of Lucent firewire chip aanbevolen. Gelukkig werkte mijn onboard VIA chip ook prima.

De MOTU werkt in ieder geval niet met de NEC. ( http://www.motu.com/techsupport/technotes/document.2001-04-06.9305665162/view )

Ik zou even kijken welke chips worden ondersteund door ESI, en welke expliciet niet.

Verder is er trouwens ook nog verschil tussen FW400 (de oorspronkelijke snelheid) en FW800 (een nieuwere variant).
Ik ben niet precies op de hoogte van de details, maar FW800 is niet alleen 2x zo snel, maar brengt ook weer een aantal eigen probleempjes (Windows XP SP2-gerelateerd) met zich mee. Of dat inmiddels gefixed is, weet ik niet.

:okdan: ik ga het checken..

Is er ook nog verschil in cpu gebruik? Bij scsi kaartjes heb je zoiets als passieve, en actieve varianten. De laatste heeft een eigen "cpu" en belast daardoor de hostcomputer vrijwel niet.

Is dit ook het geval bij firewire kaartjes? Maw, belast zo'n kaartje van 79,-E de computer veel minder als een kaartje van 20,-E?

Dat Windows XP sp2 is inmiddels weer een hotfix voor met FW800.

En de adaptec wordt bijna overal aangeraden.

Back