midi aansluiten / nuendo ? / aux sends / laptop

Creative

Stamgast
Een paar vragen.

Ik wil hetvolgende als midi netwerkje aansluiten maar hoe ik heb al bijna 5 jaar een juno
maar heb deze nooit kunnen gebruiken omdat ik dat geklungel met kabels en menuutjes te moeilijk vond.

ASR 10 midi in naar de atari (helaas want mijn pc trekt geen cubase met vst)
MC 505 als slave via de tru in de out ? geloof ik aan de asr 10
en dan de juno moet die dan via de 505 in naar de out ?
ik moet nieuwe kabels halen ? Maar zit ik in de richting ? Is er ook iets te saven in de juno en wat moet ik veranderen als ik er een AN1X bij koop?

voor menig midi gebruiker lijkt dit een domme vraag maar voor mij is dit echt al jaren een ramp.

dan heb ik een UB 2442 eurorack van behringer.. Maar ik gebruik deze niet echt volgens de regels.. Ik plug 2 kabels in de koptelefoon uitgangen direct naar de versterker.. Ik neem niet aan dat dit echt de bedoeling is maar verder heb ik nog niet de juiste kabels.. En ik vroeg me af hoe moet ik in godsnaam aux sends aansluiten ?

waarvoor zijn de SUB schuifjes kan ik daar andere mengpanelen mee toevoegen ??? is het verschil met de eindmix groot want via de koptelefoonuitgangen komt toch de totaalmix in feite maar dan met minder kabels ? Ik heb zo al een paar tracks opgenomen zelfs..

Maar ik heb het idee dat al die in en uitgangen er niet voor niets zijn... het is handig dat als je aan een knop draait dat het werkt.. als iemand me wat meer kan vertellen wat het precies doet.. wat waarom etc.. het is van harte welkom..

En als laatste de vraag.. NUENDO is dat niet zoiets als cubase ??? Waar zit het verschil in ?? Is het meer voor echte instrumenten ipv hardware bijvoorbeeld live drumstel / gitaren of is het een aftakking van cubase onder een andere naam ???

oja nog een vraagje... Is het mogelijk hardware en software via cubase sx te draaien op een laptop en wat zijn daarvoor dan de systeemeisen zodat het niet vastloopt en de timing goed is ???

Ik heb ook die mixer en die AUX sends gebruik ik mono. Je stuurt uit 1 van je sends een mono kabel naar laat zeggen je filter of multifx. Mono in dus en Mono uit gaat dan naar laat zeggen mixer kanaal 1. Als je op mix kanaal 8 dan een synth heb staan kan je daarboven je aux level regelen.boven de schijf zitten die knopjes. Als je nu 1 opendraat loopt het signaal van je synth door de achterkant van je mixer door Auxsend 1 Logisch? vast wel.

Wat ik dan meestal doe is dat ik dan de synth (spoor 8 ) uit de mainmix haal door middel van dat knopje wat naat je schuif zit. en alleen maar schijf 1 open heb staan (kanaal1 dus) Nu hoor je enkel nog de synth met het effect.

Letop. Set de auxsend knopjes nooit harder dan de helft open is mijn eigen ervaring..en nooit op je effectkanaal (kanaal 1 in dit geval)je sendknop Aux1 opendraaien. Dan gaat die loopen (feedback) kapottespeaker...

De rest mag iemanbd anders ff uitleggen
:Z

Re: midi aansluiten / nuendo ? / aux sends / laptop

Origineel geplaatst door Creative
Een paar vragen.

Ik wil hetvolgende als midi netwerkje aansluiten maar hoe ik heb al bijna 5 jaar een juno
maar heb deze nooit kunnen gebruiken omdat ik dat geklungel met kabels en menuutjes te moeilijk vond.

ASR 10 midi in naar de atari (helaas want mijn pc trekt geen cubase met vst)
MC 505 als slave via de tru in de out ? geloof ik aan de asr 10
en dan de juno moet die dan via de 505 in naar de out ?
ik moet nieuwe kabels halen ? Maar zit ik in de richting ? Is er ook iets te saven in de juno en wat moet ik veranderen als ik er een AN1X bij koop?

Wat is je hoofdsequencer? En als je een Atari hebt, probeer een MIDEX (de ouderwetse) te scoren, dan ben je gelijk van alles af.

De techniek die je nodig hebt heet daisy-chaining. Deze werkt als volgt:

gear 1 : MIDI OUT > gear 2 : MIDI IN
gear 2 : MIDI THRU > gear 3 : MIDI IN
gear 3 : MIDI THRU > gear 4 : MIDI IN
gear 4 : etc.

na apparaat 2 is het dus de hele tijd hetzelfde. Je moet de apparaten in volgorde aansluiten - een ASR en een 505 zijn als het goed is zonder al te veel problemen keurig 16-parts multitimbraal. De AN geeft wel door maar heeft 2 parts.

Je moet goed nadenken welke parts je van elk apparaat gaat gebruiken. Bijvoorbeeld de ASR midikanalen 1 t/m 6, van de 505 7 t/m 10, van de AN1x 11 en 12, en als laatste van de Juno nr. 13 of zo.

Alles wat percussie heeft zo veel mogelijk vooraan zetten, dan is de timing het beste.

dan heb ik een UB 2442 eurorack van behringer.. Maar ik gebruik deze niet echt volgens de regels.. Ik plug 2 kabels in de koptelefoon uitgangen direct naar de versterker.. Ik neem niet aan dat dit echt de bedoeling is maar verder heb ik nog niet de juiste kabels.. En ik vroeg me af hoe moet ik in godsnaam aux sends aansluiten ?

Je moet de Line outs gebruiken, of de Room / Control / Monitor outputs. Koptelefoon heeft een hoger volume omdat een koptelefoon passief is.

Met Aux Sends heb ik ook een hele lange tijd gezeten. Ik heb nu een Mackie 24-4 waar ik ze wel naar behoren op kan gebruiken. Een effectenbak heeft 2 inputs en 2 outputs. Als je maar 1 stuk gear hebt wat er mee werkt is dat eenvoudig - L en R van de synth er in, L en R van de FX eruit en naar het mengpaneel, en je regelt de wet/dry verhouding op de FX zelf. Als je een mixer wilt gebruiken doe je het anders :

Je plugt de FX (reverb of delay - met compressors en zo werkt dat niet op die manier omdat dat een insert-effect is) in de sub outs van de mixer. Dus, Sub out 1 en 2 (of 1, als deze stereo is) naar FX L en R input. Dan doe je de FX L en R outputs in een stereokanaal van je mixer. Zorg ervoor dat je FX op 100% wet staat.

Nu kun je met de slider van het stereokanaal het master-effect regelen, en met de Aux-potmeters per kanaal hoeveel van het geluid er effecten mee moet krijgen. Die aux sends zeggen namelijk niet hoeveel er binnen komt, maar hoeveel er uit gaat. De verhouding wet/dry regel je met de volumeschuif - schuif open is 100% dry, potmeter helemaal naar rechts is 100% wet - en ja, dat levert dus een 50/50 mix op. In plaats van 1 enkele potmeter zoals op je effectbak heb je dus een slider en een potmeter.

Je splitst de geluidenstroom als het ware op - je kopieert 'm. Een deel van die kopie wordt niet bewerkt, een ander deel wel, en uiteindelijk leg je dat weer op elkaar neer. Maar da's 1 van de manieren - toevallig wel een die goed voor mij werkt :).

waarvoor zijn de SUB schuifjes kan ik daar andere mengpanelen mee toevoegen ??? is het verschil met de eindmix groot want via de koptelefoonuitgangen komt toch de totaalmix in feite maar dan met minder kabels ? Ik heb zo al een paar tracks opgenomen zelfs.. Maar ik heb het idee dat al die in en uitgangen er niet voor niets zijn... het is handig dat als je aan een knop draait dat het werkt.. als iemand me wat meer kan vertellen wat het precies doet.. wat waarom etc.. het is van harte welkom..

Download eens de PDF-handleiding van de Mackie 24-4 VLZ Pro. Wat daar in stond heeft 't voor mij in 1 keer duidelijk gemaakt.

En als laatste de vraag.. NUENDO is dat niet zoiets als cubase ??? Waar zit het verschil in ?? Is het meer voor echte instrumenten ipv hardware bijvoorbeeld live drumstel / gitaren of is het een aftakking van cubase onder een andere naam ???

Nuendo staat meer tegenover ProTools - dus gecombineerd met geluidstracks maken voor video en zo, op een zwaarder systeem. De audio rendering engine van Nuendo is echter sinds SX2 ook in Cubase te vinden (die van SX1 was schijnbaar niet zo je van het qua kwaliteit).

oja nog een vraagje... Is het mogelijk hardware en software via cubase sx te draaien op een laptop en wat zijn daarvoor dan de systeemeisen zodat het niet vastloopt en de timing goed is ???
Wil je met Cubase aan de slag, dan zou ik je toch een Midex 3 of een Midex 8 aanraden, afhankelijk van wat je er nog bij wil kopen. En een Firewire audio interface, als je een laptop wilt gebruiken.

Systeemeisen? Voor alleen MIDI ben je zo klaar, voor VST's ligt 't er aan hoeveel je er wil draaien.

Maar als je tegenwoordig een nieuwe laptop koopt is het vrijwel niet mogelijk dat je onder de systeemeisen zit. Stabiliteit ligt aan 1) kwaliteit, 2) koeling, 3) hoe je XP hebt ingericht en wat je er nog allemaal bij hebt geinstalleerd.

Voor dit soort dingen zijn kant & klare systemen te krijgen. Vraag maar eens na bij de grotere muziekwinkels, of hier in het Computer Hardware-deel van het forum.

dat midi verhaal word me nu duidelijk het gestoei met de menu's zal ik binnenkort hoop ik doorheen te komen..

thanks voor de nuendo informatie.. niks voor mij lijkt me.. ik hou het bij cubase..

een midex stuurt dus elk apparaat direct aan tussen de pc de midex en het apparaat zonder doorlinken wat de timing ten goede komt. Hier had ik eerder al eens iets over gehoord maar iemand anders zei dat het met een kleine setup niet eens nodig was omdat je het nauwelijks zou werken pas met meer apparatuur heb je het echt nodig. voor een atari zou ik niks uitgeven liever een goede laptop want de atari krijgt kuren .. loopt vast.. enorme hitte.. en ik voel me te beperkt..

Als ik kijk naar pc's etc. dan draait het om de processor toch of de GHZ (ik zal niet al te technisch worden want dan val ik gelijk door de mand haha) ? Ik weet er geen zak vanaf eigenlijk maar het geheugen intern is belangrijk en de GHZ ? nou heb ik hier een 2.6 GHZ van de aldi maar dat ding is heeft slechte koeling.. Een laptop zou ruimte besparen maar alles zit dichter op elkaar ik gebruik het echt weken zo niet maanden achter elkaar zou een laptop dat overleven en red ik het met een 1,5 GHZ ? of is dat niet de kracht waar de computer op draait ? Er zijn mensen die zeggen koop een aplle G4 maar ik vind die overstap een beetje te groot ik ben vertrouwd met de pc een midex zou handig zijn om timing te winnen (ook al probeer ik het eerst liever zonder). Toevallig vind ik net een interface met een laptop special die ga ik zo even doorlezen :) de laptop moet eigenlijk voornamelijk dienen voor muziekgebruik geen internet of andere programma's puur cubase en plugins en dat is het. Ik hoor alleen zoveel mensen over problemen met PC (pc is a dirty word) toch maakte rotterdam termination source (van de hit poing) in de jaren 90 al gebruik van de laptop. Wellicht toch maar een (dell ??? redelijke kwaliteit) 1024 geheugen en 3.2 GHZ puur voor muziekgebruik dan kan ik de zeikant er af halen voor de koeling..

Origineel geplaatst door Creative
dat midi verhaal word me nu duidelijk het gestoei met de menu's zal ik binnenkort hoop ik doorheen te komen..

thanks voor de nuendo informatie.. niks voor mij lijkt me.. ik hou het bij cubase..

een midex stuurt dus elk apparaat direct aan tussen de pc de midex en het apparaat zonder doorlinken wat de timing ten goede komt.

Zie voor computers ook het verschil tussen een lijn-configuratie en een ster-configuratie : het aantal paden (kabels) dat voor elk apparaat overbrugt moet worden is bij een ster altijd gelijk (controller > computer of computer > synth), en bij een lijn loopt het aantal op naarmate het apparaat verder op de lijn zit (van controller naar synth 1 is 1, van controller naar synth 5 is al 4 paden).

Hier had ik eerder al eens iets over gehoord maar iemand anders zei dat het met een kleine setup niet eens nodig was omdat je het nauwelijks zou werken pas met meer apparatuur heb je het echt nodig.
Onzin, tenzij je alles vanuit een MPC-achtig apparaat doet. MIDI-interfaces komen al in 1x1 - 1 in, 1 uit. Als je wat dan ook met de PC gaat doen is zo'n ding nooit weg. Voor het gebruik zonder PC's heb je dingen als patchbays, en die zijn meestal in 8x8 formaat uitgevoerd - maar er zijn er ook kleinere, zoals een Kawai MAV-8 (4x8) of een Edirol UM-550 (5x5). Die laatste werkt ook nog zo op je computer met USB, dus :).

voor een atari zou ik niks uitgeven liever een goede laptop want de atari krijgt kuren .. loopt vast.. enorme hitte.. en ik voel me te beperkt..

Als ik kijk naar pc's etc. dan draait het om de processor toch of de GHZ (ik zal niet al te technisch worden want dan val ik gelijk door de mand haha) ? Ik weet er geen zak vanaf eigenlijk maar het geheugen intern is belangrijk en de GHZ ? nou heb ik hier een 2.6 GHZ van de aldi maar dat ding is heeft slechte koeling.. Een laptop zou ruimte besparen maar alles zit dichter op elkaar ik gebruik het echt weken zo niet maanden achter elkaar zou een laptop dat overleven en red ik het met een 1,5 GHZ ? of is dat niet de kracht waar de computer op draait ? Er zijn mensen die zeggen koop een aplle G4 maar ik vind die overstap een beetje te groot ik ben vertrouwd met de pc een midex zou handig zijn om timing te winnen (ook al probeer ik het eerst liever zonder). Toevallig vind ik net een interface met een laptop special die ga ik zo even doorlezen :) de laptop moet eigenlijk voornamelijk dienen voor muziekgebruik geen internet of andere programma's puur cubase en plugins en dat is het. Ik hoor alleen zoveel mensen over problemen met PC (pc is a dirty word) toch maakte rotterdam termination source (van de hit poing) in de jaren 90 al gebruik van de laptop. Wellicht toch maar een (dell ??? redelijke kwaliteit) 1024 geheugen en 3.2 GHZ puur voor muziekgebruik dan kan ik de zeikant er af halen voor de koeling..

Naja, qua snelheid draait het om meerdere dingen.

1) GHz is niet alles. Daarom heeft AMD bijvoorbeeld een 3200+ die qua snelheid wel gelijk is met een Intel op 3,2 GHz, maar de AMD loopt niet op dat tempo. Als AMD echter met de snelheid zou adverteren gingen mensen puur naar dat getal kijken, wat eigenlijk onzinnig is. Bij G4's en G5's is het nog erger, als men daar puur op GHz moest afgaan.

2) Intern geheugen kan het ook maken of breken; een dikke processor met maar 256 MB intern is een Fiat Panda met een F1 motor. Voor audio zou ik niks onder de 1GB intern halen.

3) "Mobile" CPU's voor laptops (Centrino's) lopen op lagere kloksnelheden - je komt bijv. nog 1,7 GHz modellen tegen terwijl de desktop CPU's niet meer onder de 2GHz te krijgen zijn. Dus dat zegt ook niet alles. Wil jij alle power altijd tot je beschikking, dan moet je dingen zoals stroombesparing, Speedstep (het uitschakelen van delen van de CPU als ze niet worden gebruikt) e.d. allemaal uitzetten.

De switch van een PC naar een Mac bevalt een hoop mensen erg goed (en dat zijn dan degenen die bijvoorbeeld een iBook of een Mac Mini erbij hebben gehaald. Als jij puur met Cubase gaat werken is het enige waar jij je druk over hoeft te maken de Cubase-licentie; voor de rest is het programma qua bediening vrijwel identiek, en Firewire interfaces werken net zo vrolijk mee op OS X als op Windows XP. Maar dat is eigenlijk geen vraag voor in deze thread - ik zou maar eens op http://gathering.tweakers.net rond gaan neuzen.

Een systeem voor on the road; gewoon er voor zorgen dat je laptop (welke dan ook) vrij staat, 't liefst op een koelmat of zo. Wat behalve de CPU ook voor een hoop hitte zorgt is de harddisk; en wil je audio van schijf af streamen, dan liever een 5400 (voor laptops : desktops is al 7200) rpm schijf erin, met genoeg (8 of 16) mb cache.

Back