Hard- of software effecten - wat is je voorkeur?

Luxman

Ancient Member Sr. (René)
Ik heb de voorkeur wat betreft reverb/delay/phaser voor de hardware. Zeker de TCs en Lexicons zijn nog altijd top.

Voor compressing/limiting ben ik geneigd eerder naar de software versie te stappen. Ik moet het met een legale Cubase doen, maar ben wel erg onder de indruk de Waves C1 & C4. Ook PSP-audio (en vroeger op Windows de Emagic Logic Platiumum compressors) vind ik zeer goed.

Wat vinden jullie?

Grappig, bij mij juist net andersom :)

Compressie zweer ik bij hardware (vooral om beats te compressen).

Reverbs gebruik ik zowel hardware (lexicon lxp) asl software. Delays haal ik uit ohmboyz (plug).

Wat voor compressor gebruik je? Buizen? Ik heb net mijn DBX 166 aan een forumlid verkocht omdat mijn M-One het net zo goed kan indien de softversie even geen uitkomst biedt.

Ik zou graag de 566 of een Avalon willen hebben, maar de prijs valt zo tegen.

Re: Hard- of software effecten - wat is je voorkeur?

Origineel geplaatst door René
IIk moet het met een legale Cubase doen, maar ben wel erg onder de indruk de Waves C1 & C4.

check ook even de LinMB en de L2 van Waves.. kom je een behoorlijk end mee..

persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar hardware, maar ja voordat dat soort spul bovenop mijnlijstje komt te staan....
je hebt natuurlijk ook cheapo kuthardware, dan liever goede softies

Nee, ik heb twee keer een DBX166 XL. Erg veel schik mee.

zou nog wel een keer een Avalon en/of focusrite willen hebben. Moet eerst verder onderzoek doen welke compressor(s) geschikt zijn voor het creeeren van pompende (techno)beats.

voor alles hardware...

Alles, als het maar lekker klinkt. :D

Krijgen we weer die discussie van 'hardware is altijd beter, punt uit sluiten'?

Veel van die hardware is ook niets meer dan een DSP in een leuk 19" rack.
De software die erin zit maakt het apparaat speciaal.
Of je koopt de PCI/Firewire kaart versie met exact dezelfde software.
Of zulke dure hardware waarvan een model hetzelfde kost als de gemiddelde waarde van een hele studio.
Of daar weer goedkope aziatische kopieeen van met een naam die rijmt op 'indringer'.

Sla er maar bladen op na van diverse beroemde componisten/producers en lees gewoon dat die geen enkele moeite hebben om van de oude gebaande paden af te wijken en gewoon kiezen wat het beste voor ze werkt.

Dus vind ik dat de mensen die hardware heilig vinden zichzelf gewoon voor de gek houden. Ze zijn of te bang of te incompetent om ook die andere manieren goed uit te buiten. Als je maar genoeg talent hebt dan haal je resultaat uit zo'n beetje alles. Anders geef je gewoon de hard- of software de schuld.

Re: Hard- of software effecten - wat is je voorkeur?

Origineel geplaatst door René
Ik heb de voorkeur wat betreft reverb/delay/phaser voor de hardware.

Wat vinden jullie?

Ik vind dat je FX-en moet beoordelen met je oren en niet moet kijken of het uit hardware of software komt. Verder is het inderdaad wat fuse hierboven zegt, veel hardware is digitaal en verschilt in essentie niet met software. Qua prijs/kwaliteit zijn soft reverbs simpelweg superieur aan digitale hardware reverbs. Phasers vind ik een ander verhaal, die heb ik liever hardware, maar dan wel analoog.

Hardware reverb en compressie is nog steeds het best. Niet gezegd dat je met software ook geen goede resultaten kunt behalen.

Voor techno zou ik geen Avalon nemen. Avalon is vrij netjes met z'n compressie.
Voor pompen kun je aardig bij Tube Tech terecht maar daar zit ook een vet prijskaartje aan.
Afgezien daarvan, er zijn verschillende vormen van techno maar meestal is de core van techno toch vrij
clinisch en hard. Goed te behalen met software.

Voor warmte toch inderdaad buizen of een goede pre-amp en met een Ghost-eq kom je ook een heel eind.

gr. Tom

Precies wat je fijn vind werken....

Dus bij mij hardware.

Tegenwoordig kost een goede pc(s) controllers etc.

Net zo duur als hardware.

Vette galmen en compressors exiters etc. niet meegerekend he.

Maar dat soort aparaten zijn net zo nuttig bij hardware of software.

Hardware is na mijn mening gewoon leuker. Ik denk niet echt dat het veel beter is op synth gebied.

Back