[Voyager] Note on messages?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heya!

Heb een reeks noten in m'n sequnecer [Live] gezet voor m'n Voyager. Echter hij accepteerd enkelt een nieuwe note wanneer de bestaande note released is. Da''s natuurlijk logisch voor een monofoon bak, maar als hij bespeelt wordt dan glide je van de lopen noot naar de nieuwe, en als je beiden ingedukt hebt, en de laatst ingedrukt released dan glide ie weer terug naar de eerste. Dit kan ik dus met m'n sequencer niet reporduceren. In de manual van de Voyager kan ik er niets over vinden, en in de manual van Live al helemaal niet.

Het zal wel erg eenvoudig zijn.....maar hoe dit op te lossen?

Hey! Dit is newbie vraag, bevestig dit gevoel over mij door deze vraag foutloos te beantwoorden.:D

de vraag is niet helemaal duidelijk... wat wil je precies anders ?
ik denk dat je dat zgn. Glide effect ook wilt triggeren via Midi ?

dit trukje maakt volgens mij gebruik van de typische eigenaardigheden van een CV uitsturend keyboard waarbij via een soort van Sample & Hold schakeling de stuurspanning wordt bepaald en vastgehouden(!) tot de volgende aanslag. je hoort dus de afstand tussen twee CV's overbrugd worden. dat gaat best wel snel maar de VCO's staan altijd 'aan' en zullen ietwat vertraagd reageren en dus "langzamerhand" sneller gaan oscilleren. het resultaat is een hoorbare glijer van noot 1 naar noot 2. Hoorbaar omdat je via het toetsenbord tevens een Gate signaal genereert dat de VCF & VCA envelopes openhoudt gedurende het glijen...

Als je met nu midi een Note On/Note Off combo stuurt wordt ten eerste de note info rechtstreeks in een CV omgezet zonder gebruik te maken vd keyboard logica. Bovendien is er, na de Note Off, geen Gate signaal meer voor de envelopes. resultaat: stilte tussen de noten en geen "overlappende" noten

Iedere noot die wordt gespeelt zolang de voorgaande noot vastgehouden wordt, wordt niet gespeelt. Heb de verschillende settings in de Moog voor keyboard en trigger mode getest, maar dit werkt niet. Misschien zegt een screenshot meer:

Attachments

• seq (custom).jpg
    seq (custom).jpg
    69,9 KB · Bekeken: 77
Heeft een Moog geen zgn "low note priority"? Dus de laagst gepeelde noot klinkt.
Dit zou het onderste screenshot en de problemen verklaren.

Een SH-101 heeft geloof ik juist weer "last note priority". In ieder geval kun je dit op veel midi/cv converters instellen. Ik weet niet hoe dat op een Voyager is...

Origineel geplaatst door OnAcid Een SH-101 heeft geloof ik juist weer "last note priority". In ieder geval kun je dit op veel midi/cv converters instellen. Ik weet niet hoe dat op een Voyager is... [/B]

en dat vind ik weer zo lekker aan de sh-101 / cmu-810 ;)

over de voyager: ik heb hetzelfde met de korg ms-10.jammer, het maken van strakke staccato baslijntjes wordt op die manier een beetje moeilijk.

However, the Voyager is a polyphonic MIDI controller, which adds to its usefulness in the studio and onstage. For example, as you control an external MIDI instrument, you can set the Voyager to double your melody (high-note priority) or bass line (low-note priority) or to follow the first key played (1-Key mode) or the most recent (Last Key mode). It takes practice to keep the Voyager's voice in the right place when playing chords and a melody, but the effect is very nice.

http://remixmag.com/tech/performance/remix_moog_music_minimoog/

MONOPHONIC (switchable between low note, high note, or last note priority)

http://www.vintagesynth.com/moog/voyager.shtml

Misschien zit het probleem in de verwerking van midi-messages door de Voyager? Ik geloof dat er bij het stoppen van een noot meestal geen note off-message wordt verzonden, maar een note on-message met velocity=0. Misschien dat de Voyager daar problemen mee maakt? (hoewel: lijkt me niet echt het probleem, vooral niet als de Voyager het wel goed doet als je de sequence zelf speelt)

Ook: je zou in het midi-implicatie-gedeelte van je handleidingen kunnen zoeken naar verschillen tussen de Ion en de Voyager in de verwerking van note on/off-messages. Misschien dat je er wijzer van wordt.

Probleem opgelost! Er zijn 2 menu's om te configureren, het patch edit menu, waar o.a. keyboard en trigger mode worden gedefinieerd, en het master menu wat voor de gehele Voyager geldt. Wat blijkt: mijn manual beschrift software versie 1.5, , en er zit 2.3 in. Tussentijds is er de optie midi key order toegevoegd. Dez stond ingesteld op "1st key is active", dit is nu ingesteld op "is not active" en het probleem is opgelost :)!

Back