Yamaha S30 Factory Reset

Galaxy

Ingeburgerd
Ik ga binnenkort de Yamaha S30 aanschaffen via MP.
Nu geeft de verkoper aan wat geluiden veranderd te hebben.
De verkoper geeft ook aan dat de synth geen melding geeft bij het opstarten dat de batterij van het interne geheugen leeg is of bijna leeg is.

Kan ik zonder meer een Factory Reset doen of is dat linke soep bij zo'n oude synth? Ik wil namelijk de originele geluiden van Yamaha hebben.

Dat kan prima, wat versta je onder 'linke soep'? Het enige wat het doet is de instellingen terugzetten naar de fabrieksstandaard. Je kunt er dus verder niet kapot aan maken.

Dat ik de geluiden onder "INTERNAL" welke je zelf aan kan passen helemaal kwijt ben..
De voices "Africa" en "CS80Brass" mogen echt niet verloren gaan namelijk.

Sorry andersom:

PRE1 and PRE2 (Preset 1 and 2) are stored in internal Read Only Memory (ROM) and contain preset Voices which are never overwritten. INT (internal) is stored in Random Access Memory (RAM) and contains the factory default Voices. These can be overwritten, but can be recalled from the original factory settings at any time if required.

Dus wat denken jullie? Is het dan veilig? Aanpassingen van de voorgaande eigenaar wil ik juist niet...

Bij een factory reset wordt een deel van de factory presets die in ROMs opgeslagen zitten geladen in het INT geheugen van de synth. Als je een factory reset doet dan worden de de sounds van de vorige eigenaar dus overschreven. Africa en CS80 staan in de INT lijst van de manual (https://usa.yamaha.com/files/download/other_assets/4/318044/S30E2.PDF ) en zie de eerste zin van de bijlage. Overigens zijn de Yamaha manuals uit die tijd totaal onbegrijpelijk voor een onervaren gebruiker. Ik heb zelf de nog CS6x en A5000 en wat plug in boards. De documentatie is gekmakend

1681806657907.png

Ja ok maar mijn angst is dus dat zelfs de factory default settings gewist worden mede door de leeftijd van de synth. Of is dit onmogelijk?

Nou, dan moeten die ROMs wel heel rot zijn. Dan zou je niet verwachten dat de synth uberhaupt opstart. Mijn synths uit die tijd starten nog altijd vrolijk op (behalve de Andromeda die nog steeds in coma ligt, maar da's een heel ander verhaal)

OK maar zo als bovenstaande vermeld is het een ROM voor de presets die niet gewijzigd kunnen worden en een RAM voor de presets die wel gewijzigd kunnen worden.

Ik zet alles voor de zekerheid wel even op een SmartMedia memorycard.
Hoe groot zou deze moeten zijn voor 384 voices op te slaan?

In het INT geheugen kunen je patches editten. Ik vermoed dat de CS80Brass en Africa patches die in het INT geheugen zitten afkomstig zijn van presets uit PRE1 and PRE2 die aangepast worden met verdere instructies uit ROM, anders zouden die niet via factory reset teruggezet kunnen worden. Als het INT RAM (?) geheugen stuk is dan kun je er sowieso beter een bijzettafeltje van maken.

Voor de grootte moet je even in de manual kijken. Volgens mij is het alleen patch settings, dus dat is hooguit een paar MB. Je moet wel 3.3V SM kaartjes gebruiken he, geen 5Volt

Dat lijkt me al ruim, volgens mij had ik een 2MB in eerste instantie. Die grotere kaarten had ik bij mijn CS6x vanwege de sample play mogelijkheid.

Je kan vast ook wel een data dump doen naar je DAW. Maar echt, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Back