MIDI-in naar pianogeluid

J

John Doe39

Guest
't Leven zit soms vreemd in elkaar...

Om mijn DJ-hobby wat aan te vullen met de échte muziekzijde van deze hobby, ben ik me sinds vorig jaar wat gaan verdiepen in het producen. Het origineel idee was om dit te doen samen met een andere DJ die reeds een eigen studio had uitgebouwd, maar dat bleek toch iets ingewikkelder dan gepland vooral omdat we alletwee nog in de beginfase zaten: hij leerde zijn materiaal nog kennen en ik wist al helemaal niets af van producen...

Onlangs heb ik dan maar een keyboard aangeschaft om thuis wat voorbereidend werk te kunnen doen. Zo kan ik prutsen en geluiden uitzoeken op momenten dat het me zelf past en ons alletwee op die manier een hoop tijd en frustraties uitsparen. ;)
Het werd een Evolution MK449c die via USB aangesloten wordt op mijn PC.

Jammergenoeg is van VST's bedienen nog niet veel in huis gekomen... ik heb namelijk ontdekt dat ik me rotamuseer met het meest elementaire pianogeluidje :confused: ...
Ik heb er zoveel plezier in dat ik zelfs ben begonnen om via zelfstudie te leren spelen op piano...
Ik zei het toch: het leven zit soms vreemd in elkaar. :frons:

Tot zover de achtergrondinfo, wat ik nu dus zoek is een toestelletje dat mijn PC kan vervangen, zodat ik snel eventjes mijn les kan inoefenen zonder gans mijn PC te moeten opstarten. Een simpel apparaatje volstaat ruimschoots! Aanstuurbaar via USB of (hoogstwaarschijnlijk) MIDI en in staat om een gewoon pianogeluid te produceren. Geen uitgebreid toestel want ik ben toch niet van plan er iets anders mee te doen dan piano te spelen... daarvoor heb ik immers nog steeds de studio van die collega ;)
Het mag zelfbouw zijn, het mag natuurlijk ook een bestaand toestel worden, zolang het natuurlijk het gevoel van een piano geeft hé.

Ik heb wat zit rondsnorren op het forum en via andere zoekmachines, maar daar kom je bijna steeds in de hogere prijsklasses terecht terwijl dat voor mijn toepassing totaal zinloos is natuurlijk. Alle tips zijn dus welkom!

Feitelijk zo goedkoop mogelijk want ik wil er alleen maar piano op leren spelen...
Als je er dan bovendien rekening mee gaat houden dat een Roland Sound Canvas SC55 in tweedehands verkrijgbaar is voor een goeie 100EUR, dan denk ik dat het toch voor een goeie hap minder zou moeten lukken?

Wat dacht je van een piano...

Wat dacht je van een piano...

...dar hoeft zelfs geen stekker voor in de muur.

Re: Wat dacht je van een piano...

Re: Wat dacht je van een piano...

Origineel geplaatst door pjeut
...dar hoeft zelfs geen stekker voor in de muur.
Nah... die heeft geen MIDI-ingang :D

alesis nanopiano

Re: Re: Wat dacht je van een piano...

Re: Re: Wat dacht je van een piano...

Origineel geplaatst door DidierS
Nah... die heeft geen MIDI-ingang :D

Dah hoef ook nie...hij hep al een toetsenbord.

Zoals je zelf al zegt: 'n Sound Canvas geeft je nog een best acceptabele piano.
Ga je het goedkoper zoeken dan lever je, denk ik, snel aan kwaliteit in.
Misschien dat je nog tevreden bent met een Roland MT-32 (redelijk) of Roland U-110 / U-220 (behoorlijke piano).

emu

emu

emu-proformance module...staan wel eens op marktplaats voor 75-100 Euro.
heb me laten vertellen dat daar een prima piano sound uitkomt.

Er zijn piano-only modules. Yamaha had de P50m, Akai heeft er ook een en volgens mij is er ook een piano-variant van de sound canvas maar daar kan ik het typenummer ook niet zo van terugvinden.

Roland SC-55 bevat alle general MIDI sounds plus ook piano's.

Btw zit er ook wel een acceptabele 808 drumkit in :D ..het ding kan 2 drumsets tegelijkertijd op 2 kanalen bedienen, en sommige generiek klinkende sounds kan je wel eens gebruiken voor iets aan te dikken.

Er staat er een voor 75,- op marktplaats. Ik zou proberen onder te bieden nl. voor 50,-. Die dingen zijn niet meer waard vind ik.

Origineel geplaatst door chromisX
Er staat er een voor 75,- op marktplaats. Ik zou proberen onder te bieden nl. voor 50,-. Die dingen zijn niet meer waard vind ik.
Heb je het dan over die SC50? Want die vind ik niet beneden de 100EUR ...
Die P50m heeft nu een bod op 75EUR staan maar dan leg ik wel die 25EUR extra bij voor een Belgische verkoper, de helft win al terug in transportkosten alleen...

Deze namiddag is de bestelling binnengekomen: een tweedehands Roland SC-55. Lekker goedkoop en overschot aan mogelijkheden voor wat ik er mee wil aanvangen. Bedankt alvast voor de tip om geen goedkoper toestel te nemen want om eerlijk te zijn vind ik dit echt wel op het boordje om er nog een piano in te herkennen. Nu, ik wou goedkoop en ik wou het enkel gebruiken om piano te leren spelen, dus voldoet het ruimschoots hoor! Het is alleszinds stukken aangenamer spelen dan via USB op een Aldi-laptop... ;)

Bedankt voor jullie tips en mijn eerste "Didier in Concert" in het Sportpaleis, draag ik aan jullie op! :biertje:
:D :D

Nog een kleine kick...
Mijn excuses aan het toestel: die slechte klank kwam omdat de vorige eigenaar 16 geluiden had gelayerd. Toevallig waren dat 16 piano-achtige dingen waardoor het geheel klonk als een goedkoop speelgoedje. Probleem opgelost dus!

Akai heeft er ook een

De SG01p (om deze thread even compleet te maken).

Verder is er natuurlijk de GEM RealPiano, maar die is alweer wat duurder.

Ik vond zelf de piano in de Ensoniq SQ-R Plus (en dus ook de SQ-R/32) ook niet onverdienstelijk voor de slechts 1MB aan ROM waar hij ingepropt zit.

Back