Programmers op en voor synths

Frer!k

Bedorven lid
Synthliefhebbers!
Ik vroeg me het volgende af:
Waarom heeft Yamaha met zijn zeer veelzijdige maar tamelijk onmogelijk te programmeren FM-synthesizers als de SY- en DX- serie er nooit voor gekozen een programmer te ontwikkelen? Roland deed dit namelijk wel met zijn digitale synth's in die tijd (ik noem een D-50). Heeft iemand hier een verklaring voor? Was het te duur voor zo'n bedrijf of wellicht onmogelijk om uit te voeren ivm complexiteit en diepgang van de te editten parameters?

Ik denk dat de voornaamste reden was de kostenfactor. In die tijd was hoe minder knoppen hoe beter. Een goedkoper instrument en dus een grotere omzet. Het maken van een aparte programmer zou voor een bedrijf als Yamaha technisch gesproken zeker mogelijk moeten zijn. Roland deed het tenslotte ook. :halleluja

Voor de DX7 en aanverwante TX series bestaat er de Jellinghaus programmer, een knoppenbak net zo groot als de DX7 zelf. Er hing echter een prijskaartje aan waar je U tegen zegt, zelfs 2ehands tegenwoordig. Je komt ze bijna nergens tegen en degene die hem kwijt wil moet even contact met mij opnemen. :D

Blijft het toch wel vreemd dat zo'n enorm concern als Yamaha kostentechnisch terugschrikt voor iets wat de concurrent (Roland) wél uitbrengt. De DX7 sloeg enorm goed aan, de ontwikkelingskosten zouden er dan toch wel uit te krijgen moeten zijn, toch?

Back