Yamaha S30 - Wie heeft hem, wie kent hem etc...

virkaz

Ouwe rot
Beste DSF'ers,

Ik kan een Yamaha S30 kopen. Ik heb wat vraagjes:
- Klinkt hij goed? Ik kan niet zoveel voorbeelden vinden op internet.
- Wat moet ik er voor geven.
- Is dit nu in feite een cs6x maar dan zonder dance sounds?

Alvast bedankt!

Ik heb een S30. Een jaar geleden 2e hands gekocht in een winkel voor 600 Eur, dus zal nu wel wat goedkoper zijn (400-500 Eur???). Kijk eens op wat veilingsites (of hier op het forum op "Te Koop Aangeboden"??), dan krijg je wellicht een indruk van gangbare prijzen.

Klinkt 'ie goed? Ja, moeilijk, want uiterst subjectief. En wat is je norm: professioneel gebruik of thuisgebruik. Mijn mening:
ac. piano's: redelijk
el. piano's: goed!
orgels: redelijk (clonewheel is beter)
strijkers: meestal goed
blazers: matig
synth sounds: goed (paar goeie leads en bassen)
pads: redelijk

Interface: niet erg eenvoudig, Roland doet dat m.i. beter. Veel menu's en submenu's. Je kunt er dus wel veel mee. Wat ik verder fijn vond aan het ding (en me het ding heeft doen kopen):
- 2 insert effecten
- 4 zones in te stellen
- voldoende toewijsbare knoppen om zaken te kunnen besturen (paar sliders voor volume van verschillende zones en paar draaiknoppen voor bijvoorbeeld transpose of equalizing of wat je maar wil).

Het is volgens mij inderdaad een gewijzigde versie van de CS6x, maar die ken ik niet zo goed.

Succes!

Re: Yamaha S30 - Wie heeft hem, wie kent hem etc...

Origineel geplaatst door virkaz
Beste DSF'ers,

Ik kan een Yamaha S30 kopen. Ik heb wat vraagjes:
- Klinkt hij goed? Ik kan niet zoveel voorbeelden vinden op internet.
- Wat moet ik er voor geven.
- Is dit nu in feite een cs6x maar dan zonder dance sounds?

Alvast bedankt!

Ik heb er 1 gehad. en hij beviel op zich prima. De kwaliteit van de geluiden varieert wel. De piano's zijn duf, matig. De orgels en e-piano's vond ik weer erg goed. De geluiden in de categorie "synth" vond ik over het algemeen best ok! Editten is wat lastig op het 2 regelig display, maar te doen. Het display is namelijk behoorlijk breed.

Wat je zegt is ongeveer juist: 't is een cs6x maar dan zonder de dance sounds. Dat betekent eigenlijk niks anders dan dat van dezelfde waveforms andere geluiden zijn gemaakt. De S30 heeft dezelfde waveforms (zelfs nog een paar extra t.o.v. de cs6x) . Je kunt gewoon de cs6x geluiden importeren in je S30. De S30 mist echter de sampler functie, dus cs6x geluiden die hiervan gebruik maken zullen wat missen. De cs6x heeft daarnaast nog 1 extra PLG slot meer en natuurlijk meer controllers.

Ik denk dat 350-400 euro geen slechte prijs is voor een S30.

gertje en mckwok,
allereerst mijn dank!

nog een vraagje, speelt het klavier goed?
is er ook een editor voor, als dat editten via het scherm zo moeizaam gaat?

bvd!

Aardige synth, presets zijn wat braaf. Minder controle mogelijkheden dan de CS6x, ook maar 1 slot voor plug in board, geen audio of phrase clips, die vier sliders zijn wel handig. In de hoek van de Roland RS5/9/50. Als je niet al te diep in synthese wilt en je een set all round sounds nodig hebt is het een leuke synth, 200-250 euro ? Nieuw was -ie op het laatst iets van 5-600 geloof ik. Als je verder wilt gaan dan zou ik voor de CS6x gaan, die kun je nu al voor 500 euro krijgen

Manuals van beide op deze yamaha site: http://www.yamaha.co.jp/manual/english/index.php

Van de yamaha site

The 61-key S30 features aftertouch, an expandable synthesis engine and the architecture and sound of the larger Yamaha S80. The S30 provides full 64-note polyphony, 64 multi-mode resonant filters and 24MB ROM. ON-board voices include 256 presets with stereo-sampled pianos, strings, brass, as well as a complete sonic palette of other high-quality sounds. Create your own sounds (including analog-style synth sounds) and store them in any of 128 user-voice memory locations. There are also 128 user-storable performances for layers, splits and multi-timbral sequencer setups.

PLG Modular Synthesis Plug-in Expansion Boards
There's more to the S30 than what's in the box. With Yamaha's PLG modular Synthesis Plug-in expansion boards, you can add new synthesizers and effects processors to your system. Load a plug-in board to give the S30 new sounds and effects, more polyphony and new synthesis technologies.

Control Your Music
Control your music with four assignable data sliders and five assignable knobs. An on-board song sequencer plays back Standard MIDI Files (SMF) from SmartMedia™ cards, which allow storage of up to 100 songs – including keyboard setups and chained playback. You can store entire MIDI setups in 128 user-performance memory locations for instant recall. With all this power, plus the portability, the S30 may be the perfect synthesizer for live performances.

SmartMedia™ Storage
The S30 lets you conveniently store your voices and performance setups on ultra thin and compact SmartMedia™ cards. As well as giving you a much larger data storage capacity than a floppy disk, SmartMedia™ can also be used as an external memory bank for instant access to a wider selection of sounds.

Er is een editor voor. Deze is te downloaden van de yamaha site. De editor doet wat je ervan verwacht: 't brengt alle parameters van de S30 in beeld om het editten gemakkelijk te maken.

Het klavier speelt best aardig. De an1x heeft vind ik een beter klavier.

gertje en mckwok,
allereerst mijn dank!

nog een vraagje, speelt het klavier goed?
is er ook een editor voor, als dat editten via het scherm zo moeizaam gaat?

bvd!

Klavier is een beetje erg "cheapo"gevoel, voelt een beetje zompig aan, maar is weer wel redelijk geschikt voor snelle solo's en orgellicks.
Er is een editor, zowel een stand-alone versie en een plug-in voor XGworks (yamaha's sequenceprogje), even googelen en je hebt 'em zo gevonden.
De sounds vind ik prima bruikbaar (gebruik hem in een coverband), hier en daar wat braafjes, maar er zijn een aantal indrukwekkende synthsounds aan boord. Blaasintrumenten (zowel koper als hout) zijn wat minder goed, met name de soloversies. De ensembles zijn beter te hebben.
Akoestisch piano's zijn iets minder realistisch, maar in de mix wel weer goed bruikbaar. De grootste kracht zit ém qua sounds wel in de elektrische piano's, erg gaaf!
Al met al een goede all-rounder, voor 300-350€ kan je je er geen echt grote buil aan vallen ;-)

wederom dank!

Ik heb eindelijk een demo gevonden. de drums vind ik niet goed klinken (geen probleem)
de piano's vind ik toch best goed klinken... Ik denk dat ik maar eens moet e-mailen voor een afspraak met die gozer :)

bedankt voor alle quick replies! :D

nog 1 vraag: hoe denken jullie dat deze s30 zich verhoudt tot een proteus*000 en jv*080?
vooral qua elec/ac bass/organs/elec piano's/en ac piano's

wederom dank!

Ik heb eindelijk een demo gevonden. de drums vind ik niet goed klinken (geen probleem)
de piano's vind ik toch best goed klinken... Ik denk dat ik maar eens moet e-mailen voor een afspraak met die gozer :)

bedankt voor alle quick replies! :D

nog 1 vraag: hoe denken jullie dat deze s30 zich verhoudt tot een proteus*000 en jv*080?
vooral qua elec/ac bass/organs/elec piano's/en ac piano's

ik heb ook een jv1080, ik vind persoonlijk de piano's en orgels van de s30 lekkerder klinken, qua bass sounds vind ik ze allebei behoorlijk goed uit de verf komen. De jv klinkt over het algemeen wat realistischer (het verschil valt met name op bij de gitaren en "akoestische" solo-instrumenten), maar ook wel dunner, waardoor ie in een mix met gitaren en live drums een beetje ondergesneeuwd raakt.

gr. Johan

dank!

nog een vraagje dan.
sturen die schuiven en knoppen ook cc's uit?
zijn deze ook vrij toewijsbaar? of zijn het fixed cc's?

In Master keyboard-modus zijn ze vrij toewijsbaar en per patch zelfs op te slaan. In niet-master-keyboard modus staan de 4 schuiven altijd ingesteld op het regelen van de volumes van de 4 parts waaruit een geluid bestaat.

De draaiknoppen zijn altijd per patch programmeerbaar. Erg handig. Standaard staan de eerste 3 altijd naar de EQ gericht, zodat je low mid hi snel kunt regelen. De overige twee zijn voor effecten, en per patch weer anders. De witte draaiknoppen zijn niet programmeerbaar, want die maken onderdeel uit van het sturen van de menu's etc.

Groeten,

Rutger

Back