Zelfgemaakte samples resamplen tbv polyfonie

MonoTron

Initiating Sequence..
Nou, de naam zegt het al wel een beetje:

Ik heb met verschillende waveforms wat leuke geluiden gemaakt in m'n A4K. Het klinkt als een tierelier, maar vanwege het gebruik van 8 verschillende waveforms (osc.) vreet het nogal wat stemmen. Ik wil daarom de geluiden 'resamplen' (gebruik ik de goede term?) om aan polyfonie te winnen.

Ik zit er aan te denken om alle filters en effecten uit te zetten, zodat ik het geluid kan afspelen->resamplen (alle waveforms tezamen!), om deze vervolgens weer in dezelfde lengte te knippen als de begin waveforms (welke allemaal dezelfde lengte hebben!). Ik ben alleen bang dat ik hiermee wel wat van de dynamiek kwijtraak omdat ik bij een aantal waveforms aparte filters heb gebruikt (naast één program filter en effecten voor de allemaal!)

Aangezien dit de eerste keer is ben ik benieuwd of er dingen zijn waar ik goed op moet letten!

Volgens mij is het gebruikelijk om per octaaf twee samples te maken, één van F# en één van de C. IS dit waar?

Andere handige weetjes zijn natuurlijk altijd welkom.

(jep, heb je zoekfunctie gebruikt, maar kwam daarmee niet echt veel verder!)

Merci!

Ik klooi wel eens graag met hele simpele waveforms, om zo mbv. combinatie e.d ook leuke dingen te maken.

In dat geval maak ik geen gebruik van meerdere noten per sample. ik denk dat dit vooral van toepassing is bij natuurlijk samplen bv. van een echt acoustisch instrument ofzo.

Wat ik dan vaak doe is een simpel basisgeluid nemen, en dat op een hele lage frequentie (bv. 10Hz) erin stoppen. Zo meen ik het meeste van de originele waveform te behouden, want als ik bv. het origineel op 440Hz zou maken, dan zal de sampler bij noten lager dan die bewuste A zelf sampledata moeten verzinnen cq. interpoleren. Deze 'truuk' kost wel wat meer geheugen natuurlijk, maar ik denk dat dit wel wat uitmaakt. Bij afspelen hoger dan, wordt er natuurlijk ook geinterpoleerd maar dat is dan wel met behulp van afronden cq. kennis van bestaande data.

Btw, die basis golfvormpjes laad ik via de SCSI in. Ik genereer ze meestal zelf met zelf geschreven dingen odzo.

Hhm, dat zijn niet echt veel replies na 100 x bekeken.

Vraag ik nu iets heel erg stoms of zie ik iets over het hoofd?

Heb nog even wat verder gezocht en kwam op de thread van Yawgmoth: "Hoe een synth leeg te samplen?"

Erg handig en hier staat in wat ik bedoelde.

Mijn neus was weer eens te kort!

Back