goede betaalbare sampler met veel geheugen?

Syntheon

Nieuwkomer
als nieuwkomer op deze site vroeg ik me af of jullie me konden helpen.
al jaren ben ik een synthesizer-freak en ik wil me er steeds verder in verdiepen.
vorige zaterdag kocht ik een microkorg (synth/vocoder) maar al snel werd
duidelijk dat ik ook een sampler nodig heb voor de fantastische korg geluiden
te kunnen opnemen. helaas ben ik daar nog een groentje in want ik weet
helemaal niets over samples.

vb: aan welke geheugencapaciteit heb je een goede synth?
is er een bepaald merk die bekend staat voor z'n samples?
ken je een sample (liefst nieuw) met een groot geheugen die betaalbaar blijft?

misschien kan je me helpen om op één van m'n vragen te beantwoorden.

passion for music, music for life - Syntheon.

Laatst gewijzigd:
Sample functionaliteit zit vaak ingebouwd in de uitgebreidere synths, de zogenaamde workstations. Ik heb zelf een Roland Fantom-X, daar kan maximaal 512 Mb aan goedkoop DIMM memory in. De samples kun bewerken, loopen enz enz en ze vervolgens als basis golfvorm gebruiken voor je oscilatoren bij het maken van patches/sounds en vervolgens uiteraard bewerken met envelopes, filters, effecten etc netzoals bij normale patches. The Sky is de limit :)

De Korg Triton (max 96 Mb), Yamaha Motif en Kurzweil K series kunnen dit ook, evenals sommige drum sequencers, ik denk de Akai MPC-series (hoewel ik die niet ken). Het ligt er een beetje aan wat je precies met de samples wil doen, waar je ze voor gaat gebruiken en wat je budget is

Zoek jij niet gewoon en recorder i.p.v. een sampler ?
Als ik het goed begrijp wil je als geluid opnemen wat je op de Korg gespeeld hebt ?

Re: goede betaalbare sampler met veel geheugen?

Origineel geplaatst door Syntheon
vb: aan welke geheugencapaciteit heb je een goede synth?
Geheugen maakt niet zoveel uit; een sampler kun je ook als pure synthesizer gebruiken. Een Waldorf (Micro)Wave, een Ensoniq met transwave synthesis, en een Korg met DWGS (dat heeft de MicroKorg ook) heeft maar een heel klein stukje golfvorm opgeslagen wat voor de rest met filters wordt bewerkt.

is er een bepaald merk die bekend staat voor z'n samples?
Een sampler is over het algemeen een onbeschreven blad - er zijn natuurlijk wel sample CD's, maar die worden vaak niet door de bedrijven die de samplers maken gemaakt. E-mu en Yamaha hebben wel een serie, Akai ook, maar het is voornamelijk de bedoeling dat je er zelf spul in stopt.

ken je een sample (liefst nieuw) met een groot geheugen die betaalbaar blijft?
De meest betaalbare sampler op dit moment - een Akai Z4. Geheugen kan tot 512 worden uitgebreid met recente modules, transfer vindt plaats via USB, en je kunt er een harddisk inmikken (als die er nog niet in zit - in de meeste gevallen wel).

De E-mu's zijn over het algemeen bekender vanwege de filters, maar wil je gewoon iets waar je snel mee overweg kan, dan liever de Akai. Voor de E-mu moet je dan toch al naar een ouder model gaan kijken (E-serie) die USB-transfer meestal als extra (en lastig te krijgen) uitbreidingsbord erbij heeft. Dat scheelt een hele hoop gedoe met SCSI en dikke, lompe kabels.

misschien kan je me helpen om op één van m'n vragen te beantwoorden.
Wat nog voordeliger is is een software sampler. In feite is een hardware sampler gewoon een computer met een lastigere bediening. Voordelen van software -> nooit tekort aan opslagruimte of intern geheugen, programmeren/knippen/plakken is -veel- makkelijker.

E-mu heeft een geluidskaart inclusief een leuke softsampler, en daar zit een behoorlijke library bij. Ik raad je aan om eens te kijken naar de Emulator X. Andere optie is Native Instruments Kontakt, al zit daar geen hardware bij. Libraries genoeg.

Zoek jij niet gewoon en recorder i.p.v. een sampler ? Als ik het goed begrijp wil je als geluid opnemen wat je op de Korg gespeeld hebt ?

Wel, ik denk het niet. Ik wil van een synthbass rithme bv een loop maken, dan heb ik nood aan een sampler, toch?

thx Yoozer (en de anderen) voor jullie informatie

PFM-MFL

Ik vraag het maar omdat het me niet helemaal duidelijk wordt wat je nu wil en je zegt zelf een sampling noob te zijn. :)
Ik kan wel een sampler met veel geheugen aanraden maar ik vraag me af wat je met het geluid wilt doen als het eenmaal in de sampler zit.

Als je met het opgenomen geluid weer iets wilt inspelen via een klavier (Dus elke keer als je een toets indrukt hoor je het basriedeltje of whatever je hebt gesampelt en de toonhoogte veranderd afhankelijk van welke toets je speelt) moet je een sampler nemen.
De vraag is dan waar ga je het geluid uit de sampler in opnemen om tot een nummer te komen ?

Als je het opgenomen geluid een paar keer wilt loopen om er een nummer (arrangement) van te maken en je de Korg weer vrij wilt hebben voor andere geluiden van het arrangement, moet je een recorder nemen. Dan kan je het bas riedeltje bijv. x keer herhalen voor de verse.

De meeste samplers komen toch niet boven de 512 MB geheugen uit en dat is niet echt veel voor een heel nummer. Een recorder (hardware apparaat of sequencer zoals cubase,logic e.d.) neemt meestal op op Harde schijf en heeft veel meer opslag capaciteit zodat je een nummer op kan bouwen uit bijv 24 stereo kanalen.

Dus een geluid loopen kan met alle twee. Inde recorder kopieer het stukje audio gewoon x maal en dan loopt het ook.

-edit je zit toch niet te Trollen he ? :erm:

Origineel geplaatst door Syntheon
Wel, ik denk het niet. Ik wil van een synthbass rithme bv een loop maken, dan heb ik nood aan een sampler, toch?

Je hebt een geluid op je Microkorg en daar wil je een melodie mee maken? Dan heb je volgens mij een sequencer nodig, toch? :confused:

ik geloof dat hier het programma ableton live weer eens uitkomst gaat bieden!
het allerleukste vind ik nog wel dat die loops altijd sync met de tijd meelopen, wat je er ook instopt!
ik zie mij nog prutsen in de k 2500 om die loops steeds op de goede timing te krijgen.....

humz... een sequencer... klinkt als muziek in der oren, maar weet toch niet wat het exact is.
kun je daar mee opnemen, vb? kun je daar loops & one shot's in steken?

PFM-MFL

Back