@ radiance; zou je eerder zo'n protec of een ssl kloon over je eindmix gooien?

koediman

--<{(OoO)}>--
kzou ook een pb'tje kunnen sturen naar radiance, maar dit lijkt me wel een geschikt onderwerp om "openbaar"te bediscussieren.

hoewel ik helaas momenteel de pecunia's mis om die mooie protec broadcast compressorlimiter te kopen ben ik wel benieuwd naar je antwoord op m'n vraag... zowiezo voor een toekomstige aankoop... wat is het beste om over je eindmix te gooien terwijl je aan't mixen bent?... heb lang zitten dubben om een ssl kloon te gaan/laten bouwen voor dat doel maar zo'n broadcast compressor is misschien nog wel beter?

He, leuke thread is dit :)

Ik denk niet dat een van de twee beter is. Ik heb ze naast elkaar beluisterd en de Protec kan precies hetzelfde klinken als de SSL. Hij heeft alleen geen instelbare ratio, attack en release, eigenlijk kun je er bijna niets op instellen, maar dat heeft ook wel z'n charme...
Ik moet er wel bijzeggen dat ik de instellingen op m'n ssl ook nooit verander (en de protec klinkt ongeveer als die instellingen). De protec is mischien iets meer "soft knee" dan de SSL, dus iets minder agressief, mischien inderdaad TOCH beter voor over je eindmix (ik gebruik de SSL alleen voor een "drums" subgroup)

De techniesche kant van het verhaal: In de SSL zit 1 VCA per kanaal. De Protec heeft er 4 per kanaal. Hoe die precies gelinked zijn weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat ze werken a la de "really nice compressor", d.w.z. dat het als het ware 4 compressors achter elkaar zijn, elk met iets andere instellingen, zodat het heel smooth klinkt.

Wel moet je bij de Protec heel hard insturen voor dat die een beetje gaat compressen. Je moet dus op je mengtafel wel de mogelijkheid hebben om het return signaal weer een stuk zachter te zetten.

Ff voor de duidelijkheid: het gaat om deze compressor.

Laatst gewijzigd:
Back