Korg Poly 800, iets waard?

waxx

audionerd
Hallo

een vriend van mij heeft een Korg Poly 800 voor 25 € gekocht, Hij heeft hem getest en hij werkt perfect, maar hij (en ik) kan er nog niet goed weg mee. Was dit een goede koop of is dit rommel.

wat zijn de voordelen/nadelen van deze synth, waar vind ik goede manuals of uitleg hoe hem te gebruiken.

en ja, ik ken de zoekfunctie, maar heb niets gevonden.

efkens ter illustratie, dit is hem
p800ii.jpg

Dit is een leuke analoge synth met een typische "korg" klank uit de jaren 80...een beetje fuzzy en dromerige klank.

Programeren is supersimpel als je de basis van analoge synthese kent (2xDCO -> VCF -> VCA met 2 EG's)...

Er is genoeg over deze synth te vinden op het internet...google.

25 euro is ok, meestal gaan ze voor rond de 100

voordeel: Chord memory, Makkelijk te modden (draaiknoppen maken enzo), leuke joystick voor modulatie e.d., redelijk licht...lekkere typische sound...goed voor natte bassen, leads en mysterieuze strings.

nadeel: vrij beperkt klank pallet...en de MIDI is ook niet echt je van het...behalve als je de MK2 hebt.

Ik vind het een superleuke synth.

Ik ben het met Smackos eens. Behalve dan dat hij snel/gemakelijk te programeren is. Je moet eerst de functie sorteren en dan pas kan je de waarde veranderen, dit gaat wel redelijk snel na verloop van tijd.

Als iemand er een heeft voor 25 euro dan is ie meteen van mij. Topertje.

Prima koop voor 25 euro. Heb toevallig gisteren een Poly 800 gekocht van een forumlid (die ene die vorige week op het forum tekoop stond ja). Vind het een prima dingetje. Ik heb wel 90 euro betaald, maar vind dat een prima prijs voor de machien.

Origineel geplaatst door smackos
Programeren is supersimpel als je de basis van analoge synthese kent (2xDCO -> VCF -> VCA met 2 EG's)...
dus niet... programmeren op de P800 is ronduit kut, helemaal als die leuke knopjes niet meer geweldig goed contact maken en je nog drukker bent met de parameter-nummer in te toetsen dan dat je daadwerkelijk bezig bent een geluid te proggen... ik mis bij de poly bijv. op zijn minst een value-slider... via midi proggen is dus al helemaal niet mogelijk...

That is -like- your opinion...

Hoe moeilijk is het...alle parameters staan gewoon op de bovenkant, je kijkt even en gaat naar dat nummer en verandert de waarde met up & down...en zoveel valt er nou ook weer niet te editten dus het is allemaal overzichtelijk.

de p800 was mijn allereerste synth dus ik weet waarover ik praat...
de synthese ansich is niet moeilijk te doorgronden voor een beetje beginner, mee eens
maar de interface is uitermate ergerlijk, eerst parameter nummer intoetsen (waarbij soms een cijferknop 2x word getriggered net als je een 10tal wil intoetsen en je weer op de 1heden staat... lekker!) en als dat allemaal eindelijk lukt omswitchen naar value en met up en down idd waarde veranderen en dan weer terug naar parameter nummer... pfff
nee das geen snelle manier om hetgeen wat je qua synthese in je hoofd hebt om te zetten naar je synth...

de poly ziet er ook niet echt geweldig uit, geen stoere bak uiterlijk... qua geluid klinkt het vaak blikkerig en blocky...

maar de poly wordt dan ook voor minder dan 100 euro de deur uit gegooid. als je weet dat je daar in gitaarland niet eens een beetje een goed klinkende electrisch gitaar voor koopt - laat staan iets met een schijn van vintage status - dan valt dat allemaal wel te doorstaan. een oudere gitaar helemaal laten bijstellen kost alleen al 50 euro. en dan heb je nog geen leuke versterker om het door te gooien.
en bovendien : dun en blik zijn perfect geschikt voor hedendaagse producties. gooi je dunne synth door een dikke versterker en zet er een dikke microfoonpik tegenaan. kracht genereren en dun afmixen voor de kids met de pc speakers, ruimte in de mix, dat is hoe het nu gaat.

Neon Vomit : nou zeg je dat wel, maar in de tussentijd heb je gemist dat deze discussie sinds juni al niet meer speelt :P. Even zoeken of je niet 1,5 maand te laat bent :D.

juist yoozer :)

de discussie over het gebruiksgemak van de poly800 was wel interessant (heb die doorgelezen)

zelf ben ik van mening, dat het geen "hands-on" bak is met draaiknopjes, maar wel enorm makkelijk
te bedienen. ik was er meteen mee weg. en ook weer terug. :)

Origineel geplaatst door Yoozer
Neon Vomit : nou zeg je dat wel, maar in de tussentijd heb je gemist dat deze discussie sinds juni al niet meer speelt :P. Even zoeken of je niet 1,5 maand te laat bent :D.

Toch was het heel makkelijk te vinden en staat het vol met info...
Onder andere het antwoord op de vraag.
Maar waarom zou je nog de moeite nemen om te zoeken als je zo ook antwoord kan krijgen?

DE p800 klinkt op zich best leuk.

Als het goed (al heb ik het zelf nooit gehoord) klinkt deze hetzelfde als de SX500 die ik heb.

Wat betreft het editten: HEt zal dan wel aan mij liggen, maar ik vind het erg makkelijk. klik het parameternummer in en pas de waarde aan. Klaar! Dat vind ik persoonlijk een stuk beter dan de eindeloze jaren 80 menuutjes.

Werkt het midigedeelte hetzelfde als de SX500, dan is het erg easy, want dan heeft elke parameter een eigen CC nummer en is dus werkelijk alles te editten via de pc. Misschien niet echt leuk voor een synthleek, maar wel makkelijk om te leren.

Filter gaat niet echt over zijn nek en de resonantie is maar in 15 stappen te editeen.

Verder, prima koop voor die prijs!

Origineel geplaatst door dsil
DE p800 klinkt op zich best leuk.
Filter gaat niet echt over zijn nek en de resonantie is maar in 15 stappen te editeen.

Met wat moeite is het filter wel over zijn nek te krijgen, je speakers eventueel ook :duivels:

Origineel geplaatst door dsil

Werkt het midigedeelte hetzelfde als de SX500, dan is het erg easy, want dan heeft elke parameter een eigen CC nummer en is dus werkelijk alles te editten via de pc. Misschien niet echt leuk voor een synthleek, maar wel makkelijk om te leren.

van harmony-central:
"Poly 800's MIDI capabilities betray its low-budget design. Note on/off and
pitch/mod CC is everything it is capable of"

aan de MkII schijnt wel wat te modden zijn voor uitgebreidere midi functionaliteit, maar daar kan ik even geen link naar vinden.

Voor 25 euro zou ik zo een 2e kopen.

Voor 25 euro is ie echt geweldig.

Jaren 80 bediening, niemand zal het met me oneens zijn dat dit ontzettend K*T is.

Knoppen zijn niet voor niks terug gekomen.

Back